Iranian Agriculture News Agency

ساداتی نژاد:

واگذاری اراضی شیب‌دار به مردم برای توسعه در خراسان شمالی

وزیر جهاد کشاورزی گفت: ظرفیت خوبی در باغات دیم از گذشته وجود دارد و باید برای توسعه به مردم واگذار شود که این مهم تولید اشتغال و ثروت می‌کند.

واگذاری  اراضی شیب‌دار  به مردم برای توسعه در خراسان شمالی

به گزارش خبرنگار ایانا، سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی در شورای اداری شهرستان مانه و سملقان، گفت: یکی از ویژگی های این منطقه منابع انسانی بسیار خوب آن است.

وی ادامه داد: البته  تاخیر تبدیل شدن این استان به یکی از استان های کشور، سبب شده تا دارای عقب‌ماندگی‌های نیز باشد و در این سفر باید به عقب ماندگی ها  به خصوص در حوزه دامپروری و کشاورزی بپردازیم زیرا این منطقه قطب کشاورزی و دامپروری محسوب می شود  و در حوزه دامپروری بی نظیر است.

وی با اشاره به ظرفیت بی‌نظیر دام سبک در این منظقه تصریح کرد: متاسفانه در صنایع تبدیلی ما دچار عقب‌ماندگی هستیم؛ همچنین در گشتارگاه های صنعتی و در حوزه بسته بندی  دچار عقب ماندگی هستیم؛ اینکه دام زنده را برای کشتار می فرستند و متاسفانه دامدار از ارزش افزوده محصول خود برخوردار نیست.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه  تمام دنیا در  مسائل غذایی دچار مشکل شده اماکشورمان  در فراوانی غذا هیچ مشکلی نداریم، افزود: کشاورزان و دامداران بی ادا به تولید غذا می پردازند و قیمت محصول نهایی تولید شده توسط کشاورز و دامدار در برخی موارد بیشتر از قیمت تولید آن است و به همین دلیل به این قشر خیرین می‌گویم.

وی گفت: در صنایع آن را تعطیل میکنند اما کشاورز و دامدار ما در هر شرایطی به تولید ادامه میدهد و تعطیلی ندارد.

وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه باید برای دامدار و مرغدار هر کاری انجام دهیم، تصریح کرد: امشب در جلسه شورای اداری امشب با تصویب رییس جمهور  خرید تضمینی و توافقی گوشت قرمز  از شهر بجنورد و خراسان شمالی به عنوان قظب دامپروری آغاز میشود.

وی گفت: انشالله بتوانیم آرامشی در بحث تولید مازاد در خرید، تهاتر با نهاده، تامین امانی نهاده و به صورت محدود در صادرات در حوزه دامپروری با این مهم ایجاد کنیم و از هفته آینده بتوانیم آن را پیگیری کنیم؛ می تواند اتفاق خوبی در این حوزه باشد به کمک کند تا دامدار تولید خود را حفظ کند.

وی با بیان اینکه یکی از دغدغه های گاوداران صنعتی  ما در صنایع تبدیلی کارخانه لبنی است، افزود: ما باید برای  ایجاد کارخانه کمک کنیم ؛ لذا تصمیم گرفتیم که یا سرمایه گذاری برای این منظور داشته باشیم و یا به کمک دامداران این کار را انجام دهیم؛ حمایت از اتحادیه ها برای این منظور راحت تر است  که اگر زنجیره ارزشی در این زمینه ایجاد میشود و سود حاصل از آن نیز برای خود دامداران باشد.

وی یادآور شد: در بحث مربوط به سردخانه تسیهلات داده میشود؛ همچنین در حوزه زنجیره ارزش در صنایع تبدیلی به سرمایه گذاران اعم از از خوراک دام، صنایع لبنی و بسته بندی تسهیلات میدهیم.

ساداتی‌نژاد با تاکید بر اینکه حوزه بذر بسیار مهم است، یادآور شد: بذر امروز تفنگ و اسلحه است و متاسفانه در بسیاری از بذرها وابسته هستیم.

وی با بیان اینکه امسال با تامین مالی، گندم را در ایران به صورت کامل کشاورزی قراردادی خواهیم کرد، تصریح کرد:  برای این منظور30 همت اعتبار لازم است.

ساداتی‌نژاد یادآور شد: برای این کار در شروع فصل کشت با حمایت دولت و فرمان مقام معظم رهبری تاکید بر  تولید داخل ، قیمت گندم اعلام شد. ما برای اینکه از حمایت از  تولید داخل را نشان دهیم در اولین جلسه دولت در سال ۱۴۰۱ قیمت گندم رو ۱۱,۵۰۰ تومان رساندیم و اثر این اتفاق در سال زراعی آینده خود را  نشان می دهد؛ همچنین قیمت کود را کاهش دادیم و ۴۵ درصد قیمت آن را پایین آورده ایم تا کشاورز کم کوددهی را در زمین خود نداشته باشد.

وی افزود: همچنین کشت قراردادی را انجام می دهیم و به کشاورز بذر، کود، سم میدهیم و مزرعه او را بیمه میکنیم تا   دچار چالش نشود  و زمانی که محصول به دست می آید با او تسویه خواهیم کرد.کشاورز از روزی که کار خود را شروع میکند محصول خود را فروخته و برای این موضوع دغدغه ندارد.

به گفته وی، خرید قراردادی را  در تولید گوشت هم آغاز خواهیم کرد  و اگر امشب برای آن تصمیم گیری شود در هفته آینده در خراسان شمالی با دادن نهاده به کشاورز آن را آغاز میکنیم.

به گفته وی، جنگ اوکراین نشان داد هیچ کشوری در جهان وجود ندارد که تورم خوراکی و آشامیدنی نداشته باشد؛ کشورهایی که سال‌های پیش تورمی در حوزه غذا نداشتند امروز دچار تورم شده اند و این موضوع نشان داده که حوزه غذا چقدر حساس است و امنیت غذایی چالش همه کشورها محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اعتباران در نظر گرفته شده برای خراسان شمالی در حوزه کشاورزی و دامپروری، گفت: باید مجتمع های دامپروری و گلخانه ای و صنایع تبدیلی کشاورزی در این استان ایجاد شود و اعتبار خوبی را در این زمینه در نظر گرفته ایم.

وی افزود: 2هزار میلیارد تومان در این سفر برای استان خراسان شمالی اعتبار برای بخش کشاورزی گذاشتیم و  حدود 500 میلیارد تومان تسهیلات در نظر گرفتیم.

وزیر جهاد کشاورزی یادآور شد: ظرفیت خوبی در باغات دیم از گذشته وجود دارد و باید برای توسعه  به مردم واگذار شود که این مهم تولید اشتغال و ثروت میکند.

به گفته وی، یکی از شاخص های مدیریتی در جهاد کشاورزی استان خراسان شمالی،  توسعه در بخش باغات در این استان است.

ساداتی ‌نژاد گفت: در آبخیزداری اعتبار 350میلیارد تومانی برای حوزه آبخیزداری، استحصال و نگهداری آب برای آبخوان های گذاشتیم. برای عشایر نیر 160میلیارد تومان اعتبار با توجه به عشایری بودن منطقه برای ایل راه ها و تامین ماشین آلات آبررسانی  در نظر گرفته شده است؛ همچنین در حوزه های مختلف تولیدی، آبیاری های نوین، استخرهای ذخیره و گیاهان دارویی نیز اعتبار در نظر گرفته شده است.

وی در پایان گفت: به عنوان نماینده رئیس جمهور دغدغه‌های مطرح شده را در شورای اداری  و در حضور رییس جمهور مطرح خواهم کرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید