Iranian Agriculture News Agency

"خیام نکویی" در مراسم گرامیداشت روز جهانی زن روستایی:

توانمندسازی و مهارت آموزی دختران و زنان روستایی اولویت سازمان تات

راه اندازی ۶ هنرستان کشاورزی ویژه دختران در کشور

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: علاوه بر آموزش، باید توانمندسازی و مهارت آموزی دختران و زنان روستایی و عشایری اولویت ما در سازمان تات باشد و با جدین آن را دنبال کنیم.

توانمندسازی و مهارت آموزی دختران و زنان روستایی اولویت سازمان تات

به گزارش خبرنگار ایانا، سید مجتبی خیام نکویی معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی(تات)، در  مراسم گرامیداشت روز جهانی زن روستایی که با حضور سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی، انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، سید حسن ربانی نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی، عباس پاپی رئیس سازمان امور عشایر کشور، نعمت الله رضایی مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید و نمایندگان جامعه زنان روستایی وعشایری کشور برگزار شد، با بیان اینکه اولویت درجه یک کشور امنیت غذایی است، اظهار کرد: زنان روستایی و عشایری نقش آفرین در  این عرصه هستند.

وی افزود: ما یک سرمایه ۶ میلیون نفری از نیروی انسانی فعال در حوزه بخش کشاورزی داریم که سرمایه بی بدیلی است که بخشی وظایف وزارت جهاد کشاورزی و بخش دیگر وظیفه دولت و سایر قوا است که بتوانند به شکل ویژه هدایت کنند.

خیام نکویی تصریح کرد: اکنون باید ارتقای سطح آموزش دختران روستایی را در دستور کار داشته باشیم، زیرا آینده بخش کشاورزی کشور در گرو دختران روستایی و عشایری است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۲ درصد از کل جمعیت کشور را زنان روستایی و عشایری تشکیل می دهند که ۶۰ درصد آنان جمعیت فعال بالای ۱۸ سال هستند.

وی افزود: در جهان ۴۰ درصد از نیروی کار در بخش کشاورزی فعال است که این رقم در کشور ما بیش از ۵۲ درصد وبیانگر نقش زنان در این حوزه است.

رئیس سازمان تات با بیان اینکه بهره برداران بخش کشاورزی ۵۲.۸ سال میانگین سنی دارند، تاکید کرد: با توجه به وجود ۴.۹ میلیون نفر بهره بردار از هم اکنون باید به فکر تربیت کشاورزان باشیم.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۸۰ درصد نظام بهره برداری کشاورزی کشور خرد و کمتر از ۲۰ درصد آن کلان است، عنوان کرد: جمعیت زنان روستایی ما در ۸۰ درصد نظام های بهره برداری دخیل هستند و در کشاورزی خانوادگی نقش آفرینی دارند، بر این اساس ما نه فقط باید برای آینده نیروهای جایگزین داشته باشیم بلکه باید به فکر آینده بخش کشاورزی نیز باشیم.

خیام نکویی ادامه داد: در دو هفته گذشته ۴۲ هنرستان کشاورزی در سراسر کشور راه‌اندازی شد که ۶ مورد آنها مربوط به دختران است و به نظر می رسد باید این هنرستان ها را گسترش بدهیم که این امر نیازمند حمایت دولت سیزدهم است.

وی در پایان اظهار داشت: علاوه بر آموزش، باید توانمندسازی و مهارت آموزی دختران و زنان روستایی و عشایری اولویت ما در سازمان تات باشد و با جدین آن را دنبال کنیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید