Iranian Agriculture News Agency

هشدار رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات جهانگردی:

صنعت گردشگری در حال نابودی است

۳۰ درصد کارکنان دفاتر مسافرتی بیکار شده‌اند

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی از تعدیل نیرو‌های گسترده و شرایط نابسامان دفاتر مسافرتی خبر می‌دهد.

صنعت گردشگری در حال نابودی است

حرمت‌الله رفیعی، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران، در گفت‌و‌گو با گروه اجتماعی ایانا گفت: «تغیرات پرشتاب و نگران‌کننده‌ اقتصادی که ظاهرا هیچ حد یقفی هم ندارد، باعث ریزش مسافران ما شده است و در نتیجه آن، دفاتر مسافرتی مجبور به تعدیل نیرو‌های خود شده‌اند. طبق اطلاعات ما به صورت میانگین هر دفتر 30 درصد از نیرو‌های خود را تعدیل کرده که رقم نگران کننده‌ای است و زندگی افراد زیادی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. پیش‌بینی ما با توجه به بررسی شرایط موجود نشان می‌دهد که این رقم احتمالا در کوتاه‌مدت به 50 درصد هم می‌رسد.»

رفیعی درباره تعداد دقیق افرادی که کار خود را از دست داده‌اند، گفت: «در سراسر کشور 5 هزار دفتر مسافرتی وجود دارد که هر کدام تاکنون بین 5 تا 80 نفر را تعدیل کرده‌اند. از بین بردن این صنعت که خود ارزآوری برای کشور دارد هم از نظر اقتصادی و هم اجتماعی تبعات منفی جدی خواهد داشت. ما در تلاش هستیم تا مانند اصناف دیگر اعتراض نکنیم و از طریق رایزنی مشکلات را حل کنیم اما تاکنون هیچ همراهی با ما صورت نگرفته است. تلاش‌های ما برای ترغیب سیاست‌گذارن به برگزاری جلسه با کارشناسان این حوزه هم بی‌نتیجه مانده است.»

 رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی با اشاره به ایجاد یک تصور غلط پیرامون نقش سفر‌های خارجی در خروج ارز از کشور هم گفت: «میزان ارزی که بابت این صنعت به کشور وارد می‌شود بیش از آن چیزی است که خارج می‌شود و تقریبا می‌توان گفت سه تا چهار برابر آن است. براساس گزارش دولت این صنعت در سال گذشته 4 میلیارد سودآوری داشته است و تعداد مسافران خارجی ما نیز به نسبت یک جامعه 80 میلیونی چندان چشمگیر نیست.»

وی درباره تعداد دقیق متقاضیان سفرهای خارجی گفت: «گزارشات سازمان‌های مختلف مانند سازمان گردشگری و نیروی انتظامی نشان می‌دهد که ما 9 میلیون مسافر خارجی در سال داریم؛ از این تعداد 4 میلیون مسافر اربعین بودند و در طی سال نیز یک و نیم میلیون نفر به مقاصد زیارتی سفر می‌کنند و نزدیک یک میلیون نفر دیگر هم بازرگانان و مدیران ارشد دولتی هستند. بنابراین با کم کردن سفر‌های زیارتی، به عنوان یکی از سیاست‌های نظام، تنها 3 میلیون نفر سالانه به خارج از کشور سفر می‌کنند. حدود 80 درصد از این 3 میلیون نفر نیز همسایگان شمالی کشور را به عنوان مقصد انتخاب می‌کنند که عموما با پرواز‌های داخلی صورت می‌گیرند.»

رفیعی درباره رایزنی‌هایش با سیاست‌گذاران گفت: «ما جلسات طولانی و مکرری با میراث فرهنگی و بانک مرکزی داشتیم تا با مساعدت آن‌ها و پس از تایید انجمن، بانک مرکزی ارز در اختیار ما قرار دهد زیرا دفاتر مسافرتی هم‌اکنون به هتل‌های خارجی بدهکار هستند اما نه ارز و نه امکان حواله آن را دارند. پیش‌بینی ما از میزان ارز مورد نیاز دفاتر حدودا یک میلیارد دلار بوده است و علیرغم توافق ابتدایی بانک مرکزی و شفافیت اطلاعاتی ما تاکنون هیچ حمایت ارزی صورت نگرفته است.»

وی با انتقاد از شیوه اختصاص ارز گفت: «صنوف دیگر رقم‌های کلانی دریافت کرده‌اند و حتی افرادی که بیست روز از تاریخ ثبت شرکتشان نمی‌گذرد، موفق به اخذ ارز شده‌اند.  اما این اتفاق برای آژانس های هواپیمایی نمی افتد»  

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید