Iranian Agriculture News Agency

خیام نکویی تصریح کرد:

مسیر خودکفایی در بخش کشاورزی از دانش بنیان می گذرد

کشورهای غربی به دنبال دانش قنات ایرانی هستند

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: در صورتی که ۱۰ درصد از ظرفیت های بالقوه بهره وری در بخش کشاورزی از مسیر دانش بنیان ها به فعل تبدیل شود کشور در تولید محصولات کشاورزی خودکفا خواهد شد.

مسیر خودکفایی در بخش کشاورزی از دانش بنیان می گذرد

به گزارش خبرنگار ایانا، مجتبی خیام نکویی رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در مراسم چهارمین دوره هفته ملی کتاب کشاورزی و منابع طبیعی اظهار کرد: ایران مستندات علمی زیادی در بخش کشاورزی در دنیا دارد به طوری که سیزدهمین کشور دارای تألیفات علمی در این حوزه هستیم؛ بیش از ۳۰۰ هزار  عنوان کتاب علمی در حوزه کشاورزی داریم که خیلی از آنها نیز به روز است.

وی افزود: تراز ۱۰ برابری تولید تولید کننده نمونه با متوسط تولید در کشاورزی نشان دهنده ورود علم در بخش کشاورزی و ترویج است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در صورتی که ۱۰ درصد از ظرفیت های بالقوه بهره وری در بخش کشاورزی از مسیر دانش بنیان ها به فعل تبدیل شود  کشور در تولید محصولات کشاورزی خودکفا خواهد شد.

وی تصریح کرد: دانش بومی در بخش کشاورزی بسیار قابل ملاحظه است و در صورتی که دانش خود را در کشور نفوذ و رسوخ دهیم کشاورزی کشور رشد کمی و کیفی بالایی پیدا می‌کند.

خیام نکویی عنوان کرد:  بسیاری از کشور های پیشرفته به دنبال دانش بومی ما در قنات و مدیریت بخش کشاورزی ما در گذشته هستند که فعالیتی پایدار بوده است.اگر این دانش ما را اروپایی ها داشته اند از آن استفاده می‌کردند.

وی افزود: البته می توان از دانش روز کشور های دیگر که با کشاورزی کشور هماهنگ است بهره گرفت.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ادامه داد: برخلاف تصور عموم، تعداد بهره برداران بخش کشاورزی از ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر به ۴ میلیون ۹۰۰ هزار نفر افزایش یافته است که دلیل آن خرد شدن اراضی است اما باید توجه داشت که دانش در زمین نیم هکتاری نمی‌رود.

خیام نکویی گفت: در  بحث اراضی کشاورزی نیازمند تصمیم حاکمیتی هستیم و باید قانون ارث که اجازه می‌دهد اراضی کشاورزی خرد شود اصلاح صورت گیرد.

وی افزود: به اراضی کشاورزی باید مانند یک کارخانه  نگاه شود که امکان خرد شدن آن وجود ندارد.

وی اظهار داشت: ۱۰ دهکده فناوری در کشور ایجاد می‌شود که تا به امروز ۶ مورد آن افتتاح شده و هفتمین پارک آن به زودی افتتاح می‌شود، همچنین موتور جستجوی اینترنتی تخصصی بخش کشاورزی ایجاد شده که به دانش بنیان شدن بخش کشاورزی کمک می‌کند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید