Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی:

واحدهای صنایع تبدیلی استان‌ ظرفیت جذب روزانه سیب صنعتی را افزایش دهند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه روند خرید سیب صنعتی توسط کارخانجات استان کند است، گفت: ظرفیت و میزان جذب روزانه صنایع تبدیلی در زمینه سیب صنعتی با توجه به فرصت محدود برداشت محصول، ضروری است، افزایش یابد تا سیب صنعتی مازاد بر ظرفیت کارخانه‌ها و صنایع تبدیلی استان در اسرع وقت به دلیل فساد پذیر بودن محصول به کارخانه‌های خارج استان ارسال شود.

واحدهای صنایع تبدیلی استان‌ ظرفیت جذب روزانه سیب صنعتی را افزایش دهند

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان غربی، اکبر کرامتی  با بیان اینکه در حال حاضر 70 هزار هکتار از باغات استان زیر کشت سیب درختی است، افزود: از این میزان 61 هزار هکتار سیب بارور است که بر اساس برآوردهای انجام شده،امسال از این باغات یک میلیون و 270 هزار تن سیب برداشت می شود.

وی ادامه داد: از نزدیک یک میلیون و 300 هزار تن سیب تولیدی در سالجاری در حدود 900 هزار تن به صورت سیب صادراتی و تازه خوری و مابقی سیب صنعتی است که امسال در زمینه بازار سیب صنعتی با مشکلاتی مواجه هستیم.

کرامتی با بیان اینکه از ابتدای سالجاری تاکنون 75 هزار تن سیب درختی صادر شده و هم اکنون نیز روزانه نزدیک یک هزار و 200 تن صادرات داریم اما با توجه به محدود بودن فصل صادرات این روند باید تسریع یابد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از سیب به عنوان مزیت نسبی بخش کشاورزی استان نام برد و عنوان کرد: بیش از 90  درصد سیب های تولیدی استان ارزش تازه خوری و صادرات دارد و تنها 8 درصد سیب های تولیدی صنعتی است.

وی هوا و وزش های باد گرم را از مهمترین دلایل ریزش سیب در سالجاری عنوان کرد و افزود: امسال این شرایط موجب شده 50 هزار تن میزان سیب صنعتی استان افزایش یابد و در زمینه بازار فروش آن با مشکل مواجه شویم.

کرامتی با اشاره به چالش بازار پس از تولید سیب در استان گفت: امسال به دلیل به هم خوردن عرضه و تقاضا در بخش سیب به خصوص سیب صنعتی دولت برای جلوگیری از ضرر و زیان باغداران پای کار آمد و در ابتدای فصل برداشت محصول خرید تضمینی سیب صنعتی با قیمت 1460 تومان آغاز شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه استان رتبه دوم صنایع تبدیلی کشور را داراست، افزود: تاکنون 29 هزار تن از سیب های صنعتی استان توسط آستان قدس رضوی و نیز ارسال به استانهای یزد و سمنان خریداری شده و مابقی نیازمند مشارکت بیشتر کارخانجات صنایع تبدیلی و سایر دستگاه های ذیربط برای جذب مازاد محصول است.

 کرامتی با بیان اینکه علاوه بر ساماندهی بازار سیب صنعتی باید چاره اندیشی اساسی برای صادرات سیب‌های درجه یک و دو استان نیز صورت گیرد، اضافه کرد: باید مسئولان ذیربط تمهیدات و راهکارهای اساسی در زمینه تسهیل و توسعه روند صادرات محصولات کشاورزی مخصوصاً سیب درختی را اتخاذ کنند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید