Iranian Agriculture News Agency

نایب رییس کمیته ملی بیماری‌های غیرواگیر:

یک‌سوم ایرانی‌ها فشار خون دارند

به گفته نایب رییس کمیته ملی بیماری‌های غیرواگیر یک چهارم جمعیت کشور ما چاق هستند و 60 درصد افراد جامعه ما فعالیت فیزیکی کافی ندارند. به همین دلیل شیوع دیابت حدود 10 درصد جامعه ما است و یک سوم جامعه ما فشار خون بالا و 25 درصد چربی خون بالا دارند. این ریسک مهمی برای سلامتی است و باید تلاش شود این عوامل خطر را کم کنیم.

یک‌سوم ایرانی‌ها فشار خون دارند

به گزارش خبرگزاری ایانا به نقل پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، محمدباقر لاریجانی، در نشست مجازی با روسای دانشگاههای علوم پزشکی کشور با اشاره به برنامه های جمهوری اسلامی ایران در حوزه کنترل بیماری های غیرواگیر با اعلام این مطلب گفت: بحث بیماری های غیرواگیر هم به لحاظ اینکه مشکل اصلی سلامت در همه دنیا است بسیار مهم است، هم باتوجه به اینکه برنامه مدونی برای کنترل این بیماری ها داریم و چنانچه در زمینه این برنامه ها تلاش کنیم کشورمان می تواند در سطح جهان در این حوزه پیشگام باشد.
او  از فعالیت های کارگروه سبک زندگی سخن گفت و اظهار داشت: این گروه در زمینه کاهش سدیم، کاهش قند و چربی تلاش می کنند و برای این کار چارچوبی را طراحی نموده اند. به زودی بحث آموزش های مرتبط با بیماری های غیرواگیر در برنامه مدارس وارد می شود.  در بحث دخانیات با تلاش های وزارت بهداشت بحث مالیات بر دخانیات در مجلس تصویب شد و این اثر بسیار مفیدی در جایگاه ایران در منطقه داشت و امیدواریم در کاهش مصرف سیگار در داخل کشور هم تاثیر داشته باشد.

نایب رییس کمیته ملی بیماری های غیرواگیر با اشاره به اقداماتی که در زمینه ارتقای سلامت روان شده گفت: در مصوبه اخیر کمیسیون بیماری های غیرواگیر سازمان جهانی بهداشت آمده که سلامت روان به اهداف بیماری های غیرواگیر اضافه شود و خوشبختانه این کار از قبل در کشور ما انجام شده و حوزه بهداشت برای این کار برنامه های روشنی دارد.

وی در ادامه اظهار داشت: برنامه اقدام پیشگیری و درمان بیماری دیابت طراحی شده و باتوجه به همکاری با معاونت های بهداشت و درمان که در حال انجام است امیدواریم بتوانیم کلینیک های دیابت را در سطح کشور راه اندازی کنیم و شبکه منسجمی برای پیشگیری و درمان این بیماری در سطح کشور ایجاد شود. تفاهم نامه بین المللی هم برای راه اندازی سیستم ثبت بیماری دیابت منعقد شده که می تواند کمک شایانی در پیشبرد اهداف کنترل دیابت داشته باشد.

دکتر لاریجانی با بیان اینکه در حوزه بیماری های قلبی و عروق برنامه ریزی شده که پیشگیری و درمان این بیماری ها در شبکه بهداشت و درمان کشور پیش برود گفت: در حوزه سرطان اولین باری است که با همکاری بین معاونت های بهداشت، درمان و پژوهش برنامه منظمی برای این کار داریم و اکنون حدود 80 تا 90 درصد از موارد ابتلا ثبت می شود و این در سطح بین المللی بسیار مناسب است
نایب رییس کمیته ملی بیماری های غیرواگیر ادامه داد: پیمایشی برای بیماری های غیرواگیر انجام شده و برنامه ریزی شده تا دانشگاهها معاونین خود را معرفی کنند تا آموزش هایی در این زمینه ببینند و موارد در جلسات شورای سلامت استان مطرح شود و با مشارکت تمام مدیران استانی برنامه استانی پیشگیری از بیماری های غیرواگیر تدوین شود.

به گفته او، یک چهارم جمعیت کشور ما چاق هستند و 60 درصد افراد جامعه ما فعالیت فیزیکی کافی ندارند. شیوع دیابت حدود 10 درصد جامعه ما است. یک سوم جامعه ما فشار خون بالا و 25 درصد چربی خون بالا دارند. این ریسک مهمی برای سلامتی است و باید تلاش شود این عوامل خطر را کم کنیم.  
 لاریجانی با بیان اینکه عمده بار بیماری ها در کشور ما بیماری های غیرواگیر است، گفت: مدرسین ملی آموزش داده شده اند تا بتوانند به متولیان بیماری های غیرواگیر در دانشگاهها آموزش دهند. مداخلات مرتبط با کنترل بیماری های غیرواگیر باید در بین مردم انجام شود و لازم است شورا های سلامت استانی در این برنامه ها درگیر شوند.

وی در پایان اظهار داشت: ما یکی از کشورهایی هستیم که توانسته ایم جایگاه مناسبی در زمینه کنترل بیماریهای غیرواگیر در سازمان جهانی بهداشت پیدا کنیم و انتظار این است که دانشگاهها تلاش های ویژه ای در این زمینه داشته باشند

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید