Iranian Agriculture News Agency

در نشست ستاد عالی تشکیلاتی گسترش و ارتقای فعالیتهای تربیت بدنی و ورزش دانش آموزان دختر عنوان شد:

اجرای طرح ضربتی ارتقای فعالیت‌های ورزشی دختران ابتدایی

به گفته معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری موضوع ورزش دختران با حضور حسن روحانی بررسی می شود

آموزش و پرورش از اجرای طرح ضربتی ارتقای فعالیت های ورزشی دختران ابتدایی خبر داد. وزیر آموزش و پرورش گفت کشور با کمبود شدید تجهیزات و اماکن ورزشی مواجه است و دختران برای ورزش با محدودیت زیادی مواجه هستند. از آن طرف هم مدیر پروژه طرح آموزش آموزگاران اعلام کرد که ۸۰ درصد کودکان تحرک کافی ندارند.

اجرای طرح ضربتی ارتقای فعالیت‌های ورزشی دختران ابتدایی

به گزارش ایانا به نقل از روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، روز سه شنبه نشست ستاد عالی تشکیلاتی گسترش و ارتقای فعالیتهای تربیت بدنی و ورزش دانش آموزان دختر برگزار شد. وزیر آموزش و پرورش، دستیار رییس جمهوری در امور حقوق شهروند، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و تعدادی دیگر از مسوولان آموزش و پرورش از سخنران های آن بودند.

محمد بطحائی، وزیر آموزش و پرورش، در این نشست به کمبود شدید تجهیزات و اماکن ورزشی در کشور اشاره کرد و گفت:« برج ها اجازه نمی‌دهند دختران ما در حیاط مدرسه ورزش کنند. در جایی که معلم مرد در مدرسه دخترانه داریم از نظر اجرای درس تربیت بدنی با مشکل مواجهیم.» او این را هم به حرف هایش اضافه می کند که۳۶ درصد شاخص توده بدنی دانش آموزان ما بالاتر از حد طبیعی است. این چاقی مفرط و کم تحرکی تبعات و مشکلاتی دارد که گوشه گیری و منزوی شدن از جمله آنهاست.

به گفته او، موضوع جدی برای آموزش و پرورش، نشاط و سرزندگی برای دانش آموزان، امید به آینده، تاب آوری و بالارفتن تحمل در برابر فشارهاست، چرا که تاب آوری دانش آموزان امروز در برابر شرایطی که به آنها تحمیل می‌شود به دلایل مختلف نسبت به نسل گذشته کمتر است. او در ادامه از نگرانی خود در ارتباط با گسترش آسیب های اجتماعی گفت:«آسیب های اجتماعی امروز یکی از مسائل جدی برای همه کشور است و نگران گسترش آسیب ها هستیم. اینکه نسل آینده در معرض خطر است باید مورد توجه قرار بگیرد. باید باور کنیم نسل آینده با روشی که جلو می رویم در معرض خطر است.» او ادامه داد:« بازدیدی از یک مدرسه در روستایی داشتیم که متاسفانه سرویس بهداشتی هم نداشت. در حالی که در کنار مدرسه حسینیه‌ای با امکانات بهداشتی وجود داشت که سالی چند مرتبه در آن گشوده می‌شد؛ چرا نباید این امکانات در اختیار دانش آموزان قرار بگیرد؟» محدودیت دختران در حوزه ورزش هم موضوع دیگری بود که بطحائی به آن اشاره کرد:«بتدریج به یک حلقه بسته و محدودی افتادیم که تصور میکنیم هرچقدر دانش دانش آموزان افزایش یابد موفق تر هستند و باید انبوهی از مطالب درسی را در ساعات محدودی به آنها منتقل کنیم. با این وجود دیگر مجال گفت وگو در کلاس وجود ندارد و از اهداف پرورشی دور افتادهایم.»

اجرای طرح ضربتی ارتقای فعالیت‌های ورزشی دختران ابتدایی

مهرزاد حمیدی، معاون تربیت بدنی و امور سلامت وزارت آموزش و پرورش یکی از سخنران های این نشست بود. او از اجرای طرحی ضربتی برای ارتقای فعالیت‌های ورزشی دختران دانش‌آموز در مقطع ابتدایی خبر داد و گفت که قرار است یک فعالیت ورزشی فوق العاده برای دختران در مقطع ابتدایی طراحی و اجرا شود و تمام معلمان مدارس ابتدایی دختران پایه اول، دوم و سوم در فاز اول مخاطب آموزش و پرورش هستند.

۸۰ درصد کودکان تحرک کافی ندارند

پاداش، مدیر پروژه طرح آموزش آموزگاران پایه برای اجرای کیفی فعالیت‌های تربیت بدنی با اولویت مدارس دخترانه هم در این نشست صحبت هایی کرد. او از آموزش ۱۷۸ هزار آموزگار پایه در تابستان برای اجرای طرح ارتقای فعالیت بدنی دختران دوره ابتدایی خبر داد. به گفته او، 80 درصد کودکان ایرانی تحرک کافی ندارند. او با بیان اینکه ورزش می تواند منجر به کاهش استرس شود، ادامه داد:« با ورزش می‌توان جلوی بیماریها را گرفت و به کاهش سرطان و پوکی استخوان کمک کرد.» بر اساس اعلام پاداش، در حال حاضر، شش میلیون و ۵۰۰ هزار دانش آموز دختر در کشور وجود دارد که سه میلیون و ۸۰۰ هزار نفر آنها در دوره ابتدایی تحصیل می‌کنند.

او در ادامه به برگزاری یک دوره آموزشی برای 30 هزار آموزگار زن اشاره کرد:«پس از برگزاری این دوره، نامه معاون امور زنان رئیس جمهور مبنی بر ارتقای فعالیت جسمانی دانش آموزان دختر را دریافت کردیم و وزارت ورزش هم موکداتی برای ارتقای فعالیت های تربیت بدنی دختران داشتیم که منجر به طراحی دوره آموزشی جهت اجرای کیفی فعالیت‌های تربیت بدنی با اولویت مدارس دخترانه شد.»

به گفته او، اهداف این دوره آموزشی برای آموزگاران افزایش نشاط، تحرک و سلامت آموزگاران پایه است که به توسعه فرهنگ ورزش و نشاط در دانش آموزان دختر و اقشار جامعه منجر می‌شود.

* شادابی و نشاط در تاب آوری اجتماعی نقش دارد

معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، سخنرانی بعدی این نشست بود. او از آموزش و پرورش خواست تا مساله ورزش دختران را از بعد ایجاد نشاط و شادی در میان دانش آموزان دختر مورد توجه قرار دهد نه اینکه تنها از منظر سلامت به ورزش دختران توجه شود. به گفته او دختران دانش آموز در کشور با مشکلات کم تحرکی مواجه هستند:« اینکه درس تربیت بدنی برای دختران شکل گیرد در مهارت های زندگی آنها بسیار تاثیرگذار است. معلمان باید به این موضوع توجه ویژه داشته باشند تا اصلاح سبک زندگی و آموزش مهارت های زندگی را به دانش آموزان ارائه دهیم.»

او به اجرای طرح تاب آوری در جامعه هم اشاره کرد:«اکنون این طرح در تمام استان ها در حال انجام است و امیدواریم بتوانیم با افزایش تاب آوری اجتماعی بخشی از مشکلات جامعه را نیز حل کرد. چون شادابی و نشاط می تواند در تاب آوری اجتماعی بسیار موثر باشد.»

*کم تحرکی و فقر حرکتی دانش آموزان معضل اجتماعی است

شهیندخت مولاوردی، دستیار رییس جمهوری در امور حقوق شهروندی هم در این نشست حضور داشت، او میزان افسردگی در جامعه را روند رو به افزایشی توصیف کرد و گفت:« با توجه به افزایش افسردگی، پایین آمدن سن آسیب دختران و برخی خودزنی ها در جامعه، توجه به ترویج نشاط و شادابی به عنوان یک ضرورت در جامعه مطرح است و لازم است که به ورزش دختران نگاه بهتری وجود داشته باشد.» او به اجرای طرح آموزش آموزگاران پایه برای توجه بیشتر به ورزش دختران اشاره کرد و گفت: «این طرح که از سوی وزارت آموزش و پرورش برنامه ریزی شده است می تواند به موضوع آسیب ها کمک کند.» بر اساس اعلام مولاوردی، کم تحرکی و فقر حرکتی دختران دانش آموز  معضلی اجتماعی است که توجه به مقوله ورزش این قشر از جامعه به توجه ویژه همه مسئولان نیاز دارد.

*ورزش دختران در ستاد ملی زن و خانواده بررسی می شود

در ادامه این نشست، سوسن باستانی، معاون بررسی راهبردی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری از بررسی ورزش دختران در ستاد ملی زن و خانواده خبر داد:« ستاد ملی زن و خانواده اسفند سال گذشته با حضور رئیس جمهوری تشکیل شد و در این نشست مهم مصوباتی به تصویب رسید. در مجموع سه مصوبه شامل شناسایی، رصد و ارتقای شاخص های عدالت جنسیتی، طرح ملی آموزش خانواده، قبل، حین و بعد از ازدواج و برنامه ملی ارتقای تندرستی زنان و دختران در ستاد ملی زن و خانواده به تصویب رسید.»

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید