Iranian Agriculture News Agency

وزیر جهاد کشاورزی مطرح کرد:

ضرورت افزایش ضریب نفوذ دانش به عرصه‌های تولید در بخش کشاورزی

وزیر جهاد کشاورزی گفت: ضریب نفوذ دانش به عرصه‌های کشاورزی را باید با خلاقیت و نوآوری با سرعت بیشتری افزایش داد.

ضرورت افزایش ضریب نفوذ دانش به عرصه‌های تولید در بخش کشاورزی

به گزارش خبرنگار ایانا، سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی در نشست مشترک با رئیس و معاونین سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و روسا و معاونین پژوهشی مؤسسات تحقیقاتی که در وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، با بیان اینکه سازمان تات باید به جایگاه واقعی خود برگردد، اظهار کرد: در مجموعه سازمان تات اقدامات فراوانی انجام می‌شود اما باید سعی شود تا این سازمان به جایگاه واقعی خود بازگردد؛ چرا که هم اکنون سازمان تات بین کشاورزان ایرانی فوق العاده مغفول و مظلوم واقع شده است.

وی افزود: در حال حاضر ایران در اقتدار کشاورزی بهترین جایگاه کشاورزی جنوب غرب آسیا را دارد اما جایگاه ایران توسط ترکیه اشغال شده است.

مقام عالی وزارت با بیان اینکه امیدوارم سال ۱۴۰۱ برای محققین و کشاورزان سال خوبی باشد، تصریح کرد: سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی نقش مهمی در تحقق شعار سال ۱۴۰۱ دارد و باید کاری کنیم تا پایان سال، مقام معظم رهبری در صحبت سال ۱۴۰۲ به اینکه امسال با سال های دیگر فرق دارد اشاره کنند.

وی با اشاره به نگاه ویژه مقام معظم رهبری به وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: باید از حیثیت وزارت جهاد کشاورزی به نحوی دفاع کنیم که تفاوت آن با باقی وزارت‌خانه‌ها مشخص باشد.

وزیر جهاد کشاورزی، مدیران و روسای سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی و موسسات وابسته آن را افرادی عالم، دانا و توانمند دانست و اظهار داشت: باید رابطه بخش تحقیقات با کشاورزان نزدیک‌تر شود و کشاورزی با روش‌های کلاسیک به جایی نخواهد رسید، بنابراین در بخش تحقیقات، آموزش و ترویج به نوآوری نیاز داریم.

ساداتی نژاد خاطرنشان کرد: برای ارتباط مستقیم کشاورزان و تولیدکنندگان با وزیر جهاد کشاورزی یک شاخص جدید تعیین کنید تا وزیر به طور مستقیم صدای کشاورزان را بشنود. 

وی افزود: ضعف ارتباط بخش تحقیقات با کشاورزان را باید با یک روش و سازوکار جدید و نوآوری برطرف کرد.

ساداتی نژاد با بیان اینکه باید ساختارهای گذشته را بشکنیم و به مزرعه وارد شویم تصریح کرد: رسوخ دانش و فناوری به عرصه تولید باید شتاب بیشتری گیرد و از دانشمندان بخش کشاورزی برای تولید دانش و تغییر روش کشاورزان استفاده شود.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه برای هیچ طرحی در سازمان تات محدودیت مالی نداریم، عنوان کرد: برای اقدامات انجام شده باید روش‌های ترویجی جدیدی ابداع کرد که کشاورزان و تولیدکنندگان بعد از محققین ادامه دهنده راه آن‌ها باشند.

وی ادامه داد: محققین می‌توانند با تولید قراردادی، میزان تولید و در نتیجه سود کشاورزان را افزایش دهند و از اضافه درآمد واحد تولیدی که با روش‌های نوین محققین به دست آمده منتفع و حتی در سود کشاورزان شریک شوند.

ساداتی نژاد با اشاره به اینکه ما به نهضت ترویج نیاز داریم، گفت: ترویج باید انقلاب کند و به یک نوآوری‌ فوق العاده و یک عزم عجیب در حوزه خصوصی سازی نیاز دارد، یکی از دلایل اینکه تات در جایگاه واقعی خود نیست، سرعت پایین حرکت ترویج است، بنابراین باید سرعت ورود دانش به مزارع افزایش یابد.

وی تاکید کرد: باید فاصله بین کشاورز متوسط با کشاورز پیشرو به حداقل برسد.

مقام عالی وزارت خاطرنشان کرد: باید ارتباط با موسسات بین المللی رابیشتر کنیم، چراکه در حوزه بذر در دنیا پیشرفت زیادی وجود دارد و باید سعی کنیم از غافله عقب نمانیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید