Iranian Agriculture News Agency

خیام‌نکویی تصریح کرد:

بهره گیری از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان برای توسعه کشت‌های گیاهان دارویی

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با تاکید بر استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش کشاورزی گفت: باید از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان برای توسعه کشت گیاهان دارویی و خوراکی به خصوص موسیر استفاده کرد.

بهره گیری از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان برای توسعه کشت‌های گیاهان دارویی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، سید مجتبی خیام نکویی رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در نخستین جشنواره ملی موسیر در استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه بیشترین سطح زیر کشت موسیر در جهان در ایران است، افزود: هم‌اکنون موسیر در کشور بیشتر به صورت خام فروشی انجام میشود و باید با استفاده از ظرفیت و دانش شرکت‌های دانش‌بنیان ارزش افزوده موسیر را افزایش داد تا ارزش افزوده و سود حاصل از موسیر به کشاورزان برگردانده شود.

وی بر حمایت از کشت موسیر و توسعه زیرساختهای زنجیره تولید و کشت موسیر و گیاهان دارویی در چهارمحال و بختیاری اشاره کرد و گفت: توسعه کشت گیاهان خوراکی و دارویی نیازمند حمایت در ابعاد مختلف است.

خیام‌نکویی اظهار کرد: چهارمحال و بختیاری دومین استان از نظر سطح زیرکشت موسیر است و این استان ظرفیت‌های بالای از جمله ذخایر ژنتیکی قابل توجه و سطح زیر کشت بالا و همچنین رویشگاه طبیعی برای توسعه کشت موسیر را دارد و باید کشت موسیر  را در مناق مختلف استان و کشور به عنوان یک گیاه کم آب‌بر توسعه داد.

نکویی اظهار کرد: شناسایی گونه‌های بومی موسیر در مناطق مختلف کشور از برنامه مهم برای توسعه کشت این گیاه است و باید تلاش شود ارزش افزوده حاصل از کشت موسیر به دست کشاورزان برسد.

وی با تاکید بر اینکه صادرات موسیر باید به گونه‌ای باشد که لطمه‌ای به مراتع و رویشگاه‌های طبیعی و اراضی زیرکشت موسیر وارد نشود و بسته به سطح زیر کشت این محصول دارد ،گفت: برای صادرات موسیر در وزارت جهادکشاورزی تمهیداتی اندیشده است که در صورت تکمیل زنجیره تولید این امکان فراهم می‌شود .

رییس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج  کشاورزی به تمهیدات اندیشده شده توسط معاونت باغبانی وزارت جهادکشاورزی برای این  امر اشاره  کرد و گفت: چشم‌ انداز توسعه کشت موسیر در استان چهارمحال وبختیاری به عنوان دومین استان از نظر سطح زیر کشت در ابعاد مختلف از جمله کشت، آموزش و فراوری مورد قرار خواهد گرفت تا از خام‌فروشی جلوگیری شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید