Iranian Agriculture News Agency

مدیر کل محیط زیست خوزستان به ایانا خبر داد:

عراق نمی‌تواند آتش هورالعظیم را خاموش کند

روز گذشته دود حاصل از سوختن بخشی از تالاب هورالعظیم چند شهر استان را تعطیل کرد. احمدرضا لاهیجان زاده مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خوزستان به خبرنگار اجتماعی ایانا خبر داده که وسعت آتش در خاک عراق به اندازه‌ای زیاد است که تاکنون پس از گذشت نزدیک ۲۰ روز کاری از بالگرد های آب پاشسپاه بر نیامده و عراق هم توانایی کنترل آتش سوزی بزرگ هورالعظیم را ندارد به همین دلیل از همان روزهای نخست ایران پیشنهاد کمک برای مهار آتش را به کشور عراق داده است.

عراق نمی‌تواند آتش هورالعظیم را خاموش کند

آتش هورالعظیم نزدیک به سه هفته است که زندگی مردم در استان خوزستان را با مشکل مواجه کرده و بر مشکلات ناشی از گرمای بالای ۵۰ درجه در این منطقه افزوده است. احمدرضا لاهیجان‌زاده مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان خوزستان درباره این آتش سوزی به خبرنگار اجتماعی ایانا می‌گوید: با توجه به اینکه آتش سوزی در خاک کشور عراق است دسترسی برای ما دشوار است. بالگردهای ما ۴ روز است که مشغول خاموش کردن آتش هستند اما پراکندگی و وسعت آتش کار را دشوار کرده است

لاهیجان زاده درباره وسعت این آتش سوزی می‌گوید: وسعت آتش چیزی حدود ۱۷ تا ۲۸ هزار هکتار از اراضی هورالعظیم است. آتش در یک منطقه متمرکز نیست و در حلقه ۲۰۰ هزار هکتار پراکنده است.

آنطور که لاهیجان زاه می‌گوید دلیل آتش سوزی‌های مکرر در کشور عراق و عدم توانایی برای مهار آتش خشک سالی گرمای هوا و عوامل انسانی است: مهمترین دلیل خشک سالی استو. بخش بزرگی از هورالعظیم خشک شده و اراضی آماده سوختن هستند. از طرفی باد و گرمای هوا در این چند روز کار را دشوار کرده و باعث شضده دود ناشی از این اتش سوزی به سمت خوزستان حرکت کند.

مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان خوزستان تاکید میکند که شرایط هورالعظیم در ایران بسیار بهتر از شرایطی است که این تالاب در خاک عراق دارد: ما در سال‌های گذشته توانسته‌ایم بخشی از هورالعظیم را احیا کنیم. اما هورالعظیم در عراق شرایط بحرانی دارد.  

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید