Iranian Agriculture News Agency

رونمایی از ۹۱ ژنوتیپ امیدبخش سیب

سیب زودرس و فوق زودرس دچار آفت کرم سیب و ناهنجاری زنگار نمی شود

تحقیقات به نژادی ۲۰ ساله سیب منجر به اصلاح ژنوتیپ های امیدبخش و تولید ۹۱ رقم فوق زودرس و زودرس شده است.

رونمایی از ۹۱ ژنوتیپ امیدبخش سیب

به گزارش خبرنگار ایانا، صبح امروز نمایشگاه ارقام فوق زودرس و زودرس سیب با رونمایی از ۹۱ ژنوتیپ امیدبخش با حضور محمدمهدی برومندی  و معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی و علی حایک  مشاور وزیر و مدیرکل دفتر وزارتی در سالن همکف وزارت جهاد کشاورزی افتتاح شد. 

حسن حاج نجاری عضو هیئت علمی و بهنژادگر   ۹۱ ژنوتیپ امیدبخش سیب در پژوهشکده میوه های معتدله و سردسیری کرج درباره امتیازات کشت و پرورش ارقام زودرس و فوق زودرس سیب به خبرنگار ایانا، گفت: تحقیقات به نژادی ۲۰ ساله سیب منجر به اصلاح ژنوتیپ های امیدبخش و تولید ۹۱ رقم فوق زودرس و زودرس شده است.

وی ادامه داد: ۴۱ رقم در ۲ هقته آخر خرداد ماه و ۵۰ رقم از اول تیر تا ۲۰ تیرماه قابل برداشت است.

حاج نجاری یادآور شد: این ۹۱ ژنوتیب امیدبخش سیب، آخرین مرحله تحقیقاتی را می‌گذراند و  استان های مختلف با اقلیم های خاص خود استان در این زمینه می توانند با پژوهشکده میوه های معتدله عقد قرارداد کنند، طی آزمایشات سازگاری ارقام زورس و فوق زودرس را بر روی پایه رویشی تکثیر می شوند و آزمایش های های سازگاری در منطقه انجام می شوند. به این ترتیب برای هر منطقه بهترین ارقام مناسب با شرایط اقلیمی محل انتخاب می‌شوند.

وی مهمترین امتیاز کشت و پرورش ارقام فوق زودرس و زودرس حاصل از برنامه به‌نژادی سیب را افزایش معنی دار بازدهی اقتصادی تولید با عرضه سیب در نیمه دوم خرداد و نیمه اول تیرماه عنوان کرد و افزود: صرفه جویی زیاد در مصرف آب و کاهش دوره آبیاری از ۷ ماه به ۲ ماه نیز از امتیازات کشت ژنوتیپ های بسیارزودرس و امیدبخش سیب است.

حاج نجاری تصریح کرد: ۹۱  هیبرید امیدبخش فوق زودرس و زودرس سیب از ۲۴ تا ۴۵ روز زودتر از رقم گلاب کهنز قابل عرضه به بازار است.

وی با بیان اینکه هیبریدهای خردادی سیب زودرس همزمان با گوجه سبز قابل عرضه به بازار است، یادآور شد: سیب های فوق زودرس و زودرس دچار  آفت کرم سیب و ناهنجاری زنگار نمی شوند و هزینه مبارزه با سموم حذف میشود.

این بهنژادگر ۹۱ ژنوتیب امید بخش سیب، تصریح کرد: هزینه های نگهداری باغ مانند هرس سبز و مبارزه با آفات به شدت کاهش می یابد.

به گفته وی، سیب های فوق زودرس و زودرس حتی در اندازه کوچک، از بازار بسیار جذاب برای مصرف تازه خوری برخوردارند.

وی با اشاره به اینکه سیب های هیبرید خردادی و بسیار زودرس دارای سفتی بافت بالا بوده و نیاز به هزینه انبارمانی ندارند، گفت: هیبرید های امیدبخش سیب در انواع اندازه، رنگ، شکل و مزه شیرین، ملس و ترش هستند.

به گفته وی، ارزش غذایی بالای سیب های زودرس با مواد آنتی اکسیدانی ضد سرطانی به مراتب بیش از سیب های سردخانه ای است.

وی تصریح کرد: روش اصلاح کلاسیک بدون انتقال ژن صورت گرفته و محصولات ارگانیک می باشد.

حاج نجاری با تاکید بر قدرت بسیار بالای  باردهی ارقام اصلاح شده، افزود:  هر درخت حداقل تا سه برابر رقم گلاب قادر به تولید سیب است.

وی ادامه داد:  گلاب کهنز تجاری در باغات در سن ۲۰ سالگی ۳۵ متر مربع فضا لازم دارد و تعداد درخت در واحد سطح معادل ۳۰۰ درخت در هر هکتار است  در حالی که ارقام معرفی شده دارای قدرت رشد ضعیف بوده و در سن معادل گلاب  کمتر از ۱۵ مترمربع را  اشغال می‌کنند و تعداد درخت در هر هکتار به هزار درخت قابل افزایش خواهد بود.

به گفته وی، گلاب کهنز میانگین تولید  ۴۷ کیلو در هر درخت را دارد و در ژنوتیپ های امیدبخش ارقام  تا ۳ برابر یعنی ۱۲۰ تا ۱۵۰ کیلوگرم باردهی  افزایش می یابد.

وی با بیان اینکه قدرت رشد ضعیف درختان هیبرید بومی سیب، امکان افزایش تراکم تا ۱۰۰۰ و ۲۰۰۰ درخت در  هکتار را ممکن می سازد، گفت: 

پژوهشکده میوه های معتدله آمادگی فروش امتیاز ارقام انتخابی و تامین پیوندک برای احداث باغ اندام تکثیری و آمادگی عقد قرارداد فوری با متقاضیان را دارد.

 

گفتی است؛ این نمایشگاه ۲ لغایت ۳ مردادماه در سالن همکف ساختمان هشت طبقه وزارت جهاد کشاورزی برپا بوده و به نژاد گر محصول برای ارائه مشاوره های فنی در دسترس است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید