Iranian Agriculture News Agency

کرامتی در گفتگوی اختصاصی با ایانا:

خرید تضمینی سیب صنعتی باعث ناکامی واسطه ها شد

آذربایجان غربی قطب سیب کشور

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: با تمهیدات انجام شده در زمان خرید تضمینی سیب صنعتی بیش از41 هزار تن توسط سازمان تعاون روستایی خریداری شد و بیش از 60 هزار تن نیز توسط کارخانجات استانهای دیگر و از جمله آستان قدس رضوی خریداری شد.

خرید تضمینی سیب صنعتی باعث ناکامی واسطه ها شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان غربی، امسال استان با  تولید بیش از یک میلیون و 270 هزار تُن سیب بازهم رکورد تولید این محصول در کشور را زد اما شرایط  آب و هوایی و وزش باد و تنش های اقلیمی موجب شد حدود یک سوم از محصول سیب درختی تولیدی به زیر درختی یا همان سیب صنعتی تبدیل شود.

تنها 8 درصد ارزش ریالی سیب تولیدی استان مربوط به سیب صنعتی بوده ، که به لحاظ میزان تولید قابل توجه و برداشت در فاصله زمانی محدود، این موضوع موجب تراکم تولید سیب صنعتی در مراکز خرید این محصول شده و گاهی تاخیر در جذب این محصول توسط واحدهای صنعتی استان که تنها محل جذب و فرآوری این محصول در استان هستند موجب انباشت مقطعی این محصول و سواستفاده برخی از واسطه ها و دلالان با خرید و احتکار در کنار جاده ها به امید فروش به قیمت بالاتر به کارخانه های صنایع تبدیلی می شود که این امر موجب ایجاد مناظر نامناسب درحاشیه جاه ها و باغات استان می شود.

در حال حاضر امرارمعاش بیش از 60 هزار خانوار روستایی و شهری در استان به صنعت سیب‌درختی وابسته است، 10 هزار نفر نیز به‌صورت غیرمستقیم پس از تولید در امر برداشت، بسته‌بندی فروش، صادرات و سایر بخش‌های مرتبط با این محصول فعالیت می‌کنند.

خرید تضمینی سیب صنعتی که از 6 آبان‌ ماه آغاز و 10 روز نیز از مهلت قانونی اعلام شده نیز دوباره تمدید هم شد، بخشی از سیب‌ها از باغداران خریداری شد و بخشی دیگری از سیب ها به دلیل نقش دلالان و واسطه ها در کنار جاده‌ها انبار شد و این امر به سوژه برخی رسانه ها در فضای مجازی و استان تبدیل شد.

41 هزارتن سیب صنعتی آذربایجان غربی توسط سازمان تعاون روستایی خریداری شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگار ایانا خصوص آخرین وضعیت سیب در استان گفت: خبر امیدوار کننده در سالجاری خرید سیب صنعتی به صورت تضمینی توسط دولت بود که این طرح  توانست بخشی از مشکلات سالهای گذشته را جبران کند و با تمهیدات انجام شده در زمان خرید تضمینی سیب صنعتی بیش از41 هزار تن توسط سازمان تعاون روستایی خریداری شد و بیش از 60 هزار تن نیز توسط کارخانجات استانهای دیگر و از جمله آستان قدس رضوی خریداری شد.

اکبر کرامتی بیان کرد: 92 درصد ارزش ریالی سیب تولیدی در استان مربوط به سیب درجه یک و دو بوده و فقط هشت درصد آن مربوط به سیب صنعتی است. 

صادرات 150 هزار تنی سیب درختی از آذربایجان غربی 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی بیان کرد: از آغاز فصل برداشت سیب درختی ازسطح 60 هزار و 465هکتار باغ بارور سیب استان ، تا کنون 150 هزار تن از این محصول  از طریق گمرکات استان به کشورهای همسایه خارجی از قبیل افغانستان، پاکستان، عراق، تاجیکستان، ازبکستان ، لیبی و ..  صادر شده و این روند همچنان ادامه دارد.

وی با بیان اینکه آذربایجان غربی با وجود رکورد زنی سالانه در زمینه تولید سیب در بخش صادرات با مشکلات زیادی مواجه می‌شود، افزود: کمبود ناوگان یخچال دار، سورت و بسته بندی، تعهد ارزی و مسائل و مشکلات سیاسی پیش روی کشورهای بازار هدف سیب استان بخشی از این مشکلات هستند.

کرامتی با اشاره به صادرات روزانه بیش از یک هزارو 200 تا یک هزار و 500 هزار تن سیب درختی از گمرکات استان ، اضافه کرد: بحث برند سازی در موضوع صادرات و ایجاد زیرساخت‌های صادراتی از موارد مهم در انجام صادرات است که توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل به‌ویژه حمل‌ونقل هوایی در استان می‌تواند به رونق اقتصادی و افزایش صادرات در بخش کشاورزی کمک قابل توجهی کند.

وی یادآور شد: استفاده از روش‌های نوین بسته ‌بندی و سورتینگ محصولات کشاورزی و مواد غذایی نقش بسزایی در بازاریابی و فروش محصولات و به خصوص صادرات آن دارد و نبود صنعت سورت و بسته بندی مناسب از مهمترین مشکلات پیش روی صادرات محصولات و صنعت کشاورزی آذربایجان‌غربی است. 

حذف عوارض گمرکی صادرات سیب به عراق و ازبکستان 

هر چند مشکلات سیب صنعتی صادرات این محصول استراتژیک در استان را به حاشیه برد اما خبر خوبی که امیدها را برای حل مشکلات صادرات سیب استان زنده کرد حذف عوارض گمرکی صادرات سیب به برخی کشورها بود.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی آذربایجان غربی در این زمینه با اشاره به برداشته شدن عوارض گمرکی صادرات سیب به شمال عراق افزود: پیش از این برای صادرات هرکیلو  سیب درختی  ، گمرک عراق 10هزار تومان عوارض گمرکی دریافت می کرد که  این تعرفه حذف شده است‌‌.

بهنام تاج‌الدینی افزود : دولت عراق در برخی محصولات کشاورزی برای حمایت از کشاورزان، عوارض گمرکی را لغو می‌کند و همه ساله از 25 آذر ماه این عوارض لغو می‌شد اما امسال از 15 آبان ماه لغو شده است.

وی در ادامه  با اشاره به اینکه  کشور ازبکستان نیز تعرفه صادرات سیب را لغو کرده  است،  افزود: برای حذف تعرفه گمرکی سیب آذربایجان‌غربی به سایر کشورها نیز نیاز مند توسعه  دیپلماسی و رایزنی اقتصادی هستیم. 

ضرورت راه اندازی واحدهای تولید چیپس میوه سیب درختی در استان 

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز با بیان اینکه 8 واحد تولید چیپس میوه در استان با ظرفیت تولید سالانه 6 هزار و 500 تن فعالیت می کنند، گفت: جلوگیری از فساد میوه به عنوان یکی از روش‌های نگهداری میوه، افزایش ارزش افزوده محصول، افزایش زمان ماندگاری محصول، قابلیت صادرات، کاهش ضایعات محصولات کشاورزی، امکان حمل و نقل آسان محصول از جمله مزیت‌های چیپس میوه به شمار می‌رود.

دمکری ادامه داد : آذربایجان غربی در زمینه تولید و عرضه چیپس میوه از ظرفیت بزرگی برخوردار است  و با توجه به اینکه قطب تولید سیب درختی در کشور است ، نیاز است که با راه اندازی واحدهای تولید چیپس میوه سیب درختی در استان در کانون توجه قرار گیرد تا از هدر رفتن این محصول و تبدیل شدن به ضایعات در کنار جاده ها و باغات جلوگیری شود. 

اجازه نخواهیم داد مافیای افراد سودجو با سرنوشت مردم و کشاورزان بازی کنند 

استاندار آذربایجان غربی نیز در خصوص  ساماندهی سیب درختی استان گفت: تمهیداتی بکار گرفته می شود تا از سال بعد کارخانجات مستقیم از کشاورزان خرید کنند.

محمد صادق معتمدیان بیان کرد: اگر قرار است سودی در این بخش باشد باید به جیب بهره بردار برود نه دلالان و واسطه ها چرا که این موضوع به نوعی فساد است و لازم است تا مسیرهای آن بسته شود.

وی با تاکید برمدیریت موضوع در بخش رسانه ای نیز گفت: رسانه ها باید قویتر از قبل در این موضوع ورود کنند و تبیین اینکه هشت درصد سیب درختی استان صنعتی و ۹۲ درصد ارزش صادراتی دارد یک ضرورت است.

استاندار آذربایجان غربی ادامه داد: باید مشکلات باغداران با بسیج امکانات در کوتاه ترین مدت رفع شود و یک طراحی یک افق و چشم اندازی برای بلند مدت در این زمینه نیز از ضروریات است.سیب محصول استراتژیک ماست و لازم است تا در تمام فصول برای حل مشکلات اقتصادی تلاش شود، موضوع سیب درختی هم مختص فصل خاصی نیست . 

11 هزار و 500 هکتار از باغات سیب آذربایجان غربی تحت پوشش آبیاری نوین قرار گرفتند 

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان غربی نیز در خصوص اینکه سیب درختی را به دلیل پر آب بودن از یکی از گزینه های علل خشک شدن دریاچه ارومیه قلمداد می کنند، گفت : تغییرات اقلیمی و استمرار خشکسالی متعاقب آن باعث کاهش بارندگی  ها در طی سالهای اخیر در کشور شده است که با کنترل و کاهش برداشت منابع آب سطحی و زیرزمینی و مدیریت بهینه آب و توجه بیشتر به مدیریت مصرف به جای تأکید بر مدیریت عرضه آب می توان از بروز بحران کم آبی جلوگیری کرد.

وی با تاکید بر فراهم کردن زمینه جهت امکان استفاده از مشارکت حداکثری مردم برای توسعه سیستم های نوین آبیاری در اراضی باغی استان گقت : در حال حاضر 60 هزار و 465 هکتار باغ سیب بارور در استان وجود دارد که برابر آمار تقریبا 11 هزار و 500 هکتار باغ سیب از سال 1374 تحت پوشش سامانه های نوین  آبیاری قرار گرفته است.

آرین افزود: با توجه به اینکه تجهیز اراضی باغی به سیستم ابیاری قطره ای ، تقاضا محور بوده و براساس درخواست متقاضی انجام می گیرد.در طی سالهای اخیر به دلیل کمبود منابع اعتباری این روند پیشرفت کمتری داشته است ، و در صورت تزریق منابع اعتباری لازم می توان روند تجهیز اراضی به سیستم های نوین آبیاری را بیش از پیش  سرعت بخشید .

وی ادامه دارد: بر اساس برنامه ها و سیاست های ستاد احیای دریاچه ارومیه نیز سازمان جهاد کشاورزی در صدد توسعه جایگزینی ارقام کم آب بر و پر بازده پایه رویشی با پایه های بذری موجود سیب و جایگزینی باغات سیب درختی با درختان کم آب بر و مقاوم به خشکی از قبیل انگور، پسته و بادام و ... است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید