Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی:

اشتغال دائم و فصلی بیش از 11 هزار نفر در صنعت زنبورداری استان آذربایجان غربی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: این استان امسال نیزبا تولید بیش از 20 هزار تن عسل رکوردار تولید در کشور است.

اشتغال دائم و فصلی بیش از 11 هزار نفر در صنعت زنبورداری استان آذربایجان غربی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان غربی، اکبر کرامتی اظهار کرد: بر اساس براوردهای انجام شده کارشناسان ، پیش بینی می شود این استان با تولید 20 هزار و 500 تن عسل و داشتن بیش از یک میلیون و 499 هزارکندوی مدرن و بومی، امسال نیز مقام اول کشوری را از لحاظ تعداد کندو و تولید عسل به خود اختصاص دهد.

وی اضافه کرد: آذربایجان غربی به لحاظ داشتن منابع لایزال الهی و شرایط آب و هوایی مناسب، وجود مراتع و منابع غنی سرشار از شهد و گرده یکی از قطب های مهم برای پرورش زنبورعسل در سطح کشور به شمار می آید.

کرامتی خاطر نشان کرد: متاسفانه با وجود افزایش تعداد بهره بردار و تعداد کندوی پرورش زنبور عسل ، به علت افت شدید نزولات آسمانی ، ما امسال با کاهش تولید عسل در سطح استان مواجه بوده و پیش بینی می شود میانگین تولید از هرکندوی مدرن به 14 کیلو گرم و از کندو های بومی به 4 کیلوگرم برسد. 

کرامتی بیان کرد: در مجموع در سطح استان تعداد بیش از یک میلیون و 380هزار کندوی مدرن وبیش از 119 هزار کندوی بومی وجود دارد.

وی ادامه داد: پیش بینی می شود شهرستان خوی با داشتن بیش از 400 هزار کندو و تولید بیش از 8 هزار تن عسل، مقام اول استان را با تولید بیش از 50 درصد عسل تولیدی به خود اختصاص دهد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: بر اساس آخرین آمار سرشماری زنبورستان های آذربایجان غربی، 6 هزار و 290 نفر بهره بردار به صورت مستقیم و پنج هزار و 370 نفر بهره بردار به صورت فصلی در این صنعت مشغول به کار هستند و چرخ این صنعت صادرات محور را در این استان به حرکت در می آورند.

کرامتی تصریح کرد: پیش بینی می شود با فرهنگ سازی وآموزش های تخصصی لازم در خصوص تولید سایر فرآورده های زنبورعسل براساس آمارگیری های انجام شده، مقدار بیش از 400کیلوگرم ژله رویال  و بیش از30هزارکیلوگرم گرده گل، بیش از 20هزارکیلوگرم بره موم  و 400 هزار کیلو گرم موم از زنبورستان های استان تولید گردد ، که به نوبه خود یکی از راه های پر درآمد برای زنبورداران محسوب شده ودر اشتغال زایی سهم بسزایی را دارد.

وی تاکید کرد: آذربایجان غربی با دارا بودن 16 تعاونی زنبور داری تحت پوشش در تهیه و توزیع نهاده های زنبورداری فعالیت چشم گیری را دارد و با وجود 4 کارخانه بسته بندی عسل به صورت مدرن و اتوماتیک در شهرستا ن های ارومیه، خوی و مهاباد و نیز با داشتن 6 کارگاه بسته بندی عسل در شهرستان های مختلف در فراوری و صنایع تبدیلی این محصول نیز فعالیت دارد.

این مسئول یاد اور شد : از پتانسیل ها و توانمندی های این استان در بخش زنبورداری می توان به تولید سایر فرآورده های زنبور عسل از جمله ژل رویال، بره موم، موم، گرده و زهر زنبور عسل اشاره کرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید