Iranian Agriculture News Agency

مدیر کل اداره دامپزشکی آذربایجان غربی:

طیور ۷۹۱ روستای استان ، ۶۰۰ هزار دز واکسن نیوکاسل دریافت کردند

۱۵ کشتارگاه دام در آذربایجان غربی فعال است

مدیر کل دامپزشکی آذربایجان غربی گفت: در راستای اجرای واکسیناسیون رایگان طیور بومی و روستایی علیه بیماری نیوکاسل با دریافت ۶۰۰ هزار دز واکسن مقاوم به حرارت در بیش از ۷۹۱ واحد روستایی تعداد ۶۰۰ هزار قطعه طیور بومی و روستایی در سطح استان ایمن سازی شدند.

طیور ۷۹۱ روستای استان ، ۶۰۰ هزار دز واکسن نیوکاسل دریافت کردند

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان غربی،امید خلیل زاده در نشست خبری  با اصحاب رسانه که به صورت ویدئو کنفرانس به مناسبت گرامیداشت هفته دامپزشکی و 14 مهر روز ملی دامپزشکی برگزار شد، به ارائه گزارشی از اقدامات و فعالیت های دامپزشکی در راستای حفظ و تامین سلامت غذایی جامعه، کنترل و پیشگیری بیماری های استراتژیک دامی و مشترک بین انسان و دام،  اهداف دامپزشکی و نظارت های بهداشتی و قرنطینه ای بر واردات و صادرات فرآورده های خام دامی و نهاده های دام و همچنین توفیقات و توانمندی های دامپزشکی استان پرداخت.

وی با اشاره  به اینکه بیشتر کشتارگاه موجود در استان سنتی است ولی تمامی موارد بهداشتی در این اماکن رعایت می شود، افزود: بنابراین در تلاش هستیم طرح تجمیع کشتارگاه ها را اجرا کرده و کشتارگاه ها را رو به صنعتی شدن پیش ببریم.

 خلیل زاده افزود: طی شش ماهه نخست سال  1400 تعداد 47 هزار و 207 راس دام سبک و سنگین با نظارت کامل بازرسین بهداشتی درسطح کشتارگاه های  دام استان کشتار شده است‌ که منجر به استحصال بالغ بر 9 هزار تن گوشت قرمز شده است .

وی ادامه داد: طی شش ماهه نخست سال‌ جاری تعداد 23  میلیون و 570 هزار و 879 قطعه طیور در استان کشتار شده است که از این میزان کشتار ۴۰ هزار تن گوشت مرغ استحصال شده است .

خلیل زاده با اشاره به نیاز تشخیص قطعی انواع بیماری‌های دامی و مشترک و بررسی کیفیت فرآورده‌های خام دامی با آزمونهای مختلف آزمایشگاهی ، به تشریح بیشتر عملکرد آزمایشگاه دامپزشکی استان پرداخت و گفت: به منظور حفظ سرمایه‌های دامی و تامین سلامت عمومی جامعه در سال گذشته 26   هزار و 505 مورد آزمایش مختلف تشخیصی توسط کارشناسان آزمایشگاه اداره کل دامپزشکی استان و آزمایشگاههای شبکه های تابعه انجام گرفته است.

مدیر کل دامپزشکی استان ادامه داد : هم اکنون در سطح استان تعداد 182 داروخانه دامپزشکی و تعداد 15 شرکت پخش دارو و واکسن  فعالیت می کنند که عملکرد این مراکز بصورت مستمر مورد پایش و رصد قرار می گیرد. 

 وی افزود: در راستای نظارت بر اجرای دستورالعمل رصد و پایش ابلاغی از سوی سازمان دامپزشکی کشور و همچنین جلوگیری از قاچاق و توزیع بی رویه ،  نظارت بر حسن اجرای ضوابط و مقررات توزیع دارو و واکسن در داروخانه های دامپزشکی و شرکت های تولید و پخش در استان توسط کارشناسان  این اداره کل به صورت مستمر اجرا می شود.

مدیر کل اداره دامپزشکی استان تصریح کرد: طی 6 ماهه سال 1400 توسط کارشناسان این اداره کل تعداد یک هزار و 695 مورد  بازدید از داروخانه های دامپزشکی پخش استانی و سراسری دارو و واکسن ، سموم و مواد بیولوژیک توسط کارشناسان این اداره کل صورت گرفته است. 

خلیل زاده یادآور شد: کارشناسان دارویی استان در بازدید های مشترک خود با تعزیرات حکومتی و صنعت، معدن و تجارت در صورت مشاهده هرگونه تخلف یا شناسایی موارد غیربهداشتی اقدام فوق را  ضبط و معدوم سازی می کنند و همچنین با متخلفان از طریق مراجع قضایی بدون هیچگونه اغماض برخورد  قانونی می شود.

وی گفت: در همین راستا  در طول 6 ماهه سال 1400  در نظارت و بازرسیهای بازرسین بهداشتی  از مراکز عرضه ، توزیع و تولید فرآورده های خام دامی در سطح استان 65  فقره پرونده تخلفات بهداشتی بعلت عدم رعایت موازین بهداشتی تشکیل و به مراجع قضایی جهت رسیدگی ارسال گردیده است  که از این تعداد42 مورد منجر به صدور رای قطعی و محکومیت مختلفین شده است  و تعداد 27  مراکز عرضه فرآوره خام دامی مختلف نیز  با دستور مقام قضایی پلمپ گرده است.

وی با اشاره به نقش ذابحین وناظرین شرعی در حلیت وطهارت  گوشت های تولیدی در کشتارگاههای دام وطیور افزود: طبق ماده 4 قانون نظارت برذبح وصید شرعی مصوب مجلس شورای اسلامی ؛ در همه کشتارگاههای دام وطیور ومراکز فرآوری وعمل آوری ناظرین شرعی حضور موثر دارند و برطبق آموزشهایی که فراگرفته اند وبا توجه به دستورالعمل های مربوطه ، با همکاری عوامل بهداشتی واجرایی در راستای  تامین غذای حلال وطیب تلاش می کنند.

 مدیر کل اداره دامپزشکی استان افزود: در طول 12ماهه سال 1400، تعداد 78 هزار و  605 راس دام و تعداد 23 میلیون و 465 هزارو 764 قطعه طیوردر 26 کشتارگاه (11 واحد طیور – 15 واحد دام) تحت نظارت 28 ناظر ذبح شرعی کشتار گردیده است.

وی گفت :در راستای اقدامات کنترلی ونظارت بر بهداشت فرآورده های خادم دامی وحفظ سلامت شهروندان، توسط اکیپ های کنترل بهداشتی اداره کل دامپزشکی استان در 6 ماهه سال 1400  تعداد 83  هزار و 714  نوبت بازرسی بهداشتی ، از واحدهای تولید، نگهداری و عرضه محصولات دامی استان صورت گرفته است و تعداد 857 مورد نمونه برداری از این فرآورده‌های  خام دامی انجام شده و مقدار 43  هزار و  598 کیلوگرم انواع  فرآورده های خام دامی غیر قابل مصرف و غیر بهداشتی ضبط و معدوم سازی و از چرخه مصرف خارج گردیده است  و تعداد 65  واحد متخلف به مراجع قضایی معرفی و تعداد 42 رای منجر به صدور رای قطعی گردیده است  .

خلیل زاده افزود: با هدف کنترل و پیشگیری از بیماری نیوکاسل در طیور بومی و  روستایی،  و جلوگیری از انتشار بیماری به واحدهای صنعتی، کاهش خسارت ناشی از بیماری نیوکاسل و کمک به اقتصاد خانوارهای روستایی طرح  واکسیناسیون رایگان طیور روستایی و بومی بر علیه بیماری نیوکاسل  با استفاده از توان فنی، تخصصی، نظارتی و پشتیبانی اداره کل دامپزشکی  در سطح استان انجام شد.

وی ادامه داد:  در اجرای فاز های  واکسیناسیون رایگان طیور بومی و  روستایی علیه بیماری نیوکاسل با دریافت ۶۰۰ هزار دز واکسن مقاوم به حرارت در  بیش ۷۹۱ واحد روستایی تعداد ۶۰۰ هزار قطعه طیور بومی و روستایی در سطح استان ایمن سازی شدند.  

خلیل زاده خاطر نشان کرد:  به منظور پیشگیری از تلفات  ، کاهش خسارات  و ضایعات دامی ناشی از ابتلا به انواع بیماریهای دامی، کارشناسان اداره کل دامپزشکی استان با برنامه ریزی منسجم و با استفاده از توان بخش دولتی و غیر دولتی و با نظارت کارشناسان شبکه های دامپزشکی طی 6  ماهه سال 1400 تعداد 97 میلیون و 290 هزار و 92 نوبت دام  سبک و سنگین را بر علیه انواع بیماریهای دامی  با استفاده از مایه کوبی  ایمن سازی کرده است . 

وی گفت :این میزان واکسیناسیون برای کنترل و مبارزه با بیماری های مهمی همچون شاربن ،آبله ، تب برفکی ،PPR ( طاعون نشخوار کنندگان کوچک، لمپی اسکین ، بروسلوز ، تب مالت ، آنتروتوکسمی ، قانقاریا و ... انجام شده که تأثیر بسزایی در حفظ سرمایه دامی ، تأمین بهداشت و سلامت دام فرآورده های دامی داشته است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید