Iranian Agriculture News Agency

افتتاح نخستین مرکز پایلوت زیست بوم تکثیر و نگهداری مارهای سمی دنیا

"نخستین مرکز پایلوت زیست بوم تکثیر و نگهداری مارهای سمی دنیا" با حضورخیام نکویی معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی و سردار کاظمینی قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی به مناسبت دهه مبارک فجر در قرارگاه امنیت غذایی در موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی افتتاح شد.

افتتاح نخستین مرکز پایلوت زیست بوم تکثیر و نگهداری مارهای سمی دنیا
به گزارش ایانا به نقل از روابط عمومی موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی، دکتر خیام‌نکویی در مراسم افتتاح این مرکز، با قدردانی از تلاش‌های مجموعه همکاران موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی بیان داشت: خدمات موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی در طول یک قرن گذشته بر هیچ خانواده ایرانی پوشیده نیست و این موسسه می‌تواند با راهبردهای تحول‌آفرین، نقشه راه صحیح را ترسیم کند.
 

وی با بیان این که موسسات زیرمجموعه این سازمان لازم است در راستای پاسخگویی به نیازهای وزارت جهاد کشاورزی، کشور، منطقه و بین‌الملل فعالیت داشته باشند، گفت: موسسه رازی به لحاظ دانش فنی موجود، توانمندی قرار گرفتن در جایگاه اول در منطقه در حوزه واکسن و فرآورده‌های بیولوژیک انسانی، دامی و سرم‌های درمانی را دارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی، انجام همزمان تحقیق و توسعه را از مهمترین ویژگی‌های ارزشمند موسسه رازی عنوان کرد و افزود: با توجه به این که وارد عصر مسائل بیولوژیکی شده‌ایم، این موسسه می‌تواند با توجه به تخصص خود، ضمن پیش‌بینی معضلات این عرصه؛ درخششی بی‌بدیل داشته باشد و با افق دید ۱۰ سال آینده، به مسئولان هشدار دهد و تمهیدات لازم را بیاندیشد.

 سیدمجتبی خیام نکویی همچنین در ضمن بهره‌برداری از این پایلوت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این مجموعه یک زیست‌بوم طبیعی است که برای گونه مارهای سمی بسیار خطرناک موجود در کشور طراحی شده است.

وی تاکید کرد: این مرکز ظرفیت بسیار خوبی برای تولید سرم های درمانی ضد مارگزیدگی و عقرب زدگی است که محققان موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی تهیه کرده اند و بسیار امیدوار هستیم با افتتاح این مرکز، حتی یک نفر نیز در کشور، پس از گزش دچار مشکل نشود.

دکتر خیام نکویی ادامه داد: امروز در دنیا حرف اول را نوآوری و شتاب دهنده‌ها و پارک‌های حوزه علم و فناوری و انکوباتورها میزنند، باید تلاش کنیم تا همزمان با دنیا پیش رویم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در سازمان تحقیقات،‌ پس از بهره برداری از مرکز پایلوت زیست بوم تکثیر و نگهداری مارهای سمی، در نشست هم اندیشی با اعضای هیات علمی موسسه رازی شرکت کرد و در پاسخ به دغدغه‌ها، مسائل و دیدگاه‌های آنان تاکید کرد: موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی یک نهاد حکومتی است و امکان تعطیلی این موسسه وجود ندارد.

ضرروت بهره‌مندی از توان داخلی برای تامین نیازهای غذایی و حوزه سلامت کشور

قائم مقام وزیر جهادکشاورزی در قرارگاه امنیت غذایی بر لزوم توجه به نیازهای کنونی و آینده‌نگری تاکید کرد و گفت: باید ابتدا نیازهای حال حاضر مورد توجه قرار گیرد و سپس با سرعت بیشتری برای آینده برنامه‌ریزی کنیم؛ موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی در حوزه تحقیق و تولید فرآورده های بیوبوژیک انسانی، دامی و طیور کارهای بزرگی انجام داده که ظرفیت افزایش این فعالیت‌ها نیز وجود دارد.

سردار محسن کاظمینی با بیان این که موسسه رازی این ظرفیت را دارد تا علاوه بر تامین نیاز داخل در منطقه نیز بدرخشد، اظهار کرد: با تکیه بر توان مجموعه رازی است که می‌توانیم در بسیاری از عرصه‌های تولید واکسن خودکفا باشیم.

وی با تاکید بر اینکه موسسات تحقیقاتی باید با نگاه به آینده، نیاز تحقیقاتی کشور را برآورده کنند ، افزود: دانشمندان ما با پشتکار، دلسوزی و روحیه جهادی همواره برای سرافرازی کشور تلاش می کنند و پس از انقلاب نیز در عرصه های مختلف پیشرفت های قابل توجهی داشتتیم که شاید نتوانستیم این افتخارات را به خوبی برای مردم تبیین کنیم.

قائم مقام وزیر جهادکشاورزی در قرارگاه امنیت غذایی بیان کرد: در سال‌های پس از انقلاب شاهد موفقیت‌های زیادی در حوزه صنایع دفاع، علمی و فناوری‌‌های روز، از نانو تا بخش‌های مختلف پزشکی و صنایع به روز بودیم که نشان می‌دهد کشور در تلاشی شبانه‌روزی توانسته این موفقیت‌ها را کسب کند.

وی با اشاره به اینکه امروز دنیا تحول جدیدی به خود می‌گیرد و دوران پساکرونا خواهیم داشت، خاطرنشان کرد: آنچه در این دوران به دست آمده، با نگاه جدیدی برای آینده برنامه‌ریزی خواهد شد. سبک زندگی و سرعت تحولات در آینده بسیار متفاوت و با شتاب بیشتری خواهد بود؛ نباید غافل شویم و لازم است با علم روز دنیا پیش رویم.

کاظمینی با تاکید بر اینکه موسسه رازی تحولات آینده دنیا را مدنظر قرار دهد، بیان کرد: در این مسیر می‌توان از ظرفیت بالای شرکت‌های دانش بنیان به عنوان شتاب دهنده استفاده کنیم.

وی به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در بحث دانش بنیان کردن کشاورزی نیز اشاره کرد و افزود: موسسات تحقیقاتی با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند با اجرایی کردن منویات رهبری در مدت زمانی کوتاه، نیاز جامعه، کشور و منطقه را فراهم کرده و به جایگاه تاثیرگذاری در امنیت غذایی در منطقه برسیم.

قائم مقام وزیر جهادکشاورزی در قرارگاه امنیت غذایی ادامه داد: موسسات تحقیقاتی در مجموعه سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی وظیفه بسیار سنگینی را به دوش می کشند که با تلاش و کوشش مضاعف به نقطه خوبی در راستای هدف وزارت جهاد کشاورزی برای دانش بیان کردن کشاورزی خواهیم رسید. در اسن راستا باید از ظرفیت همه مجموعه های دانشگاه های کشاورزی، محققین و دانشمندان این حوزه به خوبی بهره ببریم و با برنامه ریزی آینده شایسته ای را برای این حوزه ترسیم کنیم.

وی از تلاش‌های ارزشمند موسسه رازی در تولید انواع فرآورده های بیولوژیک و واکسن ها نیز تقدیر کرد و خواستار گسترش فعالیت ها در حوزه صادرات شد.

کاظمینی با تاکید بر ضرروت بهره‌مندی از توان داخلی برای تامین نیازهای غذایی و حوزه سلامت کشور بیان داشت: برای تامین برخی واکسن‌های مورد نیاز، نیازمند واردات هستیم اما با وجود موسسه رازی می‌توانیم در این عرصه خودکفا شویم که لازم است در این راستا با استفاده از ظرفیت محققان و دانشمندان مراکز تحقیقاتی مجموعه سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی می‌توان بر محدودیت‌های موجود در زمان کوتاه‌تری فائق آمد.

ایران بنیانگذار تولید سرم‌های درمانی ضدمار و عقرب گزیدگی در منطقه

رئیس بخش جانوران سمی موسسه رازی سخنران دیگر این مراسم گفت: طرح ایجاد زیست بوم طبیعی تکثیر و نگهداری مار افعی قفقازی، از سال ۱۳۹۴ در موسسه رازی کلید خورد و با کار سنگین و چندین ساله ای که همکاران در بخش جانوران سمی انجام دادند کار طراحی این مرکز را شروع کردیم و بخش فنی مهندسی موسسه به دلیل اینکه مجموعه مشابهی در دنیا وجود نداشت این کار را طرح ریزی کردند و به عنوان اولین مجموعه زیست بوم طبیعی و تکثیر نگهداری مدرن در دنیا در موسسه رازی اجرا شد.

 ناصر محمدپور بیان داشت: موسسه رازی برای تولید سرم‌های ضد مارگزیدگی نیاز به استحصال سم از مار دارد که با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست سم‌های این جانوران استحصال و در محیط زیست طبیعی خود رها می‌کند.

وی، استحصال زهر جانوران سمی در معرض انقراض، تامین پادزهرهای اختصاصی صادراتی در دنیا و تولید زهرهایی برای درمان بیماری‌های خاص همچون سرطان را از سه هدف ایجاد مرکز پایلوت تکثیر و نگهداری جانوران سمی در موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی عنوان کرد.

 محمدپور با بیان اینکه حدود ۸۰ سال از تهیه سرم‌های درمانی در موسسه رازی می گذرد، یادآور شد: بنیانگذار تولید سرم های درمانی جانوران سمی، زنده یاد دکتر لطیفی است که این کار را از سال ۱۳۳۶ آغاز کرد و کشور ایران بنیانگذار تولید سرم‌های درمانی ضدمار و عقرب گزیدگی در منطقه است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید