Iranian Agriculture News Agency

نماینده مردم تبریز در گفت‌و گو با ایانا:

طرح آموزش زبان مادری در مدارس دوباره در مجلس

روز گذشته محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در جمع مسؤولان آموزش و پرورش عشایر سراسر کشور گفت: در برخی مناطق مشاهده شده با زبان محلی به دانش‌آموزان آموزش داده می‌شود که بسیار خطرناک است زیرا بچه‌ها زبان محلی را در خانواده فرا می‌گیرند پس باید زبان رسمی کشور را در مدرسه بیاموزند. اظهارات بطحایی واکنش شهاب الدین بی‌مقدار یکی از اعضای مجلس در طرح کارگروه آموزش زبان مادری را به دنبال داشت. بی‌مقدار به ایانا می‌گوید وزیر در جلسات با نمایندگان از اجرای طرح آموزش زبان مادری استقبال کرده و این طرح بار دیگر در مجلس مطرح خواهد شد.

طرح آموزش زبان مادری در مدارس دوباره در مجلس

شهاب الدین بی‌مقدار نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی درباره تدریس زبان مادری در مدارس به خبرنگار اجتماعی ایانا می‌گوید: «دو سال پیش بود که ما طرحی برای آموزش زبان مادری در برخی مدارس ارائه کردیم که در مجلس با آن موافقت نشد. سال  گذشته هم برخی نمایندگان در این باره به وزیرآموزش و پرورش در مجلس تذکر دادند. وزیر آموزش و پرورش در تمامی جلسات  موافقت خود را با این موضوع به صراحت اعلام کرده است.»

نماینده مردم تبریز درباره اظهارات اخیر بطحایی می‌گوید: «اگر وزیر آموزش و پرورش این حرف را زده که آموزش زبان مادری خطرناک است معلوم است که او وضعیت فعلی کشور را درک نکرده است. ما در مجلس به دنبال اجرای قانون هستیم. اصل 15 قانون اساسی این حق را به اقلیتهای زبانی می‌دهد که زبان آنها به رسمیت شناخته شود و در مدارس تدریس شود.»

او درباره شرایط فعلی تدریس زبان مادری در کشور می‌گوید: در حال حاضر در هیچ مدرسه‌ای به طور رسمی زبان مادری تدریس نمی‌شود . فقط در دو دانشگاه تبریز و ارومیه رشته زبان و ادبیات ‌ترکی تدریس می‌شود. در حال حاضر طرح دیگری را تدوین و آماده کرده‌ایم که تقدیم مجلس خواهد شد تا آموزش زبان مادری در مدارس قانونی شود.

بی‌مقدار درباره تفاوت این طرح با آن‌چه دو سال پیش مجلس آن را رد کرد می‌گوید: پیش از این طرحی مطرح شد که جامع نبود و در کمیسیون رد شد به همین دلیل هم‌اکنون تلاش کردیم طرح قبلی چکش کاری شود و ایرادات آن را برطرفم کنیم تا این‌بار نمایندگان به آن رای دهند.

آنچه را که این نماینده مجلس به آن تاکید می‌کند و بر پیگیری خود و دیگر نمایندگان پافشاری می کند، اصل پانزدهم قانون اساسی که می‌گوید: «زبان و خط رسمی و مشترک مردم ایران، فارسی است. اسناد و مکاتبات و متون رسمی و کتب درسی باید با این زبان و خط باشد. ولی استفاده از زبان‌های محلی و قومی در مطبوعات و رسانه‌های گروهی و تدریس ادبیات آنها در مدارس، در کنار زبان فارسی آزاد است.»

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید