Iranian Agriculture News Agency

کرمعلی قندالی در گفت‌و‌گو با ایانا:

دستگاه‌های دولتی مسیر کوچ عشایر را مسدود کردند

بخشی از مراتع عشایری در سراسر کشور به علت اجرای پروژه‌های عمرانی از بین رفته‌اند. رئیس سازمان امور عشایری ابعاد جدیدی از روند نابودی مراتع عشایری را افشا کرد.

دستگاه‌های دولتی مسیر کوچ عشایر را مسدود کردند

کرمعلی قندالی، رئیس سازمان امور عشایر، در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی ایانا گفت: «متاسفانه در سراسر کشور و بدون توجه به ممنوعیت واگذاری طی سنوات متمادی، مسیر کوچ عشایر توسط پروژه‌های عمرانی مانند راه‌سازی، ساخت شهرک‌های صنعتی یا مسکونی و اماکن نظامی اشغال شده است.»

قندالی با تاکید بر اینکه این تصرف تنها مختص به سازمان‌های متخلف نیست، گفت: «بخش‌هایی از مراتع توسط اشخاص حقیقی تصرف شده است و آن‌ها سالانه از عشایر اجاره می‌گیرند.»

وی درباره مسیر حقوقی برخورد با این افراد گفت: «دستورالعملی براساس بند ت ماده بیستم برنامه ششم توسعه تهیه شده است که اقدام قانونی آن باید توسط سازمان جنگل‌ها صورت بگیرد.»   

روز چهارشنبه، رییس سازمان امور عشایر وزارت جهاد و کشاورزی در ادامه بررسی وضعیت عشایر به بخشی از مسیر آنها در استان قم رفت و از شرایط و وضعیت آنها از نزدیک با خبر شد.

او در این جلسه با ارائه ی آماری از وضعیت پراکندگی عشایر در سطح کشور گفت: دولت تدبیر و امید توجه ویژه به نیازهای عشایر داشته است و جلساتی در سطح معاون رئیس جمهوری و وزرا برای حل مشکلات ایشان برگزار شده است.

قندالی با اشاره به بعضی مشکلات عشایر قم بیان داشت: برای حل مشکل آب عشایر استان قم نیز تانکر تامین آب شرب در نظر گرفته می شود.

در این دیدار سید مهدی صادقی استاندار قم در جلسه شورای عشایری استان قم طی سخنانی با اشاره به نقش عشایر در حفاظت از مراتع اظهار داشت: مناطقی که عشایر در آن حضور دارند از ضریب امنیتی بالاتری در برابر تخریب طبیعت برخوردار هستند.

او با بیان اینکه از ابتدای انقلاب اسلامی عشایر نقش مهمی در دفاع از مناطق غیرمسکونی داشته اند افزود: خدمت به این عزیزان و رفع نیازهای آنها بایستی به صورت جدی تری از سوی مدیران استان دنبال شود.

طبق گزارشی که در سال 1396 تهیه شده است، جمعیت عشایر استان قم 2150 نفر در قالب 305 خانوار می باشد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید