Iranian Agriculture News Agency

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اعلام کرد:

تخصیص ۱۶ میلیارد ریال تسهیلات برای علاقمندان به کشت گیاهان دارویی در آذربایجان غربی

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به تخصیص ۱۶ میلیارد و ۶۸۰ میلیون ریالی تسهیلات قرض الحسنه در استان برای فعالان در بخش گیاهان دارویی گفت: تسهیلاتی با کارمزد چهار درصد از محل صندوق کارافرینی امید تدارک دیده شده است که به کشاورزان فعال در این زمینه پرداخت می شود.

تخصیص ۱۶ میلیارد ریال تسهیلات برای علاقمندان به کشت گیاهان دارویی در  آذربایجان غربی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان غربی، اکبر کرامتی اضافه کرد: ۲۰ میلیارد ریال هم برای کشت پاییزه اختصاص داده شده است که علاقمندان به کشت می توانند با ثبت نام در سامانه سیتا و بارگذاری مدارک نسبت به دریافت وام اقدام کنند.

وی ادامه داد:  یارانه نهال و بذر هم امسال برای افراد علاقمند و به کشاورزان پرداخت می شود و اگر افرادی علاقمند به فرآوری و بسته بندی و صادرات و عرق گیری و اسانس گیری هستند و یا می خواهند تولید بذر و نهال استاندارد داشته باشند مورد حمایت قرار می گیرند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اظهار کرد: علاقمندان به کار و سرمایه گذاری بعد از تایید طرح می توانند تا پنجاه میلیارد ریال تسهیلات دریافت کنند.

وی ادامه داد:  در چند سال اخیر ستاد احیای دریاچه ارومیه فعالیت هایی در این زمینه داشته است که شامل جایگزینی گیاهان دارویی کم آب بر با گیاهان اب بر در ۹ شهرستان زیر حوضه دریاچه بوده و در این راستا معرفی و ترویج کشت آن نیز با جدیت در دستور کار بوده است.

۱۵۰۰ هکتار ازاراضی آذربایجان غربی زیر کشت گیاهان دارویی است

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی بیان کرد: سردشت با ۷۰۰ هکتار سطح زیرکشت سماق سالانه ۷۰۰ تن محصول روانه بازار می کند و میزان سطح زیر کشت گلستانهای بارور استان ۱۴۸ هکتار است که شهرستان خوی قطب تولید این گیاه در استان به شمار می رود.

کرامتی با بیان اینکه ۳۰۰ هکتار از اراضی شهرستان ارومیه زیر کشت بادرشبو و ۵۰ هکتار زیر کشت بیدمشک قرار دارد گفت: ۲۰۰ هکتار هم گیاهان دارویی، نعنا فلفلی، گشنیز، مزره، اسطخودوس و اویشن در استان کشت می شود.

وی با اشاره به اینکه اقداماتی حمایتی توسط دفتر گیاهان دارویی در این استان انجام شده است ،ادامه داد: در سال گذشته از محل اعتبارات ستاد احیای دریاچه ارومیه ۲ فقره بذر خریداری شد که شامل بذرهای اسطخودوس، آویشن، گل گاوزبان و زیره سبز، رازیانه بوده و در شهرستانهای زیر حوضه دریاچه ارومیه توزیع شده است.

وی اضافه کرد: برای توسعه کشت در این زمینه ۴۴ هکتار نیز بذر توزیعی از سوی اتحادیه بین المللی گیاهان دارویی کشور در اختیار علاقمندان به کشت قرار داده شد که شامل زیره سبز، زنیان و گل همیشه بهار بوده است.

کرامتی خاطر نشان کرد: ۲۰ هزار اصله نهال گل محمدی کشت بافتی نیز با همکاری انجمن گیاهان دارویی استان و همکاری مدیریت جهاد کشاورزی تهیه و بین کشاورزان توزیع شده است.

 

آذربایجان غربی نیازمند تولید نهال، نشا و بذر استاندارد گیاهان دارویی است

 

وحید قاسمیان کارشناس امور باغبانی آذربایجان غربی نیز در این باره گفت: کشت گیاهان دارویی در آذربایجان غربی که با هدف تامین تقاضای بازار استان و افزایش درآمد روستانشینان عملیاتی شده است، علاوه بر بهبود وضعیت معیشتی خانوارهای روستایی به رونق کسب و کار محلی به ویژه در حوضه دریاچه ارومیه نیز کمک کرده است.

قاسمیان افزود: ۵۸ درصد از سطح ۸۰۰ هزار هکتاری اراضی کشاورزی آذربایجان غربی در زیر حوضه دریاچه ارومیه قرار دارد که با توجه به مصرف بالای منابع آبی استان در بخش کشاورزی، تغییر الگوی کشت در این مناطق امری اجتناب ناپذیر است.

وی تصریح کرد: در همین راستا برنامه ریزی و توجه به کشت محصولات زوده بازده و کم آب بر و دارای درآمد مطلوب برای کشاورزان و ساکنان زیر حوضه دریاچه ارومیه یکی از اساسی ترین اقدامات به نظر می رسد.

قاسمیان با بیان اینکه جای خالی تولید بذر، نهال و نشای گواهی شده و استاندارد در بخش تولید گیاهان دارویی استان مشهود و محسوس است، افزود: در این راستا وزارتخانه اقدامات وسیعی را شروع کرده تا نهال و بذر و نشا گواهی شده تولید و به علاقمندان فعالیت در این زمینه ارائه شود.

وی با بیان اینکه از افراد علاقمند و موسسات تحقیقاتی نیز که در راستای تولید بذر و نهال و نشای گواهی شده فعالیت دارند، حمایت می شود، اضافه کرد: از محل اعتبارات اسناد خزانه سال ۱۳۹۹ حدود ۲۵۰ هکتار از اراضی استان به صورت مستقیم زیر کشت گیاهان دارویی قرار گرفته است، و ۱۰۰ هکتار این اراضی در شهرستان تکاب، ۱۰۰ هکتار شاهیندژ و ۵۰ هکتار در بوکان بوده است.

وی با اشاره به وضعیت کنونی کشت گیاهان دارویی در استان بیان کرد: هم اکنون در شهرستان تکاب ۲۰ درصد کشت و در شاهیندژ ۷۵ درصد آن محقق شده و در بوکان نیز کشت و برداشت کامل محقق شده است.

لازم به ذکر است که موارد مصرف این گیاهان در تولید داروها و مکمل های غذایی گیاهی و ارگانیک، تولید مواد غذایی و آشامیدنی و تولید مواد آرایشی و بهداشتی است.

با وجود افزایش سطح کشت گیاهان دارویی در استان، هنوز هم ۹۰ درصد مواد خام از طبیعت تامین می‌شود که علاوه بر تخریب منابع طبیعی، نیازهای کیفی و کمی کارخانه‌های تولیدکننده را تامین نمی‌کند و توسعه کشت و فرآوری گیاهان دارویی تنها راه تامین پایدار این نیاز خواهد بود.

آذربایجان غربی رویشگاه ۵۲۰ گونه از گیاهان دارویی است که ۷۰ تا ۱۰۰ گونه از آنها جزو گیاهان خوراکی به شمار می‌رود.

یکهزار و ۳۶۰ گونه از گیاهان موجود کشور در طبیعت این استان می‌روید که ظرفیت مناسبی برای انجام مطالعات تحقیقاتی در زمینه گیاهان محسوب می‌شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید