Iranian Agriculture News Agency

کارگزاران صندوق بیمه کشاورزی در تجمعات صنفی خود چه می‌خواهند؟

متصدی بیمه‌ایم، اما خودمان بیمه نداریم!

پیش از این طرح استخدام کارگزاران کشاورزی در برنامه ششم تصویب شده بود

ایانا -عکس: درحالی‌که بیشتر کارگزاران بیمه بیش از 10 سال است در صندوق‌های کشاورزی فعالیت می‌کنند، همچنان وضعیت استخدامی‌شان مشخص نیست و بیشتر آن‌ها با وجود آنکه کارگزار بیمه هستند، از خدمات بیمه و امکانات حمایتی محروم هستند.

متصدی بیمه‌ایم، اما خودمان بیمه نداریم!

به گزارش ایانا از بهمن‌ماه 1394 تاکنون ده‌ها تجمع صنفی در مقابل مجلس و صندوق بیمه کشاورزی توسط کارگزاران این صندوق برگزار شده، اما همچنان خواسته‌های آنان از سوی مسئولان بی‌جواب مانده است. معترضان نماینده جمعیت بیش از پنج‌هزارنفری کارگزاران بیمه صندوق‌های کشاورزی هستند که نگرانی از وضعیت امنیت شغلی، آن‌ها را هر بار به تهران می‌کشاند. درحالی‌که بیشتر آن‌ها بیش از 10 سال است در این صندوق‌ها فعالیت می‌کنند، همچنان وضعیت استخدامی‌شان مشخص نیست و بیشتر آن‌ها با وجود آنکه کارگزار بیمه هستند، از خدمات بیمه و امکانات حمایتی محروم هستند. ترس از دست دادن شغل با وجود سال‌ها فعالیت در این صندوق‌ها مهم‌ترین دغدغه این کارگران است. این در حالی است که اخیراً زمزمه‌هایی در ارتباط با ایجاد شرکت‌های خصوصی برای جذب این کارگزاران شنیده شده و این مسئله بر نگرانی‌های ناشی از بی‌ثباتی شغلی آن‌ها افزوده است.

در جریان بررسی لایحه برنامه ششم توسعه، استخدام قطعی کارگزاران صندوق بیمه کشاورزی در قالب بند (ن) ماده 41 این لایحه به تصویب رسید. بر اساس این بند، دولت مکلف شده در دو سال اول برنامه ششم توسعه کارگزاران صندوق بیمه کشاورزی را در بانک کشاورزی و صندوق بیمه کشاورزی، استخدام قطعی کند.

این طرح، در کمیسیون اجتماعی مجلس رأی آورد، اما هنوز در صحن علنی مجلس مطرح و مصوب نشده است. مهرماه امسال بود که مسعود رضایی (نایب‌رئیس اول کمیسیون اجتماعی) گفت: در ارتباط با استخدام بیمه‌گذاران کشاورزی، طرح ادغام برای استخدام رأی لازم را کسب کرد. به گفته رضایی، پیش از این طرح استخدام کارگزاران کشاورزی در برنامه ششم تصویب شده بود، اما در مجمع تشخیص مصلحت نظام به دلیل داشتن بار مالی رد شد که اکنون بر اساس طرح سازمان امور استخدامی قرار شده است، استخدام کارگزاران بر اساس ضوابطی در دستور کار قرار بگیرد. در این طرح قید شده که کارگزاران با بیش از پنج سال سابقه باید در ظرف مدت سه سال، جذب دولت شوند. معترضان خواستار این هستند که هرچه زودتر تکلیف استخدامشان مشخص شود و بتوانند جذب بدنه دولت شوند.

حالا که شائبه ایجاد شرکت‌های خصوصی برای جذب این کارگزاران ایجاد شده، معترضان می‌گویند، استخدام در شرکت‌های خصوصی منافع صنفی کارگزاران این صندوق‌ها را تأمین نمی‌کند و بیش‌ازپیش بی‌ثباتی شغلی آن‌ها را تشدید می‌کند.

این کارگزاران می‌گویند: حق بیمه‌ای که کشاورز پرداخت می‌کند خیلی کم است و با توجه به اینکه صندوق منابع مالی از خود نداشته و صرفاً متکی به کمک‌های مالی دولت است، سرنوشت بیش از پنج هزار کارگزار فعال در عرصه بیمه کشاورزی که هریک نان‌آور برای خانواده خود هستند در ابهام فرو رفته است. آن‌ها در مسیر فعالیت خود با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. با توجه به شرایط راه‌های روستایی حتی تردد هرروزه‌ این کارگزاران به روستاها با خطرهایی همراه است. بااین‌حال، همچنان این کارگزاران از حداقل‌های تأمین امنیت شغلی مانند حقوق مناسب و حق برخورداری از بیمه بی‌بهره‌اند.

پدیدآورنده: سحر عارف

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید