Iranian Agriculture News Agency

"ساداتی نژاد" در نشست با کارکنان وزارت جهاد کشاورزی مطرح کرد:

متناسب سازی قیمت محصولات کشاورزی، وظیفه وزارت جهاد کشاورزی در سال 1401

وزیر جهاد کشاورزی گفت: متناسب سازی قیمت محصولات کشاورزی در سال ۱۴۰۱ ، یکی از وظایف اصلی وزارت جهاد کشاورزی است تا پایداری سفره مردم تامین شود.

متناسب سازی قیمت محصولات کشاورزی، وظیفه وزارت جهاد کشاورزی در سال 1401

به گزارش خبرنگار ایانا، سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی در نشست صمیمی با کارکنان وزارت جهاد کشاورزی به مناسبت عید نوروز، ضمن تبریک عید نوروز و ایام ماه مبارک رمضان اظهار کرد: از زحمات شما در سال ۱۴۰۰ در وزارت جهاد کشاورزی و مجموعه گسترده و بزرگ این وزارتخانه در کل کشور تشکر می کنم.

وی افزود: در سال ۱۴۰۰ ، در نیمه دوم سال که شروع دولت سیزدهم بود، اتفاقات خوب و سختی را با هم گذراندیم و هر چه به موفقیت رسیده نتیجه تلاش های شما بوده است.

ساداتی نژاد خاطرنشان کرد: ما ماموریت های جدیدی در وزارت جهاد کشاورزی دریافت کرده ایم؛ تا پیش از این حوزه بازرگانی، تنظیم بازار و تجارت محصولات کشاورزی متعلق به وزارت صمت بود که از ابتدای دولت سیزدهم به دستور رئیس جمهور مسئولیت این بخش به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شد.

وی افزود: واگذاری این امور به وزارت جهاد کشاورزی در سال 92 تبدیل به قانون شده بود اما اجرایی نشده بود ولی در ابتدای دولت این وظیفه به وزارت جهاد کشاورزی بازگشت و کل زنجیره تامین غذا از مزرعه تا سفره دارای یک متولی و فرمانده شده است.

مقام عالی وزارت تصریح کرد: اعتقاد من این است که اگر ما بخواهیم به نفع مردم و سفره آن ها کار کنیم، قطعا این فرماندهی واحد به نفع مردم است و باعث پایداری تولِیدسترسی بهتر برای مردم می شود.

وی در رابطه با کمبود منابع انسانی وزارت جهاد کشاورزی برای بازرسی بازار و نظارت بر توزیع عنوان کرد: ما نیروی انسانی و تجربه لازم را در بازرسی نداشتیم اما در جلسات،              به قطع گفتم که وزارت جهاد کشاورزی از عهده این ماموریت به خوبی بر خواهد آمد، کمااینکه  اگر سال ۹۹ را با نیمه دوم سال ۱۴۰۰ مقایسه کنیم آرامش بهتری را برای مردم ایجاد کرده‌ایمو این در حالی است که تحریم ها و تامین مالی به همان شکل بود، توانستیم ۵۳ درصد در ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۰ بیشتر از نیمه اول نهاده تحویل کشاورزان دهیم، از صف‌های کیلومتری و تحویل مرغ با‌ کدملی خبری نبود و بازار شب عید آرام بود و در ماه رمضان هم همین مسیر ادامه خواهد داشت.

وی تصریح کرد: از تمام دلسوزی ها و تلاش های کارکنان وزارت خانه به خصوص در ایام عید تشکر می کنم، بازرسی در کل شهرستان‌ها و استان‌ها به خوبی انجام شد و در سال ۱۴۰۱ باید بتوانیم با ایجاد امکانات بهتر و نظم دهی، حوزه بازرسی را بهتر از قبل به پیش ببریم.

وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر انتظار مردم از متناسب سازی قیمت محصولات کشاورزی گفت: متناسب سازی قیمت محصولات کشاورزی در سال ۱۴۰۱ ، یکی از وظایف اصلی وزارت جهاد کشاورزی است تا پایداری سفره مردم تامین شود و با ظرفیت و توانمندی که در همکاران ما وجود دارد این مهم انجام خواهد شد.

وی در رابطه با توقف صادرات برخی محصولات در سال 1400 بیان کرد: در شروع کار دولت متوقف شدن صادرات یک محصول را داشتیم که یکی از سختی های ما بود و بزرگ نمایی زیادی انجام شد در حالی که این اتفاق در تجارت یک امر طبیعی است.

ساداتی نژاد ادامه داد: محصول تولیدی ما مشکل سلامت نداشت و تنها مشکل رعایت پروتکل در استفاده از آفت کشی بود که در کشور مقصد ثبت نشده بود و با پیگیری های فنی مجموعه وزارت جهاد کشاورزی یک مسیر جدید برای صادرات محصولات کشاورزی باز شد.

وی با بیان این که مقام معظم رهبری امسال را سال "تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین" نامیده‌اند و فرمان بزرگی صادر کرده‌اند، ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ باید جوری عمل کنیم تا بتوانیم در پایان سال رضایت امام خود را داشته باشیم و در بحث تجارت کشاورزی، خودکفایی و کشاورزی قراردادی به نتایج خوبی دست پیدا کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: از ابتدای دولت در وزارت جهاد کشاورزی تلاش کردیم کشاورز ایرانی هر محصولی می‌کارد بر پایه قرارداد باشد و کشاورز به دنبال مشتری برای خرید محصول خود نباشد؛ کشاورزی اقتصاد است و باید روابط اقتصادی و تجاری را بر آن حاکم کنیم.

وی با اشاره به این که 40 درصد از محصولات کشاورزی در دنیا از طریق کشاورزی قراردادی انجام می‌شود اما در کشور ما این عدد یک درصد است، عنوان کرد: در هر سال ۲۷ درصد محصول کشاورزی ما تبدیل به ضایعات می‌شود و ۱۳ میلیارد متر مکعب آب صرف این تولید می‌شود در حالی که ما دچار خشکسالی هستیم، کشاورزی قراردادی بهترین راه حل این مشکل است.

ساداتی نژاد ادامه داد: باید به کشاورز بذر، کود، سم، آموزش و بیمه بدهیم و در انتهای برداشت محصول با خرید آن تسویه حساب کنیم و این کار عملکرد را بالاتر می‌برد، برخی کشورها ۹۰ درصد تولید را قراردادی انجام می‌دهند.

وی افزود: ما کشاورزی قراردادی را از مهرماه شروع کرده ایم و تا زیرساخت‌های آن در آبان ماه تکمیل شد فصل کشت گندم را از دست دادیم اما ۲۵۰ هزار هکتار کشاورزی قراردادی گندم انجام شد که در سال ۱۴۰۱ قصد داریم تمام محصولات کشاورزی را از طریق کشاورزی قراردادی تولید کنیم.

مقام عالی وزارت خاطرنشان کرد: میوه نوروز سال ۱۴۰۲ را با کشاورزی قراردادی با باغداران پیش خواهیم برد و امیدواریم این فرآیند بتواند تا ۲۰ درصد کشاورزی کشور را تحت شعاع قرار دهد.

وی در رابطه با هدفمند سازی یارانه ها عنوان کرد: تا زمانی که ارز ترجیحی برقرار باشد ما رسالت خود را انجام خواهیم داد تا دامداران و کشاورزان با خیال راحت فعالیت کنند لذا هیچ دغدغه‌ای در زمینه تامین مالی و نیازهای دامداران وجود نخواهد داشت.

ساداتی نژاد در خصوص مسائل رفاهی کارکنان وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: گفت و گویی را با آقای میرکاظمی داشتم تا در زمینه مسائل رفاهی پرسنل وزارت جهاد کشاورزی به خصوص با مأموریت های جدید این وزارتخانه، تصمیم‌گیری عادلانه انجام شود و امیدواریم که به یک نتیجه مطلوب برسیم.

وی با بیان این که ما وزارتخانه بزرگی هستیم و شاید هیچ وزارتخانه‌ای به اندازه ما ظرفیت و سازمان مختلف نداشته باشد، عنوان کرد: باید در حوزه رفاهیات با ساز و کارهای خودمان پیش برویم و از ظرفیت‌ سازمان‌های بدنه وزارتخانه استفاده کنیم تا افزایش بهره مندی را در حوزه رفاهی به دنبال داشته باشیم.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: در بحث مسکن کارکنان هم که پروژه آن پیش از دولت سیزدهم شروع شده و دچار مشکلاتی بود، در حال رفع آن هستیم و با به سرانجام رسیدن آن شرایط مطلوبی برای کارکنان وزارت جهاد کشاورزی ایجاد خواهد شد.

ساداتی نژاد ابراز امیدواری کرد: در سال ۱۴۰۱ بهبود در رضایت کارکنان وزارت جهاد کشاورزی را نسبت به سال ۱۴۰۰ داشته باشیم، کارکنان این وزارت خانه نجیب ترین و دلسوزترین کارکنان دولت هستند و تلاش می کنیم در سال ۱۴۰۱ بخشی از مشکلات این عزیزان را برطرف کنیم.

وی در رابطه با صادرات محصولات کشاورزی عنوان کرد: ما نباید به اندازه نیاز کشور تولید کنیم و باید این تفکر را در وزارت جهاد کشاورزی تغییر دهیم، ما باید برای تجارت و صادرات تولید کنیم و نباید جلوی واردات را بگیریم و می‌توانیم، محصول وارداتی را فراوری کرده و مجدد صادر کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در حال حاضر جایگاه ما در منطقه را ترکیه گرفته است و ما باید کشور را به هاب محصولات اساسی کشاورزی تبدیل کنیم که این کار امنیت غذایی پایدار ایجاد خواهد کرد.

مقام عالی وزارت گفت: تلاش ما این است که اختیارات را به استان ها واگذار کنیم تا بتوانند خودشان تصمیم گیری کنند و با ایجاد سامانه ها با کمترین حضور فیزیکی کارها پیگیری شود.

وی ابراز امیدواری کرد: بتوانیم در سال جدید رصدخانه کشاورزی داشته باشیم و تمام اطلاعات کشاورزی را در اختیار بگیریم، در حال حاضر عدد و رقم ها برآوردی است و در حوزه غذا نمی‌شود با برآورد کار را پیش برد و به یک مدیریت قوی در این زمینه نیاز داریم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید