Iranian Agriculture News Agency

ساداتی نژاد در سفر به اصفهان:

بسته پیشنهادی ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی به بخش کشاورزی استان اصفهان

وزیر جهاد کشاورزی از اختصاص بسته پیشنهادی ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی به بخش کشاورزی استان اصفهان خبر داد.

بسته پیشنهادی ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی به  بخش کشاورزی استان اصفهان

به گزارش خبرنگار ایانا، سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی سید جواد ساداتی‌نژاد امروز چهارشنبه 25 خرداد 1401 در سفر هیات دولت به استان اصفهان در جمع خبرنگاران شهر کاشان، گفت: در سفر رئیس‌جمهور به استان اصفهان به‌عنوان نماینده رئیس‌جمهور در خدمت مردم در شهرستان‌های کاشان، آران و بیدگل، خمینی‌شهر و فلاورجان خواهم بود.

وی ادامه داد: در این سفر در حوزه کشاورزی پیشنهاد ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای بخش کشاورزی شد و تلاش شده تمام آنچه به‌عنوان نیازهای استان اصفهان در بخش‌های مختلف از جمله حوزه آبیاری نوین، انتقال آب و استخرهای ذخیره آب‌ دیده شود.

ساداتی‌نژاد با بیان اینکه در بخش‌های مربوط به باغات نیز نوسازی باغات منطقه نیز دیده ‌شده است، یادآور شد: در بحث تسهیلات برای توسعه گلخانه‌ها به‌خصوص در شرق استان اصفهان در این سفر اعتبار پیش‌بینی ‌شده است، همچنین در حوزه آبخیزداری و تقویت آبخوان‌ها در منطقه با توجه به شرایط منطقه و محدودیت‌های منابع آب در استان‌ها، تخصیص اعتبار دیده ‌شده است.

به گفته وی، در بحث الگوی کشت و حمایت از عشایر در استان اصفهان در آب‌رسانی، توسعه ایل‌راه‌ها، برق‌رسانی و احداث جاده‌های بین مزارع تلاش شده مطالبات استان اصفهان در بخش‌های کارشناسی مورد توجه قرار گیرد.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار امیدواری کرد؛ با اعتبارات در نظر گرفته ‌شده در حوزه کشاورزی و با رشد و ارتقا بر مبنای الگوی کشت و گیاهان کم‌آب‌بر در استان اصفهان شرایط مطلوبی ایجاد شود.

ساداتی‌نژاد گفت: استان اصفهان یکی از قطب‌های دامپروری و تولید غذا در کشور است؛ لذا در حوزه حمایت از دامداری‌ها در این استان تسهیلات و تمهیدات بسیار خوبی اندیشیده شده که این منطقه که در حوزه تولید پروتئین در کشور نقش دارد بتواند با کاهش مسائل و مشکلات باقوت و قدرت کار خود را ادامه دهد؛ امیدواریم نتیجه این سفر یک رشد و ارتقای بالاتری در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی در استان اصفهان باشد.

ابلاغ الگوی کشت تا شهریور ماه بر پایه شرایط جدید جهانی

مقام عالی وزارت گفت: بر اساس برنامه‌ریزی که در سال 1401 انجام ‌شده و بر اساس قانون تا پایان شهریور ماه وزارت جهاد کشاورزی موظف است الگوی کشت را به‌روزرسانی کند و بر پایه شرایط جدید جهانی آن را ابلاغ کند.

وی یادآور شد: طبیعتاً در این الگوی کشت به سمت حمایت از تولید داخل و کاشت گیاهان پایه، غلات پایه و کالای اساسی پیش خواهیم رفت و تغییر مسیر از سمت گیاهان آب بر به سمت گیاهان کم آب‌بر در این طرح دیده‌ شده است.

افزایش تا سقف 30 درصدی غلات با کشت قراردادی

ساداتی‌نژاد تصریح کرد: با برنامه‌ریزی‌های انجام ‌گرفته کشاورزی قراردادی در فصل جدید و از شهریور ماه به ‌صورت گسترده‌تر در کشور شروع می‌شود و پیش‌بینی می‌کنیم بتوانیم با کمک کشاورزان سطح تأمین غلات در کشور را تا سقف ۳۰ درصد ارتقا دهیم.

وی درباره تأمین نهاده‌های دامی در کشور نیز گفت: رشد بسیار خوبی در تأمین نهاده‌های دامی از بنادر وجود دارد و روز گذشته شاهد یک رکورد در سال 1401 در خروج نهاده‌های دامی از بندرها داشتیم و همین سقف را با کمک دستگاه‌های مربوطه اعم از گمرک و راه و شهرسازی با سرعت پیگیری می‌کنیم.

تامین بالغ ‌بر ۴ میلیون تن کالاهای اساسی در بنادر

وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که بالغ‌ بر ۴ میلیون تن کالاهای اساسی در بنادر وجود دارد، گفت: بخش زیادی نیز براساس قراردادها در مسیر است، لذا از لحاظ تأمین در کشور مشکلی وجود ندارد.

ساداتی‌نژاد تصریح کرد: در شرایط کنونی به یک کمک‌رسانی و کنار هم بودن بین تولیدکننده و مصرف‌کننده نیاز داریم، یعنی در شرایط کنونی و در طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها و مسیری که در حال حرکت در آن هستیم باید تولیدکننده حامی مصرف‌کننده و مصرف‌کننده حامی تولیدکننده باشد، زیرا اگر تولید صدمه ببیند مصرف‌کننده چیزی در اختیار ندارد؛ لذا باید این دو حوزه در کنار یکدیگر حرکت کنند؛ شرایط نشان داده مردم حوزه امنیت غذایی را کمک کردند و آن را پایدار نگه داشتند.

وی افزود: تولیدکنندگان غیرتمند ما نیز در حوزه تولید منابع گوشت سفید، پروتئین، تخم‌مرغ و محصولات اساسی کار خود را به‌خوبی انجام می‌دهند.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به برداشته شدن محدودیت‌های واردات برنج به کشور، گفت: در شروع فصل برداشت برنج در کشور هستیم و تولید خوبی در بحث برنج داشتیم؛ لذا تمهیدات خوبی در کلیت تولید کالاهای اساسی در کشور وجود دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید