Iranian Agriculture News Agency

مدیر کل دفتر سلامت غذا وزارت جهاد در ایانا:

سلامت غذایی امروز نتیجه رشد دانش کشاورز است

تولید محصول سالم با برگزاری کلاس‌های ترویجی در وزارت جهاد و کشاورزی به دست آمده است

در سال های گذشته وزارت بهداشت بارها درباره سلامت محصولات کشاورزی و احتمال سرطان زا بودن بخشی از این محصولات هشدار داده است. انگشت اتهام بیش از همه به سمت کودها و سموم کشاورزی بود. با این حال مدیر کل دفتر محیط زیست و سلامت غذای وزارت جهاد کشاورزی معتقد است در سال های اخیر این نهاد توانسته رضایت وزرات بهداشت را به دست آورد و دعوای دیرینه بر سر این موضوع بین دو وزارتخانه تا حد زیادی حل شده است.

سلامت غذایی امروز نتیجه رشد دانش کشاورز است

سعید سعادت،مدیر کل دفتر سلامت غذا وزارت جهاد کشاورزی به خبرنگار اجتماعی ایانا درباره اقدامات وزارت جهاد و کشاورزی می‌گوید: «ما زمانی با وزارت بهداشت روی این موضوع اختلاف داشتیم. اما حالا تا حد زیادی مشکل رفع شده است. دو هفته پیش وزیر بهداشت از دفتر محیط زیست و سلامت غذای وزارت جهاد کشاورزی تجلیل کرد و این یعنی آن دیدگاه منفی دیگر وجود ندارد یا بهتر است بگویم این رویکرد از منفی به مثبت پیش رفته است».

مدیر کل دفتر محیط زیست و سلامت غذای وزارت جهاد کشاورزی معتقد است بالا رفتن سلامت محصولات باعث که نتیجه‌ی برنامه های وزارت کشاورزی است توانسته جایگاه این وزارتخانه در مقابل وزارت بهداشت تثبیت و اختلاف ها را برطرف کند.

سعادت می گوید: «تولید محصول سالم به دانش و آگاهی کشاورز بستگی دارد که وزارت کشاورزی تلاش کرده با برگزاری کلاس‌ها و کمک‌های ترویجی این مشکل تا حد زیادی بر طرف شود».

سعادت می گوید:« باید در نظر داشت که وزارت جهاد کشاورزی تولیدکننده نیست. تولیدکننده محصولات کشاورز است. وزارت جهاد کشاورزی مسئولیت برنامه‌ریز و هماهنگی را بر عهده دارد. وظیفه ما خدمات‌رسانی و ترویج و آگاهی دادن به کشاورز است که از این فرآیند تولید استفاده کنیم تا یک محصول  استانداردهای لازم را برای مصرف داشته باشد.».

او در توضیح شرایطی که چند سال پیش باعث تولید محصولات خطرناک در بخش کشاورزی شده بود می‌گوید:« در فرآیند تولید محصول کشاورزی در مواقعی پیش می‌آید که از نهاده غیرمجاز استفاده می‌شود. برای مثال در انتهای سال 92 به‌دلیل کمبود کود در کشور خیلی از تولیدکننده‌ها سراغ تولید  کود رفتند. این کودها عنصر شیمیایی نداشت و تقلب خالص بود. گاهی کودهایی تولید کرده بودند که مقدار زیادی آلاینده کادمیوم، سرب، آرسنیک داشت. در آن سال‌ها به هر دلیلی کشاورز  این کود را مصرف کرده بود و ممکن است برخی از محصولات ناسالم و خطرناک بوده باشد». 

او درباره اقدامم وزات جهاد و کشاورزی برای مقابله با اتفاقات این چنینی می‌گوید: «ما در وزارت کشاورزی از سال 93 تا کنون اقدام به ثبت کودهای سالم کرده‌ایم. بر این اساس میزان عناصر و آلاینده های موجود در کود مشخص می‌شود تا کودی وارد بازار شود که دارای شماره ثبت باشد».

به گفته سعادت، یکی از مشکلاتی که در این زمینه داشتیم این بود که در داخل کشور استاندار کود اجباری نبود. چون استاندارد اجباری نبود، نه سازمان ملی استاندارد نظارت داشت، نه سازمان بهداشت و نه وزارت جهاد کشاورزی. اقدام خوبی که انجام شد این بود که وزارت جهاد کشاورزی به این موضوع ورود کرد و در حال حاضر کودی که شماره ثبت نداشته باشد مجاز به عرضه در بازار نیست.

آنطور که سعادت می‌گوید گاهی خود کشاورز هم آگاه نیست که محصول تولید شده او می‌تواند برای سلامتی خطرناک باشد «پیش آمده که کشاورز همه فرآیند تولید را خوب اجرا می‌کند، اما در مراحل آخر به طور نا آگاهانه همه چیز خراب می‌شود.»

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید