Iranian Agriculture News Agency

هشدار مدیرکل دامپزشکی کرمان:

بستنی‌های دستگاهی می‌توانند تب‌مالت منتقل کنند

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان مهمترین راه انتقال تب مالت را مصرف شیر و سایر فراورده های لبنی غیر پاستوریزه مثل پنیر محلی، سرشیر و بستنی های غیر مطمئن اعلام کرد و بر مصرف محصولات لبنی پاستوریزه توسط شهروندان تاکید نمود.

بستنی‌های دستگاهی می‌توانند تب‌مالت منتقل کنند
 
به گزارش ایانا، بستنی های غیر پاستوریزه خطر ابتلاء به بیماری تب مالت را افزایش می دهند
بروسلوز یکی از مهمترین بیماریهای باکتریایی مشترک بین انسان و دام است که علائم بالینی بروسلوز در دام بیشتر به صورت سقط در اولین بستنی مشهود است ولی در انسان بیماری چهره های متفاوتی دارد و ممکن است باعث ایجاد انواع مختلف اختلالات در دستگاه ادراری تناسلی، اندامهای حرکتی، سیستم قلبی عروقی، سیستم عصبی دستگاه گوارش، سیستم تنفس، سیستم ایمنی بدن از جمله تعریق شدید در شب، خستگی، بی اشتهایی و کاهش وزن، سردرد . درد های عظلانی، درد عمومی بدن گردد که بعلت ماهیت مزمن بیماری که درمان ان در انسان دشوار، طولانی و هزینه های گزاف است.

حسین رشیدی بیان تماس با ترشحات دام آلوده بویژه بعد از سقط جنین را یکی دیگر از راههای انتقال بیماری به انسان عنوان کرد و از دامداران تقاضا کرد هنگام رفت و آمد به دامداری و تماس با دام نکات بهداشتی از جمله استفاده از ماسک را رعایت نموده و در صورت مشاهده سقط جنین با رعایت مسائل بهداشتی برای بررسی، جنین سقط شده را تحویل شبکه دامپزشکی نمایند.

وی ضمن تاکید به شهروندان گفت: استفاده از فراورده های دامی پاستوریزه برای همگان الزامی است و درصورت در دسترس نبودن شیر پاستوریزه توصیه می شود شیر  به مدت 5 دقیقه در حرارت جوش قرار گیرد.بستنی های تهیه شده از شیر غیر پاستوریزه خطر ابتلا به بیماری تب مالت را افزایش می دهد و توصیه می شود شهروندان از بستنی های پاستوریزه استفاده نمایند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید