Iranian Agriculture News Agency

کمپین ضدگرانی در شبکه‌های مجازی

علی کریمی اقتصاد ایران را دگرگون می‌کند؟

این کمپین میلیون‌ها لایک می‌خورد و هم‌خوان می‌شود اما در واقعیت بازهم مردم ارز و خودرو می‌خرند!

ایانا_ گروه اجتماعی| نام علی کریمی یا همان جادوگر فوتبال ایران، پس از بوسیدن چهار گوشه مستطیل سبز باز هم بر سر زبان‌ها است. این‌بار او در حساب اینستاگرامی خود پستی را منتشر کرده و از مردم خواسته به کمپین تحریم کالاهای گران شده، ملحق شوند. بسیاری از سلبریتی‌های دیگر و مردم عادی هم با او همراه شده‌اند اما یک استاد ارتباطات می‌گوید این کمپین‌ها بر شرایط فعلی مردم ایران اثر نخواهد گذاشت. دو ماه پیش بود که با خروج ترامپ از برجام قیمت برخی کالا ها در بازار با ربط یا بی‌ربط به برجام جهش قیمتی یا دست کم افزایش قیمت پیدا کرد. دکتر حسین امامی، مدرس دانشگاه و پژوهشگر رسانه‌های نوین به کمپین علی کریمی فوتبالیست سابق تیم ملی خوش‌بین نیست.

 علی کریمی اقتصاد ایران را دگرگون می‌کند؟

این استاد دانشگاه علامه طباطبایی که سال‌ها بر روی تاثیرگذاری شبکه‌‌های اجتماعی بر رفتارهای جامعه پژوهش کرده به گروه اجتماعی خبرگزاری ایانا گفت: حمایت مردم از اینگونه کمپین‌های سطحی و در حد لایک گرفتن و یا هم‌خوان کردن است و این حرکت از فضای مجازی بیرون نمی‌رود یعنی در واقعیت تغییری در رفتارهای روزمره و همیشگی آنها پیش نمی‌آید.

او برای توضیح و تشریح رفتار مردم ادامه داد: در دنیا نظریه‌ای وجود دارد به نام نظریه سود و زیان که می‌گوید افراد پول خود را در راهی صرف می‌کنند که سود بیشتری برای آنها داشته باشد. بنابراین اگر واقع‌بینانه به این داستان نگاه کنیم پرواضح است که این رفتار تاثیر اقتصادی نخواهد داشت.

از او در مورد موج همراهی و سرعت انتشار این موضوع برای تاثیرگذاری پرسیدیم و او پاسخ داد: این رفتار طبیعی است، هیجانات فضای مجازی و البته محبوبیت چهره‌های مشهور لازمه‌ی تاثیرگذاری این پیام‌‌هاست اما معتقدم شکل و شمایل دنیای واقعی آدم‌ها با آنچه در فضای مجازی نشان می‌دهند تفاوت دارد.

به اعتقاد امامی خدمت مردم به اینگونه کمپین‌ها در نهایت به لایک کردن و یا هم‌خوان کردن آن در فضای مجازی خلاصه می‌شود که متاسفانه با مجموع این رفتارها هم نمی‌توان به تاثیرگذاری کمپین دلخوش کرد.

 او پیش‌بینی می‌کند که به احتمال زیاد موضوع این کمپین میلیون‌ها لایک می‌خورد و هزاران بار هم‌خوان می‌شود اما در واقعیت بازهم مردم به دنبال خرید خودرو و یا ارز هستند!

با این حال همین چند ماه پیش و در جریان زمین لرزه در غرب ایران سلبریتی‌ها با فراخوان توانستند کمک‌های زیادی برای مردم مناطق زلزله زده جمع کنند. البته در همان دوران هم این اقدام سبریتی‌ها کم منتقد نداشت. امامی در این مورد توضیح داد: این دو شرایط یکسان نیستن، چرا که مردم ایران همیشه در موراد احساسی همراهی بیشتری دارندو زلزله هم دقیقا تابع همان شرایط است. در این مصیبت شرایط  متفاوت است و موضوع احساسی رفتار متفاوتی را به دنبال دارد و طبیعتا همین جنبه باعث همراهی بیشتر مردم می‌شود.

از نگاه این استاد دانشگاه در موضوعی مانند کمپین تحریم خرید مردم شرایط واقعی زندگی را می‌ببیند. مردم شاید به  آن سلبریتی علاقه داشته باشند یا حتی حرفی که او می‌زند را قبول داشته باشند اما در واقعیت کاری را می‌کنند که احساس کنند به نفع‌شان است. شاید بهتر است بگویم مردم ما در حال حاضر شبیه کسانی هستند که زیر نور آفتاب یخ می فروشند. طبیعی است که نگذارند یخشان زیر آفتاب آب شود و آنها فقط نظاره‌گر باشند!

امامی معتقد است بستر فعلی جامعه ایران پر از بی اعتمادی است. مردم به وعده‌ها و پیش‌بینی‌های رسمی درباره شرایط اقتصادی بی‌اعتماند و کاری را می‌کنند که خودشان تصور کنند درست است: به عنوان مثال وقتی سود بانک‌ها زیاد شد همه مردم به سمت سرمایه‌گذاری در بانک‌ها و موسسات مالی رفتند. چند وقت بعد سود بانک‌ها پایین آمد تا مردم این سرمایه را به بورس و یا بخش تولید منتقل کنند. اما اتفاقی که افتاد این  بود که همه این سرمایه‌ها جذب دلالی و خرید ارز و سکه شد.

از نگاه این استاد دانشگاه، واقعیت فعلی جامعه ما این است و تصمیم‌ها هم تحت تاثیر شرایط غیر قابل پیش بینی و نا پایدار اقتصاد کشور گرفته می‌شود بنابراین خیلی نمی‌توان به مردم امید داشت که با این کمپین همراهی کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید