Iranian Agriculture News Agency

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی:

امسال 60 تن پسته از ‌باغ‌های آذربایجان‌غربی برداشت می‌شود

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: پیش‌بینی می‌شود که امسال 60 تن پسته از سطح 125 هکتار باغ بارور استان برداشت شود.

امسال 60 تن پسته از ‌باغ‌های آذربایجان‌غربی برداشت می‌شود

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان غربی، جعفر وحدت افزود:  کاشت پسته در سطح  500 هکتار از اراضی کشاورزی واقع در حوضه آبریز دریاچه ارومیه انجام شده که 125هکتار از این باغ‌ها بارور هستند.

وحدت تصریح کرد: برخی از شهرهای آذربایجان غربی به ویژه ارومیه به دلیل شرایط زیست محیطی،‌ ظرفیت مناسبی برای کشت و تولید پسته دارد. عمدتا درشهرستانهای ارومیه وسلماس پسته کشت شده ودرهمه شهرستانها به غیرازاشنویه وچالدران وتکاب ، جایگزینی باغات پسته انجام گرفته است.

وی ادامه داد: برداشت پسته ازاواخر شهریورماه شروع شده است و باتوجه به بحث کمبود منابع آبی  ونیاز به جایگزینی باغات پرآب بر با باغات کم نیاز، احداث باغات پسته به شرط جایگزینی با باغات با نیاز آبی بالا ازسالهای اخیر دراستان انجام می گیرد.

وی با اشاره به میانگین تولید ۵۰۰ کیلوگرم پسته در هر هکتار بیان کرد: با توجه به تغییرات اقلیمی و در صورت تامین اعتبار از محل طرح اصلاح، احیا و جایگزینی باغات و تغییر الگوی کشت به منظور احیای دریاچه ارومیه نسبت به توسعه محصولات کم آب‌بر مانند پسته و سنجد به جای سایر محصولات باغی اقدام می‌شود.

وحدت با اشاره به صرفه اقتصادی این محصول ادامه داد: تولید هر هکتار محصول پسته در استان برای یک خانوار زمینه اشتغال زایی مستقیم را فراهم و این امر کمک شایانی را به معیشت خانواده ها می‌کند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی، عمده ارقام پیوندی در باغ‌های استان را رقم های احمدآقایی عنوان کرد و ادامه داد: ارقام استفاده شده در باغات سازگاری اکبری، احمدآقایی، رضایی، عباسعلی، شاه پسند و AN۱ تا AN۵، نر زودگل و نردیرگل است.

پسته محصولی مقاوم به شوری آب‌های زیر زمینی است و توسعه کشت این محصول کم آب بر و جایگزینی آن به‌جای محصولات پرآب بر از برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی استان در راستای کاهش مصرف آب در حوضه ابریز دریاچه ارومیه است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید