Iranian Agriculture News Agency

مدیرطرح و برنامه ریزی مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی:

توسعه پایدار بخش کشاورزی بدون تبیین دستاوردها توسط روابط عمومی قابل تصور نیست

مدیر طرح و برنامه ریزی مرکز روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی در دوره آموزشی سواد رسانه ای و ارتباطات مدرن که با حضور کارشناسان ستاد مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، اظهار کرد: روابط عمومی در ایران باید مهارتی، سنجشی، توانمند و هوشمند باشد.

توسعه پایدار بخش کشاورزی بدون تبیین دستاوردها توسط روابط عمومی قابل تصور نیست

به گزارش خبرنگار ایانا، حمید شکری خانقاه، تصریح کرد: هوشمندسازی روابط عمومی می تواند با ایجاد خلاقیت و استفاده از روش های جدید باعث افزایش کیفیت ارتباطات شود. هوشمندی در روابط اجتماعی و ارتباطات یکی از پارامترهای مهم روابط عمومی هوشمند است که به بیان دیگر می‌توان آن را «امکان و توان دیدن نادیده‌ها و شنیدن ناشنیده‌ها» هم تعبیر کرد.

شکری با اشاره به اینکه مدیر روابط عمومی باید حرفه ای و متخصص باشد افزود: دو بال روابط عمومی، اطلاعات و ارتباطات هستند.

مدیر و برنامه ریز ارتباطی با بیان اینکه برای بهبود ارتباطات کلمه «چرا » از دایره واژگان حذف شود، گفت: برای ایجاد روابط عمومی بهتر باید از کلمات چگونه و چطور استفاده شود، چون این کلمات به دنبال یافتن راه حل برای ایجاد یا بهبود ارتباطات بکار برده می شود.

وی افزود: برای داشتن روابط عمومی مناسب نباید دیدگاه کارمندی در ادارات وجود داشته باشد و کارشناسان روابط عمومی باید متخصص، مدیر و حرفه ای باشند.

مدیربرنامه‌ریزی و مطالعات افکار عمومی مرکز روابط عمومی با بیان اینکه اکنون در عصر انفجار اطلاعات و ارتباطات هستیم، گفت: مدل روابط عمومی ۳ سطحی وجود دارد که اگر بخواهیم توانمند، هوشیار و قدرتمند باشیم باید این سه سطح را پیاده کنیم. این سه سطح شامل روابط عمومی پایه، حرفه‌ای و تخصصی است و در مجموع چهار حیطه دارد؛ دانش، مهارت، نگرش و رفتار است.

شکری خانقاه گفت: روابط عمومی باید با استانداردهای جهانی شاخص بومی سازی شده داشته باشد. شاخص روابط عمومی پایه  همان ارتباطات میان فردی است. در این سطح ، فرد باید مهارت‌های ارتباطی، نگرش ارتباطی و تفکر مثبت داشته باشد. بخش پایه روابط عمومی شامل شایستگی‌های فردی، مهارت‌های حرفه‌ای و دانش و تخصصی ارتباطی است.

استاد دانشگاه و نویسنده کتاب برنامه ریزی ارتباطی در روابط عمومی  گفت: نداشتن نقشه راه، محافظه کاری، نداشتن استاندارد حرفه ای، نبود شاخص کیفی، نداشتن اعتبار و بودجه مستقل، عدم ساختار تشکیلاتی منسجم و بدون الگو بودن باعث ناتوانی روابط عمومی ها در اغلب سازمانها می‌شود.

نویسنده کتاب برنامه ریزی راهبردی ارتباطی در روابط عمومی با بیان اینکه اولویت اطلاع رسانی و خبری محض، یکی از علل ناکارآمدی روابط عمومی هاست، افزود: نداشتن نقشه راه و سبک واحد کلیشه گرایی، وظیفه محوری و تمرکز بر اجرا، عدم انسجام و پراکندگی، تعارض و کشمکش های داخلی و رسانه ای از دیگر علت های ناکارآمدی بسیاری  روابط عمومی هاست.

مدیر طرح و برنامه ریزی ارتباطی وزارت جهادکشاورزی به ویژگی های ارتباط اثربخش در ایجاد ارتباط اشاره کرد و گفت: مثبت گرایی، حمایت گری، همدلی، گشودگی و تساوی می تواند به اثر بخش بودن ارتباطات کمک کند.

وی تاکید کرد: مدیران هوشمند باید شکافهای شایستگی، مهارتی و حرفه ای بودن را از بین ببرند.

دکتر شکری به ویژگی های یک مدیر متخصص و توانا در ارتباطات اشاره کرد و گفت: روابط عمومی شامل چند سطح است که در گام اول باید اصول اولیه روابط عمومی را درک کنید، مذاکره و چانه زنی را بیاموزید و اتیکت های رفتاری آداب معاشرت ، لباس پوشیدن، صحبت کردن، گوش دادن، نگاه کردن و نشستن را به شیوه ای حرفه ای  بلد باشید.

متخصص جامعه‌‌شناسی ارتباطات فرهنگی و برنامه‌ریزی استراتژیک ارتباطات انسانی » افزود: روابط عمومی هوشمند به مدیر ارتباطی هوشمند نیاز دارد تا با بررسی امکانات و ابزارها بتواند بیشترین استفاده و بازدهی را برای سازمان و جامعه به دست آورد.

مشاور ارتباطی روابط عمومی در دستگاههای دولتی و خصوصی در بخش دیگری از اظهارات خود 5 ویژگی ارتباط اثربخش را شامل مثبت‌گرائی، حمایتگری، همدلی، گشودگی و تساوی عنوان  و ابراز امیدواری کرد تا مدیران و همکاران روابط عمومی از جمله خود خبرنگاران نیز در ارتباطات میان فردی و اجتماعی با ملاحظه این موارد تعامل هوشمندانه و رسانه ای خود را نیز مستحکم و نزدیک سازند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید