Iranian Agriculture News Agency

موسس استارت‌آپ فروش‌ فرش در گفت‌و گو با ایانا:

باید بازار فرش ایران را از ترکیه و چین پس بگیریم

چند سال پیش ایده خلاقانه فروش اینترنتی فرش به یک ذهن زن و شوهر جوان ایرانی رسید. آرزو خسروی می‌گوید یکی از مهمترین انگیزه‌های او و همسرش از راه‌اندازی استارت‌آپ فروش آنلاین فرش این بوده که بتوانند کسب و کار خودشان را داشته باشند و برای دیگران کار نکنند. حالا آنها 7 سال است که فرش را به صورت آنلاین و بدون واسطه در اختیاران مشتریان خود قرار می دهند و ماحصل این کارعلاوه بر قیمت‌های مناسب، صرفه جویی در زمان و مکان خریداران است. آرزو خسروی یکی از این دو نفر است. او راه‌اندازی یک استارت آپ را به کار در سازمان ملل تریجح داده و می گوید از این تصمیم رضایت دارد.

باید بازار فرش ایران را از ترکیه و چین پس بگیریم

از چه زمانی و چگونه ایده بازار آنلاین فروش فرش به ذهنتان رسید؟

سال 89 بود. من پیش از این کارمند سازمان ملل بودم و به واسطه فعالیت‌های بین المللی با این فضا آشنا بودم. همسرم صاحب یک شرکت نقشه‌کشی بود اما به واسطه پدرش که فروشنده فرش بود با فرش آشنایی داشت. ما به دنبال راه اندازی یک کسب و کار آنلاین بودیم تا بتوانیم در کنار هم و برای خودمان کار کنیم که همسرم پیشنهاد راه‌اندازی یک فروشگاه آنلاین فرش را داد. ما اولین فروشگاه آنلاین فروش فرش در کشور هستیم

کار را با چند نفر شروع کردید؟

من و همسرم. فقط دو نفر بودیم. کار و شغل اصلی خودمان را رها کردیم و تمام انرژی‌مان را بر روی این کار گذاشتیم. من برای پیشرفت این کار رشته تحصیلی ام را تغییر دادم و در مقطع دکتری مدیریت کسب و کار خواندم. تمام توان‌مان را گذاشتیم تا این کار به نتیجه برسد که خداروشکر رسید.

چرا فکر کردید ممکن است کسب و کار آنلاین موفقیت آمیز باشد؟

به واسطه سفرهایی که  به خارج از کشور به خصوص اروپا داشتم سبک زندگی آنها را دیدم. مردم اروپا بیشتر وقت آزادشان را کتاب می‌خوانند، فیلم می‌ببینند و یا تفریحات دیگر می‌کنند. اما متاسفانه ایرانی‌ها زمان زیادی را صرف خرید و چرخیدن در بازار می‌کنند. فکر کردم حتی اگر یک نفر هم نخواهد این کار را انجام دهد باید موقعیت برای او فراهم شود.

کار چگونه پیش رفت؟

ابتدا با فروش فرش‌هایی ماشینی کار خود را شروع کردیم اما به مرور بافنده‌های فرش به ما اعتماد کردند و محصولشان را در اختیار ما برای فروش گذاشتند. در حال حاضر آنقدر تقاضا از بافنده ها زیاد است که ما مجبوریم برای انتخاب کارها گزینشی عمل کنیم. مهمترین هدف ما این بود که دست واسطه‌ها از بین برود. آنها محصول بافنده‌ها را با قیمت کم می‌خرند و قیمت تمام شده در بازار را افزایش می‌دهند. همین است که بازار را خراب می‌کند.

در حال حاضر رقیبی هم دارید؟

پس از اینکه استارت آپ فرش آنلاین شروع به کار کرد در ایران افراد زیادی از این کار ایده گرفتند و کارهای مشابهی را ایجاد کردند. البته ما از این کار استقبال کردیم و از ایجاد شغل در این زمینه رضایت داریم در خارج از کشور اما متاسفانه چین، پاکستان و ترکیه رقبای اصلی ما هستند. در این سال‌ها این چند کشور طرح‌های فرش ایرانی را استفاده کردند و در بازارهای بین المللی به فروش می‌رساند. این کار به دو دلیل بازار فرش ایرانی را خراب کرده است. یکی اینکه کیفیت آنها در بیشتر موراد بسیار پایین‌تر از کیفیت فرش اصیل ایرانی است. دوم اینکه آنها با طرح‌های ما به مرور بازار جهانی را می گیرند و دیگر کسی فرش ایرانی را نمی شناسد.

در حال حاضر چند نفر در مجموعه فرش آنلاین مشغول به کار هستند؟

در بخش دفتری 15 تا 25 نفر مشغول به کارند. اما ما بافنده‌های زیادی هم داریم که با آنها همکاری می‌کنیم. سه سال پیش ما در اطراف تهران زنان سرپرست خانوار را شناسایی کردیم و با آموزش‌های لازم یک کارگاه برای آنها راه اندازی کردیم. خوشبختانه این کارگاه توانسته وزنه مثبتی باشد هم برای ما و هم برای این زنان.

ایده راه اندازی این کارگاه از طرف خودتان بود؟

بله. من عضو کمیسیون زنان انجمن کسب و کارهای نوین هستم و همیشه در حوزه زنان فعالیت‌هایی داشته‌ام. در این زمینه با همکاری خانم طیبه سیاووشی نماینده مجلس توانستیم این کار را انجام دهیم. خانم سیاوشی در شناسایی این افرادو مشاوره در باره راهاندازی کارگاه کمک‌های زیادی کردند.

سرمایه اولیه برای شروع کار چقدر بود و چقدر طول کشید تا هزینه اولیه صفر شود؟

ما با 30 میلیون تومان شروع کردیم. همه سرمایه ما شخصی بود و در این مدت حتی یک ریال هم تسهیلات نگرفته‌ایم. درباره سود دهی باید بگویم یک روز بعد از زمانی که سایت راه اندازی شد محصولاتمان به فروش رفت و هیچوقت سیستم زیان دهی نبودیم. اگرچه کمی طول کشید تا به سود دهی برسیم اما هزینه اولیه را توانستیم به زودی جبران کنیم.

در بخش صادرات هم فعالیت کرده‌اید؟

بله. البته شرایط در صادرات نوسان دارد. وقتی روابط ما با کشورهای خارجی خوب باشد صادرات راحت‌تر است. زمانی که ما روابط سیاسی‌مان با کشورها خوب نباشد بازار به دست کشورهایی مثل ترکیه و چین می‌افتد. اگر این شرایط ادامه پیدا کند دیگر کسی فرش ایرانی را نمی‌شناسد. اما اگر آنها یکبار از ما فرش بخرند متوجه تفاوت آن با نمونه‌های دیگر می‌شوند و به مشتری دائم و وفاردار ما خواهند بود.

برآوردتان از آینده این کار چیست؟

من فکر می‌کنم به عنوان یک مدیر وظیفه دارم که در هر شرایط به کار ادامه دهم. یک مدیر باید بتواند شرایط بحران را مدیریت کند. ما مثل بسیاری از واحدهای اقتصادی فکر نمی کنیم که وقتی ارز گران شد دیگر کار را تعطیل کنیم. بر عکس تلاش می کنیم تا راهی پیدا کنیم و از این بن بست خارج شویم. برای همین فکر می‌کنیم موفقیت برای ما ادامه داشته باشد چون با تمام اطمینان در راه آن قدم گذاشته‌ایم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید