Iranian Agriculture News Agency

"ساداتی نژاد" در همایش روز جهانی غذا:

رونمایی از 95 بذر اصلاح شده توسط سازمان تات/ راه اندازی سامانه کشت قراردادی از هفته جاری

وزیر جهاد کشاورزی گفت: سازمان تات به زودی از ۹۵ بذر اصلاح شده رونمایی خواهد کرد.

رونمایی از 95 بذر اصلاح شده توسط سازمان تات/ راه اندازی سامانه کشت قراردادی از هفته جاری

به گزارش خبرنگار ایانا، سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی در همایش روز جهانی غذا که با حضور رئیس سازمان محیط زیست کشور، نماینده کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، معاونین وزیر جهاد کشاورزی و جمعی از تولیدکنندگان برتر کشور در سازمان تات برگزار شد، اظهار کرد: اگر قرار است در آینده کشاورزی ایران اتفاقی رخ دهد باید توسط دانش میسر شود و راهی به جز دانش و فناوری نداریم که آن هم در سازمان تحقیقات است.

وی ادامه داد: باید به رشد و توسعه دانش و فناوری در بخش کشاورزی کمک کنیم تا مردم بتوانند از غذای باکیفیت، ارزان و با منشا داخلی استفاده کنند.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به ماموریت ریاست جمهوری برای وزارت جهاد کشاورزی با شعار تولید غذای سالم، با کیفیت، ارزان و با منشا داخلی برای مردم ایران گفت: هر آنچه ما در بخش کشاورزی به دنبال آن هستیم در این ماموریت وجود دارد و تنها به یک عزم و اراده قوی در این عرصه نیاز داریم.

وی افزود: هر آنچه امروز داریم مدیون تلاش های گذشته و سازمان تات است و باید نقد را برای رشد و ارتقا انجام دهیم و با نقد نادرست و ناکارآمد باعث تخریب نشویم، هر چه امروز داریم از بذر تا نهال نتیجه زحمت محققین و دانشگاهیان است و ما همیشه از آنها می خواهیم که برای کشاورزان ایران گام های بلندتری بردارند.

ساداتی نژاد ادامه داد: کشاورزان ایران از سازمان تات بذر پر محصول، مقاوم و نهال گواهی شده و سالم می خواهند که با کمترین میزان مصرف آب رکورد تولید را بزنند و این خواسته تنها مربوط به حوزه کشت و زراعت نیست بلکه حوزه های دامپروری، شیلات و تولید واکسن را هم شامل می شود.

وی با بیان اینکه در یک سال گذشته دولت تلاش کرده تا از حوزه تولید حمایت کند، خاطرنشان کرد: صحبت های مقام معظم رهبری در ابتدای سال و شعار سال یک فرمان برای بخش کشاورزی بود و بخش اعظم این ماموریت در بخش دانش بنیان بر عهده سازمان تات است.

مقام عالی وزارت در رابطه با کشاورزی قراردادی گفت: کشاورزی قراردادی مدرن ترین نوع کشاورزی در دنیا است که ما از ابتدای دولت مقدمات و طرح های پایلوت آن را شروع کردیم و امسال در تولید گندم آن را استمرار می دهیم و در این طرح به کمک تمام سازمان ها نیازمند هستیم.

وی افزود: ابزار مالی کشاورزی قراردادی درست شده و کشاورزان می توانند بر اساس قراردادها وام بگیرند، همچنین سامانه‌ای نیز راه اندازی شده که از این هفته کشاورزان می‌توانند آمادگی خود را برای کشت قراردادی گندم اعلام کنند که در آنجا به آنها خدماتی چون کود و بیمه داده خواهد شد.

ساداتی نژاد ادامه داد: یک روش تامین مالی 15 هزار میلیارد تومانی در این سامانه ایجاد شده که می تواند به کشاورزان کمک کند، 80 درصد کشاورزی ایران خرده مالکی است و باید تامین مالی برای این کشاورزان انجام شود تا معیشت آنها به خطر نیفتد.

وی با بیان اینکه قیمت گندم 130 درصد افزایش یافته است، گفت: این میزان رشد در هیچ دورهانجام نشده است و این تصمیم دولت نشان می دهد خواست ما اقتصادی شدن کشاورزی کشور است.

وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با ابلاغ الگوی کشت تصریح کرد: الگوی کشت را پس از 50 سال‌ ابلاغ کردیم و یارانه‌هایی را نیز بر اساس الگوی کشت تخصیص خواهیم داد، همچنین از سال ۱۴۰۲ نیز عوارض بر روی محصولات پرآب‌بر تعیین خواهیم کرد تا محصولات اساسی در کشور تولید شود چرا که امنیت غذایی پایدار ایرانیان وظیفه اصلی ما است.

وی با اشاره به اینکه به دستور رئیس جمهور باید سبزی و صیفی را به گلخانه‌ها ببریم که در این راستا به ۱۰۰ هزار هکتار گلخانه نیاز داریم، ادامه داد: اگر بانک‌ها به ما کمک نکنند، موفق نخواهیم شد. علوفه نیز به مراتع انتقال داده می‌شود تا محصولات اساسی در مزارع کاشته شود.

ساداتی نژاد با بیان اینکه سازمان تات به زودی از ۹۵ بذر اصلاح شده رونمایی خواهد کرد، افزود: در تولید گوشت گوسفند نیازمند اقدامات ویژه‌ای هستیم که از سازمان تحقیقات امور دام و تات درخواست داریم تولید سالانه گوشت گوسفند را ۹۰ روزه با تغذیه و اصلاح پیش ببریم.

مقام عالی وزارت عنوان کرد: در صادرات سیب به پاکستان، کیوی به هند، گوشت و مرغ به عراق، لبنیات به روسیه مشکلاتی داشتیم که در این راستا اقدامات زیادی انجام شد و این مشکلات نیز حل شده است. در صنایع تبدیلی نیز قصد داریم کمبودهای زنجیره ارزش را حل کنیم.

وی با بیان اینکه برای تولید غذای ارزان نیاز به افزایش بهره‌وری داریم، گفت: اگر می‌خواهیم غذای ارزان داشته باشیم، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی باید وارد کار شود. همچنین باید به بازاررسانی نیز توجه شود.

ساداتی نژاد اضافه کرد: در همین راستا از روز گذشته سامانه ستکاوا راه اندازی شد که به وسیله این سامانه خروج مرغ از مرغداری تا رسیدن به دست مصرف کننده قابل رصد خواهد بود. بر اساس تدابیر در نظر گرفته شده تمامی خرده فروشی‌ها و فروشگاه‌های پروتئینی و زنجیره‌ای می‌توانند در مرحله اول راه اندازی این سامانه مرغ منجمد سفارش دهند که این مرغ به هر میزانی که بخواهند به صورت بهداشتی به آنها تحویل داده می‌شود. مرغ گرم هم به زودی وارد این سامانه خواهد شد.

وی در پایان گفت: کاشت یک میلیارد نهال در دستور کار است، لایحه آبخیزداری نیز در دولت بوده و قرار است بر اساس آن عملیات آبخیزداری را طی ۱۰ سال به اتمام برسانیم. همچنین برنامه‌هایی برای کنترل گرد و خاک نیز در دستور کار داریم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید