Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان:

زمینه صادرات بیش از 700 هزارتن سیب درختی در سردخانه های آذربایجان غربی فراهم شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی بر ضرورت تسریع در فراهم کردن زمینه صادرات بیش از 700 هزار تن سیب درختی ذخیره سازی شده در سردخانه های استان تاکید کرد.

زمینه صادرات بیش از 700 هزارتن سیب درختی در سردخانه های آذربایجان غربی فراهم شود

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان غربی،  اکبر کرامتی  در جلسه شورای راهبردی بخش کشاورزی استان با موضوع بررسی رفع موانع صادرات محصولات کشاورزی به خصوص سیب درختی که با حضور جلال محمود زاده نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون کشاورزی مجلس که در سالن همایش مرکز آموزش شهید باکری سازمان جهاد کشاورزی استان برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر نزدیک به 730 هزار تن سیب درختی در سردخانه های استان منتظر رفع موانع صادراتی هستند که باید زمینه صادرات آنها تسریع یابد.

وی ادامه داد: باید دیپلماسی اقتصادی در زمینه صادرات محصولات کشاورزی به خصوص سیب در کشور و استان تقویت شود و رایزانان بازرگانی تلاش خود را در این زمینه افزایش دهند.
کرامتی با اشاره به مشکلات حمل و نقل، نبود کامیون های یخچالدار، قوانین دست و پاگیر گمرکی و نیز قوانین وضع شده پرپیچ و خم در زمینه صادرات سیب را از مهمترین موانع صادراتی در این بخش عنوان کرد و افزود: سیب مزیت نسبی استان و عمده تولید بخش کشاورزی آذربایجان غربی به شمار می رود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی با بیان اینکه هم اکنون اشتغال غالب استان نزدیک 60 درصد هم به طور مستقیم و هم غیر مستقیم مرتبط با بخش کشاورزی است، اضافه کرد:  گردش مالی بخش کشاورزی استان در حدود 90 هزار میلیارد تومان برآورد می شود که این امر نشان دهنده ضرورت توجه بیش از پیش به این بخش است.
کرامتی خاطرنشان کرد: در حال حاضر 205 هزار خانوار طبق امار رسمی، به صورت مستقیم از طریق کشاورزی در آذربایجان غربی امرار معاش می کنند.
وی میزان تولیدات کشاورزی استان را 6.8 میلیون تن برشمرد و گفت: استان در زمینه تولید سیب، چغندرقند، عسل و پرورش گاومیش رتبه اول، تولید آبزیان، حبوبات رتبه دوم و در زمینه تولید گوشت و محصولات لبنی در رتبه های 5 تا 6 کشوری قرار دارد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی بر انسجام بخشی فعالیت های کشاورزی در استان تاکید کرد و گفت: تشکل های بخش کشاورزی به عنوان بازوی توانمند می توانند در این زمینه نقش آفرینی کنند.
کرامتی همچنین در ادامه از صادرات 150 هزار تنی سیب طی سالجاری به خارج از کشور تا کنون از آغاز فصل برداشت خبر داد که این روند ادامه دارد.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با بیان اینکه زمینه رفع موانع صادرات بخش کشاورزی به خصوص سیب در کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است، گفت: در این زمینه سفرای برخی کشورها از جمله روسیه، عراق و کشورهای عربی به کمیسیون کشاورزی جهت رایزنی اقتصادی دعوت شده اند.
جلال محموزاده با بیان اینکه آذربایجان غربی 70 درصد سیب کشور را تأمین می‌کند که رقم قابل توجهی است، عنوان کرد: کمبود سیستم سورتینگ و بسته بندی، نبود ناوگان مناسب حمل محصولات کشاورزی، سیاست‌های نامناسب و عدم بهره مندی درست از ظرفیت‌های مرزی استان از موانع مهم صادرات محصولات کشاورزی مخصوصا سیب در استان است.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سهم ایران با وجود ظرفیت های بالا به خصوص در بخش کشاورزی در بازارهای جهانی کم است، گفت: در این زمینه باید دیپلماسی اقتصادی در کشور تقویت شده و مشکلات گمرکی و نیز موانع ترانزیتی برطرف شود.
محمود زاده با انتقاد از عدم پرداخت به موقع مشوق های صادراتی به خصوص در بخش کشاورزی عنوان کرد: در کشورهای همسایه به محض انجام صادرات مشوق های صادراتی به حساب صادر کنندگان واریز می شود اما در کشور ما زمان پرداخت مشوق های صادراتی خیلی زمانبر است .
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی همچنین با گلایه از پرداخت دیرهنگام بیمه محصولات کشاورزی اضافه کرد: برای رفع این مشکل به عنوان چتر حمایتی مطمئن به کشاورزان، تلاش داریم با ارائه طرح و راهکاری به مجلس و تصویب آن در بودجه 1400، تمهیداتی برای پرداخت به موقع مبلغ خسارات به بیمه کنندگان بخش کشاورزی اتخاذ کنیم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید