Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل امور عشایر آذربایجان غربی:

۷۰ هزار راس دام عشایر آذربایجان غربی به صورت تضمینی خریداری می‌شود

مدیرکل امور عشایر آذربایجان غربی با بیان اینکه دولت، شرکت پشتیبانی امور دام را موظف کرده تا دام مازاد و غیرمولد عشایر را خریداری کند، گفت: در این زمینه سهم آذربایجان غربی خرید ۷۰ هزار راس دام مازاد و غیرمولد عشایر استان تعیین شده است.

۷۰ هزار راس دام عشایر آذربایجان غربی به صورت تضمینی خریداری می‌شود

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان غربی، علی ناجی در آیین بزرگداشت روز ملی روستا و عشایر که در روستای گرده گول میاندوآب‌ و در فضای باز برگزار شد، اظهار کرد: برای خرید تضمینی دام جلسه‌های هماهنگی در استان برگزار شده و برای تعیین قیمت منصفانه نیز جلسه های هماهنگی برگزار می‌شود تا قیمت مشخصی در استان برای دام‌های مازاد تعیین شود.

ناجی با بیان اینکه‌ در هفته‌های آینده این مهم اجرا می‌شود، افزود: در ازای هر کیلوگرم دام زنده ای که به صورت تضمینی خریداری می‌شود، سه کیلوگرم‌ نهاده دامی نیز با قیمت یارانه‌ای تحویل دامداران خواهد شد.

وی همچنین اظهار کرد: همچنین برای رفع مشکل فروش دام مازاد عشایر و هم حفظ دام مولد مجوز صادرات یک میلیون راس دام به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر از سوی دولت صادر شده است.

مدیرکل امور عشایر آذربایجان غربی با بیان اینکه هنوز سهم استان‌ها در این راستا مشخص نشده است، ادامه داد: با توجه به شیوع ویروس کرونا و در پی آن تعطیلی رستوران‌ها و عدم برگزاری مراسم‌های مختلف، مصرف گوشت قرمز کاهش یافته که این امر دامداران را در فروش دام مازادشان با مشکل مواجه کرده است.

ناجی گفت: این اداره ‌کل خدماتی را برای عشایر استان به صورت رایگان انجام می‌دهد ولی متاسفانه به علت بروز پدیده نادر و کم‌سابقه خشکسالی و کم‌آبی امسال عشایر با برخی مشکلات از نظر تامین آب بهداشتی سالم برای خود و دام‌هایشان مواجه شدند.

وی ادامه داد: همچنین عشایر به علت ضعف رویش گیاهی در مراتع با مشکل مواجه شدند که برای رفع و جبران بخشی از این مشکلات، امسال ۴۰ میلیارد ریال در امر بهسازی چشمه ها و تامین آب شرب عشایر در قالب ۶۸ پروژه عمرانی دامی و انسانی هزینه شده که برای سال بعد هم این خدمات رسانی برای عشایر صورت خواهد گرفت.

اجرای موسیقی محلی عاشیق و همچنین اجرای شعر ترکی توسط یکی از شاعران عشایری در قسمت‌های مختلف برنامه و برگزاری مسابقه اسب دوانی و طناب کشی و تجلیل از برندگان مسابقه پایان بخش این مراسم بود.

۲ هزار خانوار عشایری با جمعیتی بالغ بر ۲۰ هزار نفر و با دارا بودن ۲۵۰ هزار راس دام سبک و ۳۵ هزار راس دام سنگین در میاندوآب در امر تولید انواع فرآورده های لبنی و پروتئینی فعالیت می کنند.

در تقویم جمهوری اسلامی ایران ۱۵ مهرماه به عنوان روز ملی روستا و عشایر نامگذاری شده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید