Iranian Agriculture News Agency

صادر کننده نمونه زعفران در گفت و گو با ایانا:

اگر حمایت نشود اسپانیا بازار زعفران را می‌گیرد

زعفران یا همان طلای سرخ بازار مصرف پر رونقی در ایران و جهان دارد این محصول توانسته نقش موثری در افزایش صادرات غیر نفتی کشور داشته باشد. همین پتانسیل یکی از جوانان خراسانی را مجاب کرده تا در 16 سالگی به فکر کارآفرینی در حوزه زعفران بیافتد و یکی از موفق‌ترین شرکت‌ها در این حوزه را در تاسیس کند. علی محمد شریعتی مقدم مدیرعامل شرکت زعفران نوین در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایانا می‌گوید این محصول ظرفیت زیادی برای پیشرفت دارد و باید بهای زیادی به آن داده شود.

اگر حمایت نشود اسپانیا بازار زعفران را می‌گیرد

از چه زمانی تصمیم گرفتید که کارآفرینی کنید آن هم با محصول پر طرفداری مثل زعفران؟

از دوم دبیرستان شروع کردم. کار را با 200 هزار تومان در سال 71 شروع کردم .در یکی از زمین های کشاورزی که متعلق به پدرم بود شروع به کاشتن زعفران کردم.  کار سختی بود، برای انجامش از خانواده و دوستانم کمک و مشاوره زیادی گرفتم. در طول تحصیل در مدرسه و دانشگاه این کار را ادامه دادم و فکر می‌کنم در انجامش موفق هم بوده‌ام

برای شروع کارتان تسهیلاتی هم دریافت کردید؟

در ابتدای راه نه. حتی تا 6 سال پس از آن یعنی سال 77 هم هیچ گونه تسهیلاتی دریافت نکردیم و کار را همینطور با هزینه و سرمایه شخصی پیش بردیم. شرکت که گسترش پیدا کرد و اوضاع بهتر شد از چند بانک سهیلات گرفتیم.

از چه زمانی توانستید سرمایه اولیه را صفر کنید و به سود دهی برسید؟

ما از ابتدا شرکت موفقی بودیم. از معدود شرکت‌هایی بودیم که کار خود را با صادرات شروع کردیم و در آن خیلی موفق پیش رفتیم. در طول این سال ها‌ هم هرگز سرمایه اصلی را از شرکت خارج نکرده‌ایم و تنها به فکر گسترش کار هستیم. سعی کرده‌ایم خط تولید را افزایش دهیم و نیروی انسانی بیشتری را به کار بگیریم. ما  ۹ دوره به عنوان صادرکننده نمونه ملی و ممتاز شناخته شده‌ایم و پرافتخارترین شرکت صادرکننده کشور هم هستیم. 

در بازار خارجی رقیبی هم دارید؟

بله چند کشور هستند و متاسفانه اگر به نجنبیم کشورهای بیشتری هم پیدایشان می شود. امارات و اسپانیا رقیب اصلی هستند. این کشورها زغفران خام ما را خریداری می‌کنند و به نام خودشان می‌فروشند. در سال‌های اخیر برخی کشورهای دیگر مثل چین هم تلاش کرده‌اند به بازار زعفران ورود کنند. اگر تلاش جدی برای سر و سامان دادن به بازار داخلی و صادرات نداشته باشیم بعید نیست بازار جهانی را از دست بدهیم.

چند نفر را به صورت مستقیم و غیر مستقیم استخدام کرده اید؟

با 280 نفر به صورت مستقیم و ثابت کار می‌کنیم. چیزی حدود هزار نفر هم غیر مستقیم در شرکت ما کار می‌کنند که این افراد شامل کشاورزانی که ما از آنها زعفران خریداری می کنیم هم می شود. امیدواریم بتوانیم این عدد را تا 50 هزار نفر افزایش دهیم.

به گذشته برگردید باز هم این کار شروع می‌کنید؟

بله . اما کار سختی‌های خودش را دارد. خیلی‌ها در این مسیر ما را یاری کردند و دستمان را گرفتند، خیلی‌ها هم سنگ انداختند و سد راه شدند اما ما راه خودمان را ادامه دادیم. سال‌هایی بوده که ما محصول چندانی نداشته‌ایم. یک سال سرما به محصولات زده و یک سال گرما. گاهی حتی زیادی زعفران در بازار باعث شده قیمت‌ها کاهش پیدا کند و یا تقاضا به اندازه کافی نباشد. اما ما همه این روزها را سپری کرده‌ایم و به روزهای بهتر امید داریم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید