Iranian Agriculture News Agency

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی:

منشا حیوانی بیش از 75 درصد بیماری های عفونی که قابلیت انتقال به انسان دارند

دامپزشکان در تضمین غذای سالم نقش حیاتی دارند

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت : بیش از 75 درصد بیماری های عفونی که قابلیت انتقال به انسان دارند ، منشا حیوانی دارند که ناشی از اهمیت بخش دامپزشکی در تامین سلامت و امنیت غذایی مردم است.

منشا حیوانی بیش از 75 درصد بیماری های عفونی که قابلیت انتقال به انسان دارند

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان غربی،اکبر کرامتی در مراسم بزرگداشت 14 مهرماه روز ملی دامپزشکی  با اعلام این خبر با بیان اینکه طبق اعلام بهداشت جهانی کرونا نیز منشا حیوانی دارد ، اظهارکرد: با توجه به اهمیت سلامت غذای انسان‌ها در شرایط کنونی دامپزشکان در تضمین غذای سالم و پیشگیری از بروز بیماری‌های مشترک، نقش حیاتی دارند.

کرامتی ضمن تبریک روز دامپزشکی و قدردانی از زحمات بی‌وقفه همه فعالان عرصه دامپزشکی در بخش خصوصی و دولتی که در شرایط سخت و با حداقل امکانات و انتظارات مشغول خدمت‌رسانی به مردم استان هستند، افزود: بهداشت دام از اهمیت زیادی برخوردار است .اکثردامداریهای استان سنتی است که ضروری است تلاش لازم برای ترویج و اموزش شیوه های نگهداری دام ها در شرایط بهداشتی و تولید محصول سالم برای افزایش اگاهی بهره برداران این بخش صورت گیرد.

کرامتی با بیان اینکه رعایت ضوابط بهداشتی-قرنطینه ای نقش مهمی در کنترل بیماری ها دارد، بیان کرد: پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مشترک انسان و دام،  تامین سلامت دامها و همچنین حفظ و حراست از سرمایه های دامی از وظایف اداره کل دامپزشکی است که باید در اولویت کارهای اجرایی قرار دارد.

این مسئول تاکید کرد: بیماریهای های نوظهور نیز ممکن است در طول سال در بین اماکن دام و طیور ایجاد شود که نیاز است اداره کل امادگی و برنامه ریزی لازم برای شرایط بحرانی و واکنش های سریع برای بهداشت دام و ایمنی مواد غذایی داشته باشد.

وی  با اشاره به اهمیت کنترل بیماریهای دام و طیور ادامه داد: ترویج فرهنگ مصرف مرغ سایز نیز در بین افراد جامعه لازم است ، چرا که افزایش اگاهی مردم در خصوص مصرف مرغ سایز می تواند در بهبود وضعیت امنیت غذایی جامعه تاثیر گزار باشد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه بیش از 23 هزار میلیارد تومان گردش مالی بخش کشاورزی استان است، افزود: بیش از 33 درصد اشتغال استان در بخش کشاورزی است که  دامپزشکان  نیز به عنوان پیشگامان عرصه بهداشت و سلامت جامعه در تامین  و تضمین غذای سالم برای مردم نقش حیاتی دارند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید