Iranian Agriculture News Agency

ناظر طرح جهش تولید در دیم زارهای آذربایجان غربی:

تاکید بر لزوم مدیریت تغذیه بهینه مزارع گندم در دیم زارهای استان

ناظر طرح جهش تولید در دیم زارهای آذربایجان غربی گفت: زارعین استان رعایت تاریخ کشت ، استفاده از بذور اصلاح شده و بوجاری شده ، تغذیه مناسب مزارع با استفاده از کودهای ازته و فسفاته را همزمان در مرحله کشت انجام دهند تا عملکرد محصول در مزارع ارتقا یابد.

تاکید بر لزوم مدیریت تغذیه بهینه مزارع گندم در دیم زارهای استان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان غربی، عبدالعلی غفاری در جلسه هماهنگی اجرای برنامه های ابلاغی طرح جهش تولید در دیمزارها در سال زراعی۱۴۰۱- ۱۴۰۰ ، اظهار کرد : در پی تفاهم نامه ستاد اجرایی فرمان حضرت امام و وزارت جهاد کشاورزی برای جهش تولید در دیمزارهای کشور، به دلیل اهمیت افزایش تولید گندم در راستای تداوم خودکفایی در زمینه گندم، طرح جهش تولید دیم زارها در ۲۹۵ هزارهکتار از اراضی دیم استان همزمان با آغاز کشت پاییزه در سال زراعی جاری نیز اجرا می‌شود.

غفاری با تاکید بر لزوم افزایش برنامه های آموزشی و ترویجی در خصوص افزایش آگاهی زارعین از اهداف اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها افزود: از ابتدای فصل کشت پاییزه در سال زراعی جاری تا کنون  140 هزار هکتار از مزارع  استان زیر کشت گندم رفته  است که 110 هزارهکتار دیم  و مابقی آبی بوده است، و 150هکتار نیز در قالب سایر نباتات علوفه‌ای کشت شده و کشت اکثرحبوبات نیز از اوایل آبان ماه آغاز می شود.

غفاری افزود: افزایش تولید در واحد سطح، افزایش بهره وری در تولید محصولات دیم و توسعه کشت گیاهان جایگزین به ویژه نباتات علوفه‌ای، دانه‌های روغنی و گیاهان دارویی از مهم‌ترین اهداف اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها است.

وی استفاده حداکثری از آب باران برای تولید محصولات کشاورزی را مورد تاکید قرار داد و گفت: افزایش تولید محصولات زراعی و افزایش درآمد کشاورزان از دیگر اهداف اجرای این طرح است.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز در این جلسه با بیان اینکه یکی از مهمترین اولویت های کاری در حوزه زراعت اجرای طرح جهش تولید در دیم زارهاست، گفت : علاوه بر بذور گندم خود مصرفی زارعین ، تا کنون از ۱۶ هزار و ۷۰۰ تن بذور گندم  اصلاح شده تخصیصی در این زمینه، بیش از ۸ هزار تن بین زراعین متقاضی در سطح استان توزیع شده است و مقداری نیز به استان های خراسان رضوی، شمالی و اراک  نیز ارسال شده است.

جعفر وحدت افزود: مشکل تغییر اقلیم و خشکسالی، عدم بارندگی های پاییزه، نوسان قیمت نهاده ها و عدم استقبال زارعین برای دریافت کشاورز کارت از جمله چالش های موجود بر سر راه  اجرای طرح است.

وی از دیم کاران استان درخواست کرد با توجه به تغییر شرایط آب و هوایی و خشکسالی؛ مزارع خود را در برابر مخاطرات طبیعی از جمله سرما و یخبندان زمستانه و بهاره، بادهای گرم و طوفان و ... بیمه کنند و امسال هم گزینه آتش سازی مزارع نیز به تعهدات صندوق  بیمه کشاورزی اضافه شده است.

وحدت با اشاره به  تامین نقدینگی کشاورزان از طریق کشاورز کارت ، اضافه کرد: در راستای تامین نقدینگی کشاورزان برای خرید نهاده کود، اعتباری در قالب کشاورز کارت در اختیار کشاورزان قرار گرفته است که لازم است کشاورزان در فرصت باقیمانده جهت افزایش راندمان تولید خود در مزارع نسبت به تهیه کود مورد نیاز اقدام کنند.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید