Iranian Agriculture News Agency

حسینی:

ایجاد شورای راهبری تحقیقات در راستای تجاری سازی آبزی پروری/ تولید ۳۷۲ میلیون قطعه تخم چشم زده ماهی در سال جاری

رئیس سازمان شیلات ایران گفت: تجاری سازی و معرفی این بخش به عنوان یک کار اقتصادی کمتر پرداخته شده است که با ایجاد شورای راهبری تحقیقات در حوزه های تکنولوژی فرصت، ظرفیت و پتانسیل زیادی برای این بخش وجود دارد.

ایجاد شورای راهبری تحقیقات در راستای تجاری سازی آبزی پروری/ تولید ۳۷۲ میلیون قطعه تخم چشم زده ماهی در سال جاری

به گزارش خبرنگار ایانا، سید حسین حسینی معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران عصر امروز در اجلاس سراسری روسای موسسات پژوهشی و تحقیقاتی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی که در موسسه اصلاح و تهیه نهال و بذر کشور در کرج برگزار شد، با اشاره به تولید ۳۷۲ میلیون قطعه تخم چشم زده ماهی در کشور در سال جاری اظهار کرد: ۹۰ درصد از این تولیدات تخم های تک جنسی ماده هستند که در افزایش تولید تاثیربسزایی دارد.

وی با بیان اینکه بیشتر این تخم های چشم زده از گونه قزل آلا هستند، افزود: در چند سال اخیر به هر دلیلی ساختار مجزایی از تحقیقات و اجرا داشتیم و با وجود افراد کاربلد درحوزه شیلات با چالش هایی مواجه شدیم.

حسینی با بیان اینکه تحقیقات شیلات بسیار گران، پیچیده و دقیق است، گفت: مدیریت هزینه و زمان در تحقیقات به دلیل هزینه بر بودن و زمانبر بودن امکان پذیر نبود مگر اینکه بتوانیم پژوهش را در راستای نیاز اجرا قرار دهیم که اکنون انجام شده است.

وی با بیان اینکه میزان آبزی پروری در کشور یک میلیون و ۹۵۹ تن و میزان ۷۰۲ هزار تن صید را بایستی پایدار نگه داریم، اظهار داشت: همیشه پایش ها بایستی با نیاز مجاز برداشت انجام شود.

حسینی گفت: گام اول در پایش ها، ارزیابی ذخایر برداشت شده یا کمتر برداشت شده است که زیربنای تلاش صیادی است و پژوهش و تحقیقات را باید کنار اجرا قرار داد.

رییس سازمان شیلات کشور ادامه داد: همچنین در بازسازی ذخایر و پایداری برداشت که در شمال با تکثیر و رهاسازی و در جنوب با زیستگاه های مصنوعی برای حفظ اکوسیستم و حفاظت از دریاها انجام می شود باید پژوهشگران در کنار بخش اجرا قرار گیرند و بتوانند کار پایدار را در دستور کار خود قرار دهند.

وی با تاکید بر اینکه افزایش بهره وری امکان پذیر نیست مگر اینکه وثوق دانش در حوزه برداشت اتفاق بیافتد، اضافه کرد: باید از ۵۵۷ هزار تن ظرفیت آبزی پروری برای افزایش ۳۰ درصدی راندمان استفاده شود.

حسینی با اشاره به اینکه در تنوع گونه ای آبزی پروری کار زیادی انجام شده است، گفت: تجاری سازی و معرفی این بخش به عنوان یک کار اقتصادی کمتر پرداخته شده است که با ایجاد شورای راهبری تحقیقات در حوزه های تکنولوژی فرصت، ظرفیت و پتانسیل زیادی برای این بخش وجود دارد.

وی افزود: همچنین برای تثبیت گونه جدید بومی یا غیربومی فقط با مدل سنتی سیستماتیک پیش می رویم در صورتیکه امکان ژنوم منطبق با گونه بومی وجود دارد.

وی به موضوع نهاده های خوراک آبزیان نیز اشاره کرد و اظهار داشت: خوراک آبزیان گران است و پیچیدگی های خاص خود را دارد که برای تولید آن به نتایج خوبی رسیده ایم ولی ارزان سازی نهاده های وابسته و برخی مراحل رشد آبزیان را بایستی پیش ببریم.

رییس سازمان شیلات کشور گفت: برای تحقق برنامه تحولی وزیر جهاد کشاورزی که تولید آبزیان را از ۱.۲ میلیون تن به ۲.۶ میلیون تن برسانیم باید از سمت آب های داخلی با حفظ و افزایش بهره وری به سمت دریا به عنوان پایه زیستی و کرانه و فراپس کرانه و آبزیان متنوع و متعدد برویم.

وی با بیان اینکه کشورهای متعددی در این موضوع پیش رفته اند، افزود: ما این ظرفیت خدادادی را کمتر کار گرفته ایم و نمی شود مگر اینکه همه با هم افزایی و کنار هم باشیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید