Iranian Agriculture News Agency

نگرانی جدید از شیوع یک بیماری کشنده

خطر ابولا ایرانی‌ها را تهدید می‌کند؟

اعلام ظهور بیماری ابولا در عراق همسایگان این کشور از جمله ایرانیان را که سفرهای زیادی به اماکن مقدس این کشور دارند را نگران کرده. با این حال امروز وزارت بهداشت این خبر را تکذیب کرده و گفته اگر موردی از ابتلا به بیماری ابولا در عراق وجود داشت به ما گزارش می‌شد.

خطر ابولا ایرانی‌ها را تهدید می‌کند؟

به گزارش ایانا به نقل از وبدا محمد مهدی گویا ودرباره انتشار خبری مبنی بر ظهور ابولا در عراق و نگرانی مردم، گفت: وجود بیماری ابولا در عراق، به هیچ عنوان مورد تایید نیست چون با کشور عراق، ارتباط بهداشتی تنگاتنگ و نزدیکی داریم و اطلاعات بیماری های واگیر را به صورت تلفنی به یکدیگر انتقال می دهیم و تا کنون چنین اطلاعاتی نه از سوی کشور عراق و نه از سوی سازمان بهداشت جهانی به ما نرسیده و این خبر صحت ندارد.

امروز  سخنگوی وزارت بهداشت عراق ابتلای دو نفر به این بیماری و مرگ یکی از آنها را تایید کرده اما مدیریت امداد و نجات عراق مدعی است بیماری کنترل شده است.

در عین حال کریم امیری مدیر کل بیماری های دامی سازمان دامپزشکی کشور هم به ایانا گفت: این بیماری از مرحله انتقال حیوان به انسان فراتر رفته و سال‌ها است انتقال دهندگان خود انسان‌ها هستند. همین موضع هم کنترل این بیماری کشنده را دشوارتر کرده است.امیری در رابطه به شکل انتقال این بیماری می‌گوید: از 50 سال پیش تاکنون شکل شیوع این بیماری تغییر کرده و دخالت حیوان در ان کمتر شد، در واقع حالا انسان ها منبع و منتقل کننده بیماری هستند.

به گفته امیری در حال حاضر تنها برخی از مناطق آفریقا هستند که بیماری را مستقیما از حیواناتی مثل میمون می‌گیرند و دلیل آن هم استفاده آنها از گوشت این حیوان و تماس نزدیک با آن است.

امیری می‌گوید : تاریخچه این بیماری نشان می‌دهد که ابولا بیماری مشترک انسان و حیوان است اما در حال حاضر چینین شرایطی وجود ندارد. او درباره اقدامات پیشگیرانه برای انتقال نیافتن این بیماری در ایران هم گفت: مسئولیت اقدامات در جهت کنترل و پیشیگری از ابتلا به این بیماری مستقیما با وزارت بهداشت است و آنها در این باره تصمیم گیرنده هستند.

به گزارش ایانا ابولا بیماری مشترک میان انسان و حیوان است که از راه خون و آب بدن حیوانات به انسان سرایت می‌کند. البته پس از ابتلا انسان‌ها می توانند آن را به دیگران سرایت و گسترش دهند.  نشانه‌های این بیماری معمولا دو روز تا سه هفته بعد از تماس با ویروس و به صورت تب، گلودرد، دردهای ماهیچه‌ای و سردرد ظاهر می‌شوند. معمولاًحالت تهوع، استفراغ واسهال و همچنین کاهش عملکرد کبد و کلیه‌ها به دنبال این موارد می‌آیند. در این زمان، مبتلایان دچار خونریزی می‌شوند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید