Iranian Agriculture News Agency

با امضای تفاهم‌نامه 4 ساله صورت می گیرد؛

آموزش بی‌سوادان بخش کشاورزی با همکاری نهضت سوادآموزی

مدیرکل دفتر آموزش بهره برداران موسسه آموزش و ترویج کشاورزی از امضای تفاهم‌نامه همکاری سازمان نهضت سوادآموزی و سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی برای آموزش بی‌سوادان بخش کشاورزی خبر داد.

آموزش بی‌سوادان بخش کشاورزی با همکاری نهضت سوادآموزی

مریم طهماسبی مدیرکل دفتر آموزش بهره برداران موسسه آموزش و ترویج کشاورزی در گفتگو با خبرنگار ایانا با اشاره به اینکه براساس آمارهای بخش کشاورزی از ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار بهره بردار حدود ۲۵ درصد بی‌سواد هستند، گفت: بر این اساس تفاهم‌نامه همکاری سازمان نهضت سوادآموزی و سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی برای سومین دوره 4 ساله به امضا رسیده است.

وی افزود: هدف اصلی این تفاهم‌نامه ارتقاء شاخص سواد از طریق توسعه دانش بهره برداران بی‌سواد و کم‌سواد در بخش کشاورزی است.

طهماسبی رده سنی برای آموزش را  ۱۰ تا ۴۹ سال  عنوان کرد و ادامه داد: تاکنون امضای این تفاهم‌نامه ها به صورت فرآیندی بوده است، به طوری که در تفاهم‌نامه اول که هشت سال پیش به امضا رسیده هدف اصلی تدوین کتب درسی با تاکید بر سوادآموزی تابع ای بوده است.

وی درباره سودآموزی تابعی گفت: سوادآموزی تابعه‌‌ای بر اساس شغل انجام می‌شود؛ به طور مثال آموزش ریاضی برای یک دامدار برای دسته بندی‌های ده تایی،  بر اساس شمارش گاو و گوسفند انجام می‌شود و این آموزش با توجه به شرایط محیط زندگی و کار فرد یادگیری را راحت‌تر می‌کند.

 طهماسبی با تاکید بر اینکه در تدوین منابع و کتب درسی، کارشناسان نهضت سوادآموزی و کارشناسان  موسسه آموزش و ترویج کشاورزی همکاری داشتند، تصریح کرد: در تفاهم نامه اول سه کتاب، سوادآموزی فارسی، آموزش ریاضیات و آموزش قرآن کریم تدوین شد..

 وی با بیان اینکه در تفاهم نامه دوم  اجرای آموزش به صورت پایلوت در استان های آذربایجان غربی، اصفهان، فارس، خوزستان و خراسان رضوی به اجرا درآمد و دوره های آموزش سواد آموزی با موضوع کشاورزی برای ده هزار نفر در نظر گرفته شد.

طهماسبی ادامه داد: تفاهم‌نامه سوم به منظور توسعه آموزش در سراسر کشور به امضا رسیده است.

 وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر تعداد آموزش پذیران در تفاهم‌نامه سوم گفت: از مشکلات عمده سازمان نهضت سواد آموزی عدم وجود آمار دقیق از بی سواد های رنج سنی ۱۰ تا ۴۹ سال است و وجود نیرو وزارت جهاد کشاورزی در دهستان‌ها می‌تواند کمک کننده برای شناسایی افزاد بی‌سواد باشد.

مدیرکل دفتر آموزش بهره برداران موسسه آموزش و ترویج کشاورزی گفت: تفاهم نامه امضا شده با سازمان نهضت سوادآموزی بیشتر برای نیازسنجی آموزشی و معادله‌ای برد-برد است؛ به دنبال آن هستیم تا مفاهیم کشاورزی را به بهره‌برداران آموزش دهیم و سازمان نهضت سوادآموزی نیز به دنبال آن است تا دسترسی خود را راحت‌تر کند و به بهره‌برداران دسترسی داشته باشد

وی در پایان تصریح کرد: تدوین نشریات الکترونیکی، برگزاری دوره‌های توجیهی تخصصی، اجرای دوره آموزشی، صدور گواهینامه مهارتی بر عهده سازمان موسسه تحقیقات و آموزش است و ساده‌نویسی، ویراستاری کتاب‌ها و نشریات  آموزشی در زمینه سواد آموزی، چاپ و نشر، ثبت نام از بیسوادان، پیگیری امتحانات و اعطا گواهینامه تحصیلی بر عهده سازمان نهضت سوادآموزی است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید