Iranian Agriculture News Agency

مرکز آمار ایران:

نرخ باسوادی زنان در روستاها افزایش داشته است

بیشترین نرخ باسوادی در استان‌های بوشهر و سمنان ثبت شده است

براساس آخرین گزارش مرکز آمار ایران، تهران، البرز و سمنان باسوادترین زنان کشور را دارد و استان‌های سیستان و بلوچستان، کردستان و آذربایجان غربی کم‌سوادترین استان‌های کشور است.

نرخ باسوادی زنان در روستاها افزایش داشته است
به گزارش خبرگزاری ایانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی مرکز آمار ایران، نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ١٣٩٥ نشان می دهد تعداد باسوادان کشور از نرخ ٨٤,٨ درصد در سال ١٣٩٠ به نرخ ٨٧,٦ درصد در سال ١٣٩٥ رسیده است.

براساس این آمار نرخ باسوادی در سال ١٣٩٠ به تفکیک در مناطق شهری در میان مردان و زنان، به ترتیب ٩١,٥ و ٨٥,٦ درصد بوده است که در سال ١٣٩٥ این نرخ افزایش یافته و به رقم  ٩٣,٥ و ٨٨ درصد رسیده است. در مناطق روستایی به ترتیب در میان مردان و زنان از٨٠,٦ و ٦٩,٤ در سال ١٣٩٠، به رقم  ٨٣,٩  و ٧٢,٩ درصد در سال ١٣٩٥ رسیده است. به عبارتی در مناطق روستایی در سال ١٣٩٥ نسبت به سال ١٣٩٠ ، نرخ باسوادی مردان و زنان به ترتیب ٣,٣ و ٣,٥ واحد درصد افزایش یافته است.

نتایج این سرشماری نشان می‌دهد بیشترین نرخ باسوادی در گروه سنی  ١٤-١٠ سال با ٩٨,٧ درصد بوده که این نرخ در بین مردان ٩٨,٧ و در زنان ٩٨,٦ درصد می‌باشد.

بیشترین نرخ باسوادی در استان‌های کشور، مربوط به استان‌های تهران با ٩٢,٩ ، البرز با ٩٢,٢ و سمنان ٩١,٥ درصد و کمترین نرخ مربوط به استان‌های سیستان و بلوچستان با ٧٦، کردستان با ٨١,٥ و آذربایجان غربی با ٨٢ درصد بوده است.  

در نقاط شهری استان‌های کشور، بیشترین نرخ، مربوط به استان‌های تهران با ٩٣,٥، سمنان با ٩٣,٢ و البرز با ٩٢,٨ درصد و کمترین نرخ مربوط به استان‌های سیستان و بلوچستان با ٨٤,٢، کردستان با ٨٥,٣ و آذربایجان غربی با ٨٦,٢ درصد، بوده است.

همچنین در نقاط روستایی استان‌های کشور، بیشترین نرخ، مربوط به استان‌های بوشهر با ٨٥,٣، البرز با ٨٥، سمنان با ٨٤,٥ درصد و کمترین نرخ مربوط به استان‌های سیستان و بلوچستان با ٦٨,٢، کردستان با ٧٢,٣ و آذربایجان شرقی با ٧٤ درصد، بوده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید