Iranian Agriculture News Agency

اجرا می شود:

طرح یاوران تولید با هدف تسهیل در انتقال دانش به عرصه‌های تولیدی در میاندوآب

مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب گفت : طرح یاوران تولید با هدف بهره‌مندی حداکثری از ظرفیت اعضای هیئت علمی و محققین مراکز تحقیقاتی و پژوهشی برای تسهیل انتقال دانش به عرصه‌های تولیدی کشاورزی در سطح شهرستان اجرا می شود.

طرح یاوران تولید با هدف تسهیل در انتقال دانش به عرصه‌های تولیدی در میاندوآب

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان غربی، علی دیانتی مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب در دوره اموزشی طرح یاوران تولید با موضوع کشت غلات پاییزه (گندم و جو) که با حضور محققین مرکز تحقیقات کشاورزی استان جمعی از کارشناسان مراکز جهاد کشاورزی میاندوآب، مروجین و کشاورزان پیشرو در محل یکی از مزارع منتخب برای کشت محصول گندم واقع در روستای ملاکندی برگزار شد، با اشاره به اهمیت اجرای این طرح، اظهار کرد: در این طرح محققین مرکز تحقیقات با انجام بازدیدهای میدانی در عرصه های تولید حضور یافته و با بررسی و پایش چالش ها، مسائل و مشکلات پروسه تولید محصولات کشاورزی، به ارائه راهکارها و توصیه های فنی، جهت بهبود وضعیت موجود، رفع چالش ها و افزایش عملکرد می پردازند. 

دیانتی خاطر نشان کرد: تلفیق دانش بومی با نتایج تحقیقات علمی، موجب پایداری تولید، تقویت و بهبود عملکرد و افزایش درآمد کشاورزان می شود.

وی با اشاره به هزینه بالای تامین کودهای شیمیایی برای کشاورزان بویژه کودهای فسفاته و پتاسه، خواستار ارائه راهکاری مناسب توسط محققین در این خصوص شد.

در ادامه مجیدی، از محققین مرکز تحقیقات کشاورزی استان به بیان مطالب علمی درخصوص حفاظت از خاک و جلوگیری از تخریب آن، تغذیه اصولی غلات، استفاده از کود سبز و عوامل بیولوژیک در تولید محصولات کشاورزی پرداخت و گفت: بهره گیری از عوامل بیولوژیک، راهکار مناسبی برای کاستن از مصرف نهاده های کشاورزی است و باعث ثبات اکوسیستم می شود.

وی افزود: یکی از منابع بیولوژیک، میکروارگانیسم های خاک است که از آن جمله می توان به بذرمال نمودن بذور غلات با قارچ مایکوریزا اشاره نمود. این قارچ در همزیستی با ریشه غلات، از گیاه میزبان، مواد آلی، جذب و مواد غذایی معدنی را در اختیار گیاه قرار می دهد. قارچ مایکوریزا همچنین افزایش جذب یون های نسبتاً بی حرکت فسفات را فراهم می سازد. در نتیجه موجب کاهش نیاز غلات کشت شده به کودهای فسفاته می شود.

در این جمع علمی محمدی، دیگر محقق مرکز تحقیقات کشاورزی با بیان مطالب علمی و توصیه های فنی درخصوص مسائل به نژادی و به زراعی غلات، گفت: با توجه به تنش دمایی و رطوبتی موجود در منطقه، کشت غلات بهتر است از اول آبان ماه انجام گیرد و ارقام پیشگام، میهن، حیدری و زرینه، به عنوان ارقام گندم مقاوم به خشکی، جهت کشت در منطقه مناسب است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید