Iranian Agriculture News Agency

عضو کمسیون اجتماعی در گفت و گو با ایانا:

وزارت کار نیاز به تغییر دارد اما تفکیک راهش نیست

هفته پیش بود که دولت لایحه دو فوریتی را تقدیم مجلس کرد تا با رای نمایندگان بتواند وزارت کار، رفاه و تامین اجتماعی را تفکیک کند. این وزرتخانه که سال 90 در دولت نهم ادغام شده بود حالا بار دیگر در آستانه تفکیک قرار دارد. با این حال سمیه محمودی عضو کمسیون اجتماعی مجلس به خبرنگار اجتماعی ایانا می‌گوید ممکن است پشت درخواست برای این تفکیک اهداف دیگری باشد و در حال حاضر تفکیک دوباره این وزارتخانه هزینه‌های مالی زیادی را به کشور تحمیل می‌کند و به صلاح نیست.

وزارت کار نیاز به تغییر دارد اما تفکیک راهش نیست

به گزارش ایانا، وزارت رفاه و تأمین اجتماعی در سال ۱۳۸۳ و پس از تصویب قانون نظام جامع تأمین اجتماعی در مجلس ششم تشکیل شد. هفت سال بعد و در تیرماه ۱۳۹۰ این وزارتخانه با دو وزارتخانه تعاون و کار ادغام و حاصل آن تشکیل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بود. حالا با گذشت 7 سال از این ادغام بار دیگر زمزمه‌های تفکیک این وزراتخانه به گوش می‌رسد و مخالفان و موافقان زیادی هم دارد. این لایحه هفته گذشته به مجلس رفت اما تاکنون در کمیسیون اجتماعی بررسی نشده است.

سمیه محمودی درباره احتمال تصویب این لایحه در مجلس می‌گوید: مجلس به این راحتی و بدون بررسی کامل و جامع رای به تفکیک و ادغام وزارتخانه‌ها نمی‌دهد چرا که این کار تنها هزینه مضاعف به وزارتخانه‌ها تحمیل می‌کند. ممکن است پشت این لایحه اهداف دیگری وجود داشته باشد و مجلس این را بررسی خواهد کرد و پس از آن رای می دهد.

سمیه محمودی یکی از موافقان تفکیک وزارتخانه‌ها است اما می‌گوید با توجه به اینکه هزینه‌های زیادی روی دست کشور خواهد گذاشت این کار در شرایط فعلی کشور به صلاح نیست: «ادغام از ابتدا نباید صورت می‌گرفت. تجمیع سه وزارتخانه با هم وزراتخانه کار، رفاه و تامین اجتماعی را به یک وزرتخانه عریض و طویل تبدیل کرده که کارایی مناسب را ندارد. در حال حاضر 60 درصد اقتصاد کشور وابسته به این وزرتخانه است و نا کارآمد بودن آن به اقتصاد کشور ضربه وارد خواهد کرد.»

با این توضیحات محمودی عضو کمسیون اجتماعی معتقد است که وزارتخانه کار، رفاه و تامین اجتماعی نیاز به چابک‌سازی دارد: «این چابک سازی می‌تواند از طریقی انجام شود که هزینه زیادی هم تحمیل نشود. مثلا یکی از راه‌ها برای ایجاد تغییرات در این وزرتخانه تغییر مدیران است. به هر حال این وزرتخانه نیاز به تغییر دارد و بهتر است که این تغییرات هزینه زیادی نداشته باشد»

محمودی در پاسخ به این سوال که آیا مجلس وکمیسیون اجتماعی به این لایحه رای مثبت خواهند داد یا نه می‌گوید: الان دیگر فرصت آزمون و خطا نیست. مجلس نباید بدون برنامه‌ریزی و بررسی به لایحه‌ای طرح مثبت دهد که سرنوشت آن در گرو آزمون و خطا است. به نظر شخص من تفکیک این وزارتخانه اشتباه نیست اما این کار باید در زمان درست انجام شود و البته اینکه دید هدف دولت از تفکیک آن چیست.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید