Iranian Agriculture News Agency

کار آفرین گلیم‌بافی در گفت و گو با ایانا :

گلیم با حمایت از زنان سرپرست خانوار رونق می‌گیرد

گلیم خراسان یکی از مشهور ترین صنایع دستی ایران است. معصومه ذوالفقاری کار آفرین استان خراسان شمالی است که تصمیم گرفته هنر مردم این منطقه را به جهان نشان دهد. این کار آفرین جوان می گوید نیاز به حمایت دارند تا گلیم خراسان که چند سال پیش گواهینامه اصالت از یونسکو دریافت کرده در بازار جهانی شناخته شود.

گلیم با حمایت از زنان سرپرست خانوار رونق می‌گیرد

از چه زمانی و چگونه تعاونی گلیم روژین را راه اندازی کردید؟

از سال ۸۵ فعالیت خود را در زمینه تولیدات گلیم شروع کردیم و توانستیم شرکت را به ثبت برسانیم. ابتدا کار به صورت خانوادگی شروع شد.  به همراه مادر و خواهر و یکی از برادرانمان کار را شروع کردیم. برادرم در حوزه طراحی فرش کار می کرد و من و خواهر و مادرم کار بافت را انجام می دادیم.

با چند نفر و چه قدر سرمایه کار آغاز شد؟

ما با ۱۰۰ هزار تومان شروع کردیم. در آن زمان کارگاه نداشتیم و کار در خانه آغاز شد اما به مرور توانستیم کار را گسترش دهیم . تلاش کردیم در ابتدای راه از متخصصان این حوزه کمک بگیریم. ما گلیم بافی را از مادرانمان یاد گرفته ایم. در دوران راهنمایی بافت گلیم را از مادرم آموختم و این کار را برای پر کردن اوقات فراغت انجام می دادم اما با توجه به پتانسیلی که در گلیم خراسان وجود دارد تصمیم گرفتم کار بزرگتری را آغاز کنیم

در حال حاضر چند نفر در مجموعه گلیم روژین مشغول به کار هستند؟

بیش از ۸۰ نفر در حال حاضر به صورت مستقیم با ما همکاری می کنند و حدود ۱۵۰ نفر هم غیر مستقیم. سفارش می گیریم و مواد اولیه در اختیار بافندگان قرار می دهیم. پس از اتمام کار  گلیم را تحویل می گیریم و دستمزد بافنده را پرداخت می کنیم.

کار از چه زمانی به سود دهی رسید؟

 از سال ۹۰ وپس از اینکه ما مهر اصالت از یونسکو را دریافت کردیم بازار فروش شرایط بهتری را پیدا کرد. در واقع می توانم بگویم از سال ۹۰ به بعد شرکت به سود دهی رسید و توانسیتم شرایط را برای گسترش کار فراهم کنیم

در زمینه صادرات چه کارهایی انجام داده اید؟

تاکنون بازار اصلی فروش برای ما بازار داخلی بوده و کمتر تمرکزمان را روی بازار خارجی گذاشته‌ایم. دلیل هم این است که وارد بازار خارجی شدن دشوار تر است و نیاز به حمایت بیشتری دارد. تنها کار در مورد همکاری با کشور استرالیا بوده که توانسته ایم محصولات محدودی صرفا برای سلیقه سنجی به این کشور بفرستیم . در حوزه صادرات باید ابتدا بازار یابی و سلیقه سنجی را انجام دهیم. بر اساس مشاهداتمان تاکنون احتمالا کشورهای حوزه خلیج فارس سلیقه مشابهی با ایرانی ها دارند. اگر موانع رفع شود می توانیم با کیفیت ترین محصولات را وارد بازار خارج از کشور کنیم.

این موانع چه چیزهایی است؟

یکی از مشکلات ما درباره بافندگان است. بیش از ۹۰ درصد بافندگان ما زنان سرپرست خانوار هستند که اگر از آنها حمایت نشود بافت گلیم دچار مشکل خواهد شد. همسر بسیاری از این زنان یا فوت شده اند و یا توانایی کار ندارند بنابرین آنها نان آور خانواده هستند. ما هنوز نتوانسته ایم مشکل بیمه این زنان را حل کنیم. بسیاری از آنها پس از چند سال کار فرسوده و از کار افتاده می شوند اگر بیمه ای وجود نداشته باشند آنها با بی عدالتی بدون هیچ حمایتی از چرخه کار خارج می‌شوند .

برآوردتان از آینده گلیم بافی در کشور چیست؟

نباید به گلیم تنها به عنوان منبعی برای درآمد زایی نگاه کرد. گلیم بافی پیش از آنکه شغل باشد یک هنر است و به عنوان یک هنر باید از آن حمایت شود. اگر این اتفاق بیفتد ما می تواینم بازار جهانی را در دست بگیریم. گلیم این پتانسیل را دارد که به اقتصاد کشور و منطقه کمک کند. ما تلاش کرده ایم در شرکت روژین گلیم را معرفی کنیم تا از آن حمایت شود. در این مدت سه بار به عنوان کار آفرین برتر استان و یک بار کار آفرین برتر کشوری انتخاب شده ایم و تلاش می کنیم که این روند ادامه پیدا کند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید