Iranian Agriculture News Agency

وزیر جهاد کشاورزی در گفتگو با سایت رهبری:

تدقیق آمار و اطلاعات با راه‌اندازی "رصدخانه کشاورزی" در دولت سیزدهم

قله کار وزارت جهاد کشاورزی دستیابی به اقتدار غذایی است

وزیر جهاد کشاورزی در گفتگویی با سایت رهبری به تشریح توانمندی‌ها و ملزومات حوزه جهاد کشاورزی در تامین امنیت غذایی کشور پرداخت.

 تدقیق آمار و اطلاعات با راه‌اندازی "رصدخانه کشاورزی" در دولت سیزدهم
به گزارش ایانا به نقل از سایت رهبری، بخشی از نمایشگاه توانمندی‌های تولیدات صنعتی که روز شنبه هشتم بهمن ‌ماه برپا شد، مربوط به تولیدات حوزه وزارت جهاد کشاورزی با همراهی و ارائه نکات و توضیحات سیدجواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی بود. سایت دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در گفت ‌و گوی کوتاهی با سیدجواد ساداتی‌نژاد به بررسی توانمندی‌‌ها و ملزومات حوزه جهاد کشاورزی در تأمین امنیت غذایی کشور پرداخته است. متن گفتگو در پی می‌آید:

لطفاً برای مخاطبان درباره فعالیت‌های غرفه‌های وزارت جهاد کشاورزی در نمایشگاه توانمندی‌های صنعتی کشور توضیح بدهید و روایتی از بازدید رهبر انقلاب از مجموعه بخش کشاورزی بفرمایید.

روز شنبه روز بسیار خوبی برای وزارت جهاد کشاورزی بود. رهبر انقلاب زحمات همکاران خوب ما در این وزارتخانه در حوزه امنیت غذایی و اقتدار غذایی کشور را مورد بازدید قرار دادند و بادقت و باحساسیت بالایی نسبت به موضوعات مطرح‌ شده توجه داشتند

وقتی درباره کشاورزی دیم گزارش می‌دادیم، مقام معظم رهبری سؤالات خیلی دقیق درباره نقش کشاورزی دیم و لزوم افزایش فعالیت دیم‌زارها در حوزه امنیت غذایی پرسیدند. یکی از اصلی‌ترین مسایل و مشکلاتی که ما داریم نبود آمار و داده‌های دقیق است که ایشان به آن اشاره کردند که این مساله عمق اطلاعات و شناخت ایشان را از بخش کشاورزی نشان می‌داد. البته ما یک رصدخانه کشاورزی در دولت سیزدهم راه‌اندازی کرده‌ایم برای اینکه اطلاعات را تدقیق کنیم. چون اگر اطلاعات دقیق نباشد برنامه‌ریزی دقیقی هم قاعدتاً صورت نخواهد گرفت.

در حوزه‌ صادرات محصولات کشاورزی تاکنون چه اقداماتی انجام شده و برنامه وزارت جهاد کشاورزی برای افزایش میزان صادرات چیست؟

ما هم‌اکنون چند کار محوری در حوزه "امنیت غذایی"، "افزایش صادرات" و "رصدخانه کشاورزی" در وزارت جهاد کشاورزی داریم. حوزه "امنیت غذایی": قله‌ کار ما در وزارت جهادکشاورزی در دولت سیزدهم رسیدن از امنیت غذایی به اقتدار غذایی است. آقا فرمودند که یک قله‌ای تعیین کنید راه گم نشود، قله‌ ما اقتدار غذایی در جنوب غرب آسیاست. ما باید تولیدات غذایی را افزایش دهیم.

"افزایش صادرات": برای توسعه صادرات، قرارگاه دیپلماسی غذایی راه‌اندازی شده است که در این بخش روابط‌‌مان را با همسایگان و کشورهای هدف اصلاح کردیم. برای مثال ۱۶ سال است نمی‌توانستیم به پاکستان سیب صادر کنیم که برای رفع این مشکل، معاهده‌ای امضا کردیم. همچنین شش سال نمی‌توانستیم مرغ به عراق صادر کنیم، ارسال کیوی‌مان به هند هم مشکل داشت، در صادرات فلفل دلمه‌ای به روسیه هم مسایلی داشتیم، ما نمی‌توانستیم مرکبات‌مان را به بازار چین صادر کنیم، اما هم‌اکنون با تلاش‌های انجام شده، بازار صادرات مرکبات، لبنیات، عسل، آبزیان و... را توسعه داده‌ایم.

"رصدخانه کشاورزی": یکی از موضوعات محوری بخش کشاورزی، داده‌ها و اطلاعات دقیق است. در دنیا بعد از فرماندهی کنترل نظامی، بحث غذا دومین فرماندهی کنترل مهم است. ما رصدخانه‌ای در حوزه‌ کشاورزی نداشتیم که دقیق بدانیم در کشور چقدر محصول و در کجا تولید می‌شود، اینکه چقدر شیر، دام، عسل و دیگر محصولات چقدر تولید می‌شود و در کدام استان‌ها داریم، اینکه کلنی‌های زنبور عسل کجاست، یا کشت و باغات ما کجا هستند و چقدر تولید دارند. این موضوعات مهمی است که در وزارت جهاد کشاورزی در جریان و پیگیری و در رصدخانه اطلاعات آن تدقیق می‌شود.

* در وزارت جهاد کشاورزی برای ارتباط با دانشگاه و شرکت‌های دانش‌بنیان چه اقداماتی تاکنون صورت گرفته است؟

در وزارت جهاد کشاورزی، ما تا امسال پارک علم و فناوری کشاورزی منابع طبیعی نداشتیم، که آن را راه‌اندازی کردیم، همچنین شش دهکده‌ نوآوری و فناوری در شش استان کشور افتتاح کردیم که در سال آینده ده دهکده نوآوری دیگر هم به آن اضافه می‌شود.

در حال حاضر ظرفیت استقرار ۲ هزار شرکت دانش‌بنیان کشاورزی را داریم. تا قبل از امسال کلاً ۴.۲ درصد از شرکت‌های دانش‌بنیان کشور در بخش کشاورزی بودند، الان ما این عدد را به ۶.۵ درصد رسانده‌ایم و رو به افزایش است. تعداد شرکت‌های ما ۲۸۰ شرکت بوده و الان به عدد ۴۸۰ رسیده است.

ما مراکز رشد بخش کشاورزی را در سراسر کشور و استان‌ها به میزان ۱۸ درصد توسعه داده‌ایم. هر سال تقریباً ۴۰ بذر جدید عرضه می‌کردیم اما امسال ۹۵ بذر جدید به بازار عرضه کردیم که بخش زیادی از آن مربوط به حوزه‌های دیم است و ظرفیت‌های مختلفی که در بخش تولید واکسن در حوزه‌های واکسن دامی، واکسن طیور داشتیم در بخش کشاورزی در حال پیگیری و توسعه است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید