Iranian Agriculture News Agency

صبح امروز انجام شد؛

گزارش عملکرد معاونین وزارت جهاد کشاورزی در طرح نظارت ستادی رئیس جمهور

معاونین وزارت جهاد کشاورزی در طرح نظارت ستادی رئیس جمهور به ارایه گزارش پرداختند.

گزارش عملکرد معاونین وزارت جهاد کشاورزی  در طرح نظارت ستادی رئیس جمهور

به گزارش خبرنگار ایانا، صبح امروز دوشنبه سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در طرح نظارت ستادی رئیس جمهور از وزارت جهاد کشاورزی مهمان وزارتخانه بود که در این بین معاونین وزارت جهاد کشاورزی به ارائه گزارش پرداختند.

خودکفایی در گندم نان از اهداف اصلی وزارت جهاد کشاورزی است

علیرضا مهاجر معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی در این نشست با تأکید بر اینکه خودکفایی در گندم نان از اهداف اصلی وزارتخانه است، گفت: برای این منظور خرید تضمینی سالانه 8.5 تا ۹ میلیون تن گندم مد نظر است.

وی افزود: می‌خواهیم خودکفایی در گندم نان را پایدار کنیم و با کشت قراردادی می توانیم نهاده ها را به کشاورزان کم درآمد برسانیم.

مهاجر با اشاره به اینکه امسال حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تن تولید برنج نسبت به سال گذشته بیشتر بوده است، گفت: این تولیدات میتواند  در حدود 75تا 80 درصد نیاز برنج کشور را تامین کند.

وی با بیان اینکه برای خودکفایی در تولید برنج نیاز به تسطیع، تجهیز، یکپارچه سازی و نوسازی اراضی کشور است، یادآور شد: توسعه کشت ارقام پر پتانسیل، افزایش تولید در واحد سطح و کشت قراردادی از زاه های افزایش تولید برنج در کشور است.

به گفته وی، برای خودکفایی در تولید شکر نیاز به ایجاد ۳ کارخانه راه اندازی کرده و کارخانه های نیشکر را نیز دو منظوره کنیم.

معاون وزیر در امور زراعت با اشاره به تولید پنبه در کشور، گفت:  تولید این محصول یکی از اشتغال‌زا ترین در حوزه ها در دنیا است؛ کشور ما یکی از کشورهای صادر کننده محصول پنبه به سایر کشورها بوده و اما متاسفانه در حال حاضر وارد کننده این محصول شده است.

وی یادآور شد: امیدوارم با مکانیزه کردن و واردات ۶۰ دستگاه کمباین بتوانیم مشکل کشور در این حوزه را برای همیشه حل کنیم.

به گفته معاون وزیر در امور زراعت، با توجه به برنامه رزی های انجام شده میخواهیم ارتقای شاخص بهره‌وری آب را نیز از ۱.۵ به ۲.۳ کیلوگرم برسانیم.

۳۱ محصول باغبانی کشور رتبه یک تا هشتم  در جهان

محمد مهدی برومندی معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی نیز در این جلسه، گفت: در حال حاضر بالغ بر ۳ میلیون هکتار باغ، ۲۳ هزار هکتار گلخانه وجود دارد و همچنین در ۲۵۴ هزار هکتار از اراضی کشور گیاهان دارویی کشت می‌شود.

وی ادامه داد: ۲۲ هزار هکتار باغات چای نیز در کشور وجود دارد و در مجموع ۲۵میلیون و ۷۰۰ هزار تن محصولات باغبانی تولید می‌شود.

برومندی ادامه داد: مزیت کشاورزی ایران، باغبانی است و ۳۱ محصول باغبانی کشور رتبه یک تا هشتم  در جهان را به خود اختصاص داده است.

وی با تاکید بر اینکه 100درصد نیاز باغبانی کشور در داخل تولید می‌شود، یادآور شد: هر کیلو نفت ۷۲ سنت است و این در حالی  که قیمت هر کیلو خرما ۳ دلار، پسته ۶ دلار و زعفران ۱۲۰۰ دلار است و  توجه به تولیدات داخل همواره مورد تاکید رهبری نیز بوده است.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی از مسائل مهم حوزه باغبانی را تولید ناکافی نهال گواهی شده عنوان کرد و گفت: ۳۷باغ مادری برای تولید نهال گواهی شده با اعتباری معادل ۳۰۰ میلیارد تومان محقق می‌شود که میتواند به تولید نهال گواهی شده بپردازد.

وی با اشاره به تولید ۳۰ هزار تن چای در کشور، افزود: ۲۲ هزار هکتار باغ چای در کشور وجور دارد و در سفر استانی به استان گیلان بنا شد تا ۱۰ هزار هکتار از باغات خارج شده از چرخه تولید را به مدار تولید برگردانیم؛ در اینصورت ۲۰ هزار تن به تولیدات داخلی و سالانه ۱۰۰ هزار تن به درآمد ارزی افزوده خواهد شد.

به گفته برومندی، برای ادامه تولید در حوزه کشاورزی سود تسهیلات باید تک رقمی شود.

رویکرد و راهبرد ما انقلاب بهره‌وری در بخش کشاورزی

مجتبی خیام نکویی رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در این جلسه  تاکید کرد: سازمان تات مغز متفکر و راهبردی در وزارت جهاد کشاورزی است و خوشبختانه در برنامه تحول دولت سیزدهم به شکل ویژه برای تحول آن برنامه ریزی شده است.

به گفته وی،  رویکرد و راهبرد ما انقلاب بهره وری در بخش کشاورزی است و راهکار آن کشاورزی دانش بنیان است.

 وی افزود:  الگوی کشت از مهترین اتفاقی که  در حوزه کشاورزی رقم خورده که برای ۱۰ سال آینده تا پایان سال تدوین می‌شود و سبب میشود تا  ۱۸ درصد تولید افزایش پیدا کند و به ۱۵۲ میلیون تن برسد؛ همچنین با اجرای الگوی کشت  ۱۳ درصد مصرف آب کاهش میابد.

افزایش ارتقا شان اجتماعی جامعه  کشاورزی با : طرح شهر سبز و پیشرو کشاورزی

محمدهادی حاج محمد رئیس قرارگاه تحول، نوآوری و پیشرفت وزارت جهادکشاورزی گفت: طرح شهر سبز و پیشرو کشاورزی طرحی است که هدفگذاری آن  افزایش ارتقا شان اجتماعی جامعه  کشاورزی است و تغییر  و اصلاح رویکرد سبک زندگی به سبک زندگی ایرانی اسلامی با تمرکز بر حوزه اشتغال کشاورزی موضوعاتی که در این قرارگاه هدف‌گذاری شده است.

کاهش ۵۶ درصدی نیروی انسانی در جهاد کشاورزی

هوشنگ محمدی سرپرست معاونت توسعه منابع وزارت جهاد کشاورزی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه  کاهش ۵۶ درصدی نیروی انسانی از سال ۸۰  تاکنون داشته ایم، تصریح کرد: خرد شدن اراضی، میارزه با بیماری ها در حوزه دامپزشکی، مبارزه با آفات از فعالیت های میدانی در وزارت جهاد کشاورزی است.

وی ادامه داد: در پایان دولت ۶۵ درصد پست های جهاد کشاورزی بلاتصدی خواهد شد اگر فکری برای نیروی انسانی نشود.

حسین دماوندی معاون وزیر در امور دام در این جلسه با اشاره به اینکه امنیت غذایی برای همه دولت ها حائز اهمیت است، گفت: سند امنیت غذایی در این رابطه بسیار اهمیت دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید