Iranian Agriculture News Agency

مویدی اعلام کرد:

حضور کاروان ‌های ترویج بهره‌وری کشاورزی در عرصه های مساله‌دار

راه اندازی اولین کاروان تخصصی با موضوع برنج

رئیس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی گفت: کاروان ‌های ترویج بهره‌وری فقط در مزارع الگویی حضور ندارند و در استان‌های مختلف در مسیری از عرصه حرکت می‌کنند که دارای مسئله یا مشکلی باشد.

حضور کاروان ‌های ترویج بهره‌وری کشاورزی در عرصه های مساله‌دار

علی‌اکبر مویدی رئیس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی در گفتگو با خبرنگار ایانا با اشاره به راه‌اندازی کاروان ترویج بهره‌وری کشاورزی در استان‌های مختلف، گفت: کاروان ترویجی برای ارتقای بهره‌وری بخش کشاورزی شکل‌گرفته و همه مروجان، محققان و بهره‌برداران در آن حضور پیدا خواهند کرد.

وی بابیان اینکه کاروان ترویج بهره‌وری کشاورزی یک حرکت جهادی در جهت شعار سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» است، افزود: امروز تحقیق اثربخش‌تر شده و با کاروان ترویج بهره‌وری کشاورزی؛ آموزش و ترویج فعال‌تر از گذشته با یک نهضت جهادی به کمک حوزه اجرایی خواهد آمد.

رئیس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی با تأکید بر اینکه عبور از کشاورزی تولید محور به سمت کشاورزی تجاری و بازار محور، ضروری است، تصریح کرد: مهم‌ترین مساله رضایت کشاورز و کار علمی در عرصه است.

وی با اشاره به بحث «امنیت غذایی در جهان»، گفت: در بحث امنیت غذایی نیاز به حداکثر بهره‌وری است و باید از منابع پایه آب، خاک، آب‌وهوا و شرایط بارندگی به بهترین شکل استفاده شود.

مویدی با تأکید بر بحث انتقال دانش به‌صورت چهره به چهره به بهره‌برداران، یادآور شد: مهم‌ترین وظیفه ترویج، انتقال آخرین یافته‌ها و فناوری‌های نوین به بهره‌برداران و فعالان بخش کشاورزی کشور است.

رئیس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی بابیان اینکه حرکت این کاروان‌ها فقط در مزارع الگویی نیست، تصریح کرد: حرکت کاروان در استان‌های مختلف در مسیری از عرصه انجام می‌شود که دارای مسئله یا مشکلی باشد.

مویدی یادآور شد: یکی از مأموریت‌های کاروان احصای مسائل و مشکلات کشاورزی در عرصه و ارائه راه‌حل‌های علمی برای رفع آن است.

مویدی با اشاره به اینکه ورود نتایج تحقیق در عرصه و نفوذ دانش و نوآوری در کنار افزایش سواد کشاورز سبب افزایش  بهره‌وری خواهد شد، گفت: این مهم امنیت و اقتدار غذایی پایدار و عدم وابستگی را در پی دارد.

 گفتنی است، کاروان ترویج ارتقای بهره‌وری کشاورزی تاکنون در ۴ استان کرمانشاه، اردبیل، قم و گلستان حضور یافته و در هر استان به مدت یک هفته به‌صورت کامل برنامه‌های آموزشی ترویجی انجام‌شده است؛ همچنین بنا است تا کاروان تخصصی محصولی موضوعی نیز راه‌اندازی شود که اولین کاروان مربوط به محصول برنج در سه استان گیلان، مازندران و گلستان خواهد بود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید