Iranian Agriculture News Agency

آغاز همایش آسیب‌شناسی ایران با تمجید از قانعی‌راد

رییس انجمن جامعه شناسی: قانعی‌راد نمرده، او تازه شروع شده است

سومین همایش ملی آسیب شناسی ایران با گرامی داشت دکتر محمدامین قانعی راد آغاز شد. همکاران این استاد فقید برای قرار گرفتن در جایگاه سخنران از مقابل خانواده ایشان می گذشتند، میهمانان ویژه ی این مراسم به خوبی می دانستند که قرار بود او امروز با همان صدای رسا و صلابت همیشگی صحبت کند، اما متاسفانه هم اکنون باید یادش گرامی داشته می شد.

آغاز همایش آسیب‌شناسی ایران با تمجید از قانعی‌راد

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایانا، حسین سراج زاده، رئیس انجمن جامعه شناسی، هنگامی که به نام دکتر قانعی راد رسید، به سختی بغض را فروخورد و گفت: "ایشان یکی از سخنران افتتاحیه این همایش بودند اما متاسفانه امروز بزرگداشت ایشان را برگزار میکنیم." او با بیان اینکه حل مسائل اجتماعی مستلزم رابطه دموکراتیک بین نهادها دانشگاه، قدرت و حوزه عمومی است، گفت: "دکتر قانعی راد و عبداللهی که هر دو روسای سابق این همایش بودند، برای ایجاد این توافق در ایران بسیار کوشیدند.

سراج زاده همچنین پیام های تسلیت روسای فعلی و سابق انجمن بین المللی جامعه شناسی و معاون این انجمن را قرائت کرد.

پس از سخنان رئیس انجمن جامعه شناسی فیلم مصاحبه کوتاهی با قانعی راد به  نمایش درامد و پس از آن هادی خانیکی، استاد ارتباطات دانشگاه علامه، به تاثیر قانعی راد اشاده کرد و گفت: "قانعی راد تمام نشده بلکه او تازه شروع شده است زیرا ما امروز با میراث قانعی راد مواجهیم و نه فقدان او. کاش می توانستیم بنیادی به نام قانعی راد افتتاح کنیم."

سارا شریعتی سخنران دیگری بود که به گزارش خبرنگار اجتماعی ایانا صحبت هایش را با انتقاد از تصویر ارائه شده درباره قانعی راد آغاز کرد و گفت: "او چهره‌ای ناهمنوا بود؛ هم با سه حوزه دانشگاه و قدرت و جامعه روشنفکری و هم با چهار جریان جامعه شناسی.

در این چند روز با چهره جدیدی از او آشنا شدم که نمی‌شناختم زیرا ردیف اول و دوم مراسم چهره‌های سیاسی بودند و با انبوهی از تسلیت‌ها مواجه شدیم و  حتی جامعه‌شناسانی که پشت تریبون آمدند، حضور این چهره‌ها را پررنگ کردند؛ مگر ممکن است که همه موافق اندیشمند باشند؟ ما باید حضور زنده ایشان را با گفت و گوی انتقادی حفظ کنیم. او توجیه‌گر نبود و هیچوقت نگاه انتقادی و طنز تلخش را رها نکرد و عضو هیات علمی هیچ دانشگاهی نشد و علیرغم اینکه شنیده می‌شد او گزینه وزارت علوم است، خوشبختانه هیچ مقام سیاسی را نپذیرفت و همواره تلاش کرد تا روح جامعه شناسی را به آن بازگرداند."

 

پدیدآورنده: سحر عارف

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید