Iranian Agriculture News Agency

«تهیه فرم های پایش مبتنی بر نمونه برداری سریع از جمعیت سن گندم»

«تهیه فرم های پایش مبتنی بر نمونه برداری سریع از جمعیت سن گندم» توسط محققین موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور انجام شد.

«تهیه فرم های پایش مبتنی بر نمونه برداری سریع از جمعیت سن گندم»

به گزارش ایانا به نقل از روابط عمومی موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور، از آنجایی که نمونه ‌برداری ‌های ‌متعدد ‌از ‌مزارع‌ گندم مستلزم‌ صرف ‌هزینه بالا،  ‌اختصاص‌ کارشناس ‌آموزش ‌دیده‌ و زمان زیاد ‌می ‌باشد، دکتر مسعود امیر معافی عضو هیات علمی بخش تحقیقات سن گندم مبادرت به «تهیه فرم ­های پایش مبتنی بر نمونه ­برداری سریع از جمعیت سن گندم (بدون نیاز به شمارش تعداد آفت) ‌در ‌راستای ‌توسعه ‌شبکه‌ های ‌مراقبت‌ سن گندم» برای مدیریت این آفت مهم و کلیدی کرد.

پایش سریع جمعیت سن گندم به منظور سهولت کار و تسریع در تصمیم گیری مبارزه با سن گندم، سبب بیش از 50 درصد صرفه جویی در زمان و به تبع آن در هزینه نمونه برداری از این آفت می شود.

این مدل فقط بر مبنای مشاهده بوده و نیازی به شمارش تعداد سن گندم که بسیار زمانبر است، نمی باشد. لذا استفاده از مدل بینومیال باعث صرفه جویی قابل ملاحظه در هزینه نمونه برداری و زمان می­ شود. در استفاده از این مدل، مزرعه به 25 قسمت فرضی تقسیم شده و با توجه به مشاهده یا عدم مشاهده سن گندم در یک محدوده حدود یک متر مربعی از هر قسمت، نسبت به مبارزه یا عدم مبارزه با سن گندم تصمیم گیری می­شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید