Iranian Agriculture News Agency

انجمن نجوم ایران:

ایران یکی از بهترین نقاط تماشای خسوف قرن است

این خسوف اصلا در آمریکا و کانادا قابل رویت نیست

فردا طولانی‌ترین خسوف جهان در صد سال اخیر رخ می‌دهد و بسیاری از مردم علاقمند به تماشای این پدیده جذاب و منحصر به فرد هستند. که در ایران هم این شانس وجود دارد که مردم در بسیاری از شهرها این پدیده‌ی نجومی قرن را تماشا کنند.

ایران یکی از بهترین نقاط تماشای خسوف قرن است

به گزارش ایانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی انجمن نجوم ایران، اما خسوف یادشده در همه نقاط جهان قابل دیدن نخواهد بود و در عوض مردم برخی کشورهای جهان از فرصت استثنایی برای مشاهده آن برخوردارند. در ایران انجمن‌های فعال در برخی شهرستان‌ها برنامه‌ی ویژه‌ای را برای رصد طولانی‌ترین خسوف قرن برنامه‌ریزی کرده‌اند.

انجمن ستاره‌شناسی آبادان بزرگترین برنامه را در این‌باره تدارک دیده است که از ساعت ۲۱ تا ۳:۳۰ دقیقه بامداد، علاقمندان می‌توانند با تیم رصد همراه باشند و این پدیده‌ی زیبا را از نزدیک ببینند.

شهرداری قم و شهرداری شهریار هم دو منطقه‌ای هستند که این امکان را برای علاقمندان فراهم کرده‌اند که بتوانند مراحل رصد این پدیده‌ی قرن را انجام دهند. البته در کنار این برنامه‌ی ستاره‌شناسی این شهرداری‌ها امکان اقامه‌ی  نماز آیات را هم برای هم‌وطنان فراهم می‌آوردند.

در تهران هم گروه آموزشی زانکوه امکان رصد خسوف با تلکوپ‌های تخصصی را فراهم کرده است و با ثبت‌نام از علاقمندان به آنها امکان استفاده از این تلسکوب‌های تخصصی را می‌دهد تا همانند یک ستاره‌شناس این دیدنی‌ترین پدیده‌ی آسمانی را رصد کنند.

خسوف در کجاها دیده نمی‌شود

خسوف فردا (جمعه) بر اساس برآوردهای به عمل آمده بیش از ۱۰۰ دقیقه زمان دارد ولی اصلا در آمریکای شمالی قابل رویت نیست و بنابراین بسیاری از گروه‌های ستاره‌شناسی از آمریکا و کانادا مجبور به سفر به کشورهای آسیایی و یا خاورمیانه شده‌اند.

علاقمندان به تماشای این خسوف منحصر به فرد باید در زمان وقوع این رویداد در خاورمیانه، شرق آفریقا یا غرب و جنوب شرق آسیا و هند به سر ببرند. با توجه به گرمای تابستان و شرایط جوی پایدار در بسیاری از نقاط جهان می توان انتظار داشت که در صورت حضور در این مناطق مشاهده پدیده خسوف ممکن باشد.

ناسا پیش بینی کرده که خسوف روز جمعه یک ساعت و ۴۲ دقیقه به طول بیانجامد. البته کل این فرایند یعنی آغاز خسوف و تکمیل و سپس برطرف شدن آن حدود ۶ ساعت و ۱۳ دقیقه طول می‌کشد.

اهمیت خسوف فردا ناشی از طولانی بودن آن و همین طور قرار گرفتن ماه، خورشید و زمین در یک خط مستقیم کامل است. 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید