Iranian Agriculture News Agency

بافنده و کارآفرین برتر فرش در گفت‌وگو با ایانا:

با کارآفرینی روستایی طرح‌های فرش ثبت جهانی شد

طیبه وظیفه خواه بافنده فرش سیستانی است که توانسته ىر اوج سال های رکود اقتصاى در ایران و به ویژه در منطقه سیستان و بلوچستان کار آفرینی کند و یکی از مهمترین منابع تامین معاش در منطقه را زنده نگه دارد. با همه مشکلاتی که سد راهش شده او حالا یک کارگاه بافندگی دارد که خرج زندگی بیش از 30 نفر را تامین می کند.

با کارآفرینی روستایی طرح‌های فرش ثبت جهانی شد

از چه زمانی کار را آغاز کردید؟

کارم را بلافاصله بعداز اتمام دانشگاه شروع کردم وازطریق فنی حرفه ای مدارکی رو گرفتم که لازمه ی شروع کارم بود.

برای شروع کارم یک اموزشگاه کوچک راه انداختم و افرادی برای آموزش قالیبافی جذب آموزشگاه شدند.

یعنی کارگاه را بعد از اموزش به افراد راهاندازی کردید؟

بله. بعد از یکسال ازطریق اموزشگاه تعداد زیادی بافنده تربیت کردم وبعد از آن اموزشگاه را تبدیل به یک کارگاه کوچک کردیم. در واقع کار اصلی در آن کارگاه شروع شد. بعد از گذشت دوسال توانستم بافندهای بیشتری تربیت کنم .

یعنی قالیبافی در کارگاه انجام نمی شد؟

خیر. کارگاه غیر متمرکز بود. یعنی دارهای قالی را میبردیم منزل بافنده او کار را در خانه انجام می‌داد. به این شکل توانسیتم کار بزرگتری راه بیاندازیم والان درحال حاضر طرحهای فرش سیستان را احیا کردیم وبرای اولین بار دراستان فرش‌هایی باطرح ورنگ جدید می‌بافیم که به درنمایشگاه بین المللی فرش تهران امسال ازآنها  رونمایی خواهد شد . با این حال ما هنوز یک کارگاه متمرکز نداریم . بیشتر بافنده ها در منطقه سیستان زندگی می کنند ودر منزل هم کار می کنند و از فاصله دور با آنها در ارتباط هستیم. اگر این فاصله کوتاه تر می شد به کیفت تولیدات ما کمک زیادی می کرد.

کار را با چقدر سرمایه شروع کردید؟

درابتدای کار سرمایه زیادی نداشتیم درسال ۹۰با دومیلیون تومان کارگاه را راه اندازی کردیم و آموزش به افراد شروع شد.

تسهیلاتی هم دریافت کرده‌اید؟

مدتی که گذشت یک وام 5 میلیون تومانی از فنی حرفه ای گرفتیم و این کمی توانست به پیشرفت کار کمک کند. با این 5 میلیون تومان توانستیم سه فرش سه متری تولید کنیم وبا فروش همین فرش ها وتولید مجدد سرمایه بیشتر شد.

اما درسال 96از اداره شرکت شهرک‌های صنعتی استان ۵۰ملیون وام گرفتیم و توانستیم  15فرش سه متری تولیدکنیم. در واقع این فرشها همان فرشهای احیاشده است که وعده رونمایی از آن در نمایشگاه انسال در تهزان را داده ایم .

کار را با چند نفر شروع کردید و در حال حاضر چند نفرید؟

وقتی کار شروع شد سه نفربودیم . اما با پیشرفت و توسعه کار توانستم افراد بیشتری را آموزش دهیم تا مشغول به کار شوند. در حال حاضر بیش از سی نفر در این مجموعه مشغول به کار هستند.

در بحث صادرات هم برنامهای دارید؟

هنوز موفق به صادرات نشده ایم. باتوجه به اینکه فرش سیستان ثبت جهانی شد شرایط برای صادرات از قبل مهیاتر هم شد اما متاسفانه منطقه در صادرات ضعیف است و هنوز بازار  خوبی برای تولیدات فرش های نفیس سیستانی پیدا نشده است. اتاق بازرگانی استان قول همکاری داده است. البته ما در استان صادرات فرش داریم اما کارگاه ما هنوز به صادرات بین‌المللی نرسیده و دارم تلاش می‌کنم تابا احیاسازی طرحهای جدید فرشهای سیستان بتونیم صادرات هم داشته باشیم . پس از ثبت جهانی کار ما راحت تر خواهد بود. .با پیگیری‌های مکرر ازطریق اتحادیه فرش ومرکزملی فرش درسال۹۶فرش سیستان ثبت جهانی شد وازآن زمان به بعد برای صادرات اقدامات جدی‌تری صورت گرفته ک پیش بینی می‌کنم ابتدای سال۹۸صادرات فرش سیستان ازکارگاه ما به نقاط مختلف ایران و جهان صادر شود.

 

 

همه همکاران شما زن هستند؟

همه بافندها زن هستند اما اقایان هم به تازگی فعالیت‌هایی درزمینه رنگرزی وطراحی دارند. بافندها از سن۱۵سال تا ۵۰سال هستند. بعضی از آنها هنوز به مدرسه می روند اما برخی سرپرست و نان آور یک خانواده هستند.

 

 

چند سال طول کشید تا توانستید سرمایه اولیه را به صفر برسانید و به سود برسید؟

دوسال بعداز شروع کار تونستم هزینه ها را برگشت دهیم و به سود برسیم.

شرایط در حال حاضر چگونه است به آینده این کار امید دارید؟

خوشبختانه باتوجه به اینکه ازلحاظ فرش تحریم نشدیم و امسال سال حمایت از کالای ایرانی نامگذاری شده به ادامه این کارامیدواریم

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید