Iranian Agriculture News Agency

عسکری:

امنیت غذایی به امنیت ملی گره‌خورده است

در الگوی کشت، تامین کالاهای اساسی به‌طور خاص غلات و به‌صورت ویژه گندم موردتوجه قرارگرفته است.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی تصریح کرد: امنیت غذایی به امنیت ملی گره‌خورده است.

امنیت غذایی به  امنیت ملی گره‌خورده است

به گزارش خبرنگار ایانا، محمدجواد عسکری رئیس کمسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در نشست هم‌اندیشی الگوی کشت که صبح امروز در سالن خوشه وزارتخانه برگزار شد، گفت: امنیت غذایی از مباحث جدی جوامع بشری بوده و این موضوع به امنیت ملی گره‌خورده است.

 وی ادامه داد: شرایط منطقه‌ای و فضای بین‌المللی نشان داده که باید برنامه‌ریزی‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت در راستای امنیت غذایی برای کشورها وجود داشته باشد و در غیر این صورت کشورها دچار آسیب خواهند شد.

به گفته رئیس کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی؛ مناقشات منطقه‌ای و جنگ روسیه و اوکراین باعث شد کشورهای اروپایی و آمریکایی در حوزه امنیت غذایی آسیب ببیند؛ این موضوع زنگ خطری است که توجه بیشتری روی موضوع داشته باشیم.

 وی بابیان اینکه از زمان الگوی کشت ۱۵ سال می‌گذرد و عملیاتی نشده است، یادآور شد: در حال حاضر برنامه الگوی کشت وجود دارد و برای اجرایی شدن آن باید با نگاه افزایی پیش برویم.

رئیس کمیسیون کشاورزی یادآور شد: در فضای قانونی برای سهل‌الوصول کردن مسیر سند الگوی کشت به معنای واقعی عملیات اجرایی آن انجام شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی تأکید کرد: برای این منظور در فضای تدوینی آمادگی لازم برای طرح‌های 2 فوریتی و استفساریه و تغییرات در قانون را میتوانیم عملیاتی و اجرایی کنیم.

عسکری با تأکید بر اینکه مباحث تشویقی باید موردتوجه قرار گیرد، تصریح کرد: حوزه کشاورزی بخش خصوصی است که کشاورزان بر اساس منافع خود به کشت می‌پردازد بنابراین باید با ارائه مباحث تشویقی آنان را به اجرای الگوی کشت تشویق کرد.

 وی تصریح کرد: در بین الگوی کشت تأمین کالاهای اساسی به‌طور خاص غلات و به‌صورت ویژه گندم موردتوجه قرارگرفته است.

عسکری بابیان اینکه  اگر میزان تولید در واحد سطح درمجموع 22 میلیون هکتار کشت گندم از 4.5 تن گندم به 5 تن برسد قطعاً شاهد خودکفایی در این حوزه خواهیم بود، تصریح کرد: نگاه مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور نیز رسیدن به خودکفایی و حفظ آن است.

وی با اشاره به اهمیت کشت پاییزه، یادآور شد: در این زمینه این مهم نیز باید عملیاتی شود تا در این امر نیز به نقطه مطلوب برسیم.

عسکری بابیان اینکه تأمین نهادهای کشت پاییزه نیز اهمیت دارد، یادآور شد: کود فسفاته و پتاسه باید در این زمینه تأمین شود.

 وی با اشاره به دانش‌بنیان کردن بخش کشاورزی، گفت: تنها ۴ درصد شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه کشاورزی فعال است که کفایت نمی‌کند و باید حمایت در این حوزه با یک حرکت جهادی و انقلابی انجام شود.

عسکری ضمن اشاره به اعضای هیات علمی در وزارت علوم، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و دانشگاه آزاد اسلامی، افزود: این مهم می‌تواند به‌صورت خلاقانه و مبتکرانه ظرفیت‌های بالقوه را به بالفعل تبدیل کند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید