Iranian Agriculture News Agency

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی:

افزایش بهره وری و تنوع بخشی به تولید در بخش کشاورزی با کشت گندم محقق می شود

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت : افزایش بهره وری و تنوع بخشی به تولید در سایر زیر بخش های کشاورزی با توسعه پایدار کشت گندم محقق می شود.

افزایش بهره وری و تنوع بخشی به تولید در بخش کشاورزی با کشت گندم محقق می شود

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان غربی،  اکبر کرامتی در جلسه بررسی مشکلات تولید و کشت گندم در استان ، افزود: برای رسیدن به پایداری  و خودکفایی در تولید گندم و برنامه ریزی صحیح، باید آمار و بانک اطلاعاتی جامعی از میزان تولید گندم و مصارف آن در سایر بخش های صنف و صنعت و نان و ... داشته باشیم. 

وی تصریح کرد: بیشترین اشتغال کشاورزان در استان و حتی کشور مربوط به بخش زراعت گندم است. 

کرامتی ، تغییر الگو و ذائقه کشاورزان از کشت گندم به سایر صیفی جات ، عدم استفاده بعضی از زارعین گندمکار از بذور گواهی و بوجاری شده و استفاده از بذور خود مصرفی ، عدم رعایت تاریخ کشت، عدم تغذیه بهینه مزارع گندم و استفاده از کود سرک، عدم استفاده از  محلول پاشی کودها، عدم تامین به موقع حق آبه زارعین در زیر حوضه های شهرستان میاندوآب، مهاباد، سلماس و ماکو در زمان کشت پاییزه توسط شرکت آب منطقه ای، افزایش قیمت نهاده ها و قیمت کارنده های کشت گندم، عدم ابلاغ به موقع قیمت خریدتضمینی و ... را از مهمترین چالش های تاثیرگزار در میزان تولید و سطح زیر کشت گندم در استان برشمرد. 

وی با تاکید بر موضوع انتقال دانش به کشاورزان افزود: تحقق رونق پایدار تولید در بخش کشاورزی مخصوصا گندم نیازمند توجه به مولفه های مختلفی در حوزه اجرا، بهبود الگوی کشت، ارتقای فناوری تولید و مکانیزاسیون و ... است و در این صورت است که می توان چشم انداز درخشانی را فراروی این بخش متصور شد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید