Iranian Agriculture News Agency

در مراسم سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور انجام شد:

تدوین و رونمایی از ۲۵۳ استاندارد آموزشی در حوزه کشاورزی/ افزایش ۲۷/۴ درصدی کشاورزان بالای ۶۰ سال

معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی اعلام کرد: طی ۴۰ سال گذشته جمعیت شاغل در بخش کشاورزی به سمت سالخوردگی و پیری پیش رفته و طی دوره مورد نظر ۲۷/۴ درصد به شاغلان بالای ۶۰ سال افزوده شده است و نسبت سالخوردگی و پیری در بخش کشاورزی نسبت به دو بخش صنعت و خدمات به ترتیب ۱۰ و ۷/۵ برابر است.

تدوین و رونمایی از ۲۵۳ استاندارد آموزشی در حوزه کشاورزی/ افزایش ۲۷/۴ درصدی کشاورزان بالای ۶۰ سال

 

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، کامبیز بازرگان معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی در مراسم افتتاح ۱۰۰۰ استاندارد مهارتی جدید سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور که در حضور نوبخت معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه برگزار شد؛ از تدوین ۲۵۳ استاندارد آموزشی در حوزه کشاورزی کشور خبر داد و پیش از رونمایی از آنها گفت: تدوین استانداردهای مشترک بین‌دستگاهی، گامی اساسی در ایجاد یک نظام آموزشی متحدالشکل و واحد است و بر این اساس تاکنون تعداد ۲۵۳ استاندارد آموزشی در حوزه کشاورزی به منظور ارائه آموزش های مهارتی شغل محور با همکاری سازمان آموزش فنی و حرفه ای تدوین شده است.

وی در توضیح کلیات استانداردهای تدوین شده به ویژگی های محتوایی آن اشاره کرد و افزود: استانداردهای آموزشی شغلی و حرفه ای با محوریت شغل طراحی شده، ضمن همسویی با آیین نامه نظام صنفی مشاغل هر کد حرفه دارای چند شایستگی آموزشی است و آموزش ها با نیازهای بازار کار کاملا منطبق است.

به گفته وی، همچنین استانداردهای آموزشی واحد و یکسان برای مشاغل و حرف کشاورزی در کل کشور ارائه می شود.

معاون وزیر در سازمان تحقیقات کشاورزی خاطرنشان کرد: استقرار یک نظام جامع مهارتی در کشور به موازات نظام علمی و آکادمیک حلقه مفقوده نظام آموزشی کشور را تکمیل می کند، بنابراین برای پرورش نسلی کارآمد که بتواند آینده روشنی را برای کشور رقم بزند، باید به فکر راه های افزایش مهارت افراد در نظام آموزشی بود.

وی با اشاره به ماموریت وزارت جهاد کشاورزی در تامین امنیت غذایی و تربیت نیروی ماهر از طریق ارائه آموزش های مهارتی تصریح کرد: ما معتقدیم ارتقای کمی و کیفی سطح آموزش های مهارت محور کشاورزی به منظور جذب حداکثری جوانان و علاقمندان به فعالیت در حوزه کشاورزی یکی از وظایف اصلی وزارت جهاد کشاورزی است.

افزایش ۲۷/۴ درصدی شاغلان بالای ۶۰ سال در بخش کشاورزی 

این مسئول ادامه داد: طی ۴۰ سال گذشته جمعیت شاغل در بخش کشاورزی به سمت سالخوردگی و پیری پیش رفته و طی دوره مورد نظر ۲۷/۴ درصد به شاغلان بالای ۶۰ سال افزوده شده است و نسبت سالخوردگی و پیری در بخش کشاورزی نسبت به دو بخش صنعت و خدمات به ترتیب ۱۰ و ۷/۵ برابر است.

بازرگان نقش ارائه آموزش های فنی و حرفه ای و مهارتی را در افزایش بهره وری بخش کشاورزی مهم دانست و یادآور شد: ارائه آموزش های فنی و حرفه ای و مهارتی نقش قابل ملاحظه ای در تربیت نیروی انسانی کارآزموده و حل معضل اشتغال دارد و راه حل مناسبی برای توسعه سرمایه انسانی و افزایش بهره وری بخش کشاورزی است؛ به منظور تحقق این مهم لازم است نسبت به استانداردسازی گام های اجرایی فعالیتهای منطبق با نیاز بازارکار، تقاضای جامعه، ظرفیت‌های ملی و محلی برنامه ریزی شود.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره بر ضرورت تدوین استانداردها به عنوان یک شاخص مورد توافق در اجرای هماهنگ و نظام مند برنامه های آموزشی مهارت محور بیان داشت: تدوین استانداردهای آموزشی شغلی توسط خبرگان بخش کشاورزی که بر اساس تجزیه و تحلیل شغل در دنیای واقعی کار تعریف می شود می تواند در این زمینه کمک شایانی به ارائه تحلیل از وضعیت موجود مشاغل و حرف کشاورزی کند.

اهدای لوح تقدیر به مریم طهماسبی مدیرکل دفتر آموزش بهره برداران کشاورزی موسسه آموزش و ترویج کشاورزی

بنابر این گزارش، در این مراسم از تلاش های مریم طهماسبی مدیرکل دفتر آموزش بهره برداران کشاورزی موسسه آموزش و ترویج کشاورزی در تهیه "استاندارد آموزشی ۵۳ شغل کشاورزی در قالب ۲۵۳ استاندارد آموزش و ۲۵۳ استاندارد سنجش در سال ۱۳۹۸" از سوی علی اوسط هاشمی معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و فنی و حرفه ای کشور با اهدای لوح، تقدیر به عمل آمد.
 

5

مجموعه ۲۵۳ استاندارد‌ نوین رونمایی شده در این مراسم در حوزه کشاورزی شامل موضوعاتی از قبیل امور باغی، امور زراعی، امور دام و ماکیان، امور شیلات و آبزی پروری، صنایع غذایی، فناوری محیط زیست، ماشین آلات کشاورزی، منابع طبیعی، متخصصان مشاغل فنی و تخصصی و صاحبان مشاغل و کسب و کار‌ها از وزارت جهاد کشاورزی - سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید